Pjotrik Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Stjernø-utvalget har i dag publisert sine forslag om organiseringen av høyere utdanning i fremtiden. Blant forslagene er at all høyere utdanning skal samles i 8-10 universiteter, hvilket medfører at alle landets høyskoler må fusjoneres inn i større enheter. For mange mindre skoler vil nok dette være til studentenes beste, men det vil bli noen litt merkelige utslag også. Blant annet må NHH "bort", dvs. at de mest sannsynlig må fusjonere med universitetet i Bergen, Kunsthøyskolen i Bergen osv. Er det bare jeg som tror det blir bråk av dette? Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Stjernø-utvalget har i dag publisert sine forslag om organiseringen av høyere utdanning i fremtiden. Blant forslagene er at all høyere utdanning skal samles i 8-10 universiteter, hvilket medfører at alle landets høyskoler må fusjoneres inn i større enheter. For mange mindre skoler vil nok dette være til studentenes beste, men det vil bli noen litt merkelige utslag også. Blant annet må NHH "bort", dvs. at de mest sannsynlig må fusjonere med universitetet i Bergen, Kunsthøyskolen i Bergen osv. Er det bare jeg som tror det blir bråk av dette? Denne rapporten er bare noko helsikes tulj. Dei vil jo òg legge ned nokre av skulane i distrikta. At ein skal vere nøydde å reise inn til dei større byane for å ta all utdanning er eit steg i feil retning! Sidan den møter so kvass motstand, trur eg ikkje det blir noko av likevel. Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 22. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2008 Utdanning bør ikke være distriktspolitikk. For å sikre et høyt nivå på forskning og utdanning må det nødvendigvis være større enheter, og en viss sentralisering er det ingen vei utenom. Det er overveiende sannsynlig at utvalgets forslag blir gjennomført, men det kan nok bli noen endringer. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Utdanning bør ikke være distriktspolitikk. For å sikre et høyt nivå på forskning og utdanning må det nødvendigvis være større enheter, og en viss sentralisering er det ingen vei utenom. Det er overveiende sannsynlig at utvalgets forslag blir gjennomført, men det kan nok bli noen endringer. Men for å halde oppe befolkninga i distrikta, ER det veldig viktig å ha høgare utdanning akkurat her. Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 22. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2008 Små enheter i distriktene klarer ikke å holde god nok kvalitet på forskning og utdanning. I den grad det er en avveining mellom distriktspolitiske mål og kvalitet på forskning og utdanning bør det være soleklart at forskning og utdanning går foran. Dessuten er kunnskapsbasert industri fremtiden i distriktene, og da er en kvalitetsreform et steg i riktig retning. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Små enheter i distriktene klarer ikke å holde god nok kvalitet på forskning og utdanning. I den grad det er en avveining mellom distriktspolitiske mål og kvalitet på forskning og utdanning bør det være soleklart at forskning og utdanning går foran. Dessuten er kunnskapsbasert industri fremtiden i distriktene, og da er en kvalitetsreform et steg i riktig retning. Nei nei nei tek ein sjukepleiarutdanninga i Førde som eit døme, vart den kåra til best i landet av studentane! http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sog...rdane/1.4588504 Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Nei nei nei tek ein sjukepleiarutdanninga i Førde som eit døme, vart den kåra til best i landet av studentane!http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sog...rdane/1.4588504 Men det går mer på trivsel da. Tror Pjotrik mente at de innovative miljøene i Norge må samles der alle de gode hodene bor og vil bo. Du får ikke toppforskeren til å flytte til Førde... Lenke til kommentar
trøls Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Utdanning bør ikke være distriktspolitikk. For å sikre et høyt nivå på forskning og utdanning må det nødvendigvis være større enheter, og en viss sentralisering er det ingen vei utenom. Det er overveiende sannsynlig at utvalgets forslag blir gjennomført, men det kan nok bli noen endringer. Men for å halde oppe befolkninga i distrikta, ER det veldig viktig å ha høgare utdanning akkurat her. Hvorfor skal man holde oppe befolkningen i distriktene? Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 22. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2008 (endret) Små enheter i distriktene klarer ikke å holde god nok kvalitet på forskning og utdanning. I den grad det er en avveining mellom distriktspolitiske mål og kvalitet på forskning og utdanning bør det være soleklart at forskning og utdanning går foran. Dessuten er kunnskapsbasert industri fremtiden i distriktene, og da er en kvalitetsreform et steg i riktig retning. Nei nei nei tek ein sjukepleiarutdanninga i Førde som eit døme, vart den kåra til best i landet av studentane! http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sog...rdane/1.4588504 Det er en ting hva studentene synes om undervisningen, det er en ganske annen at det generelle faglige nivået på disse skolene veldig ofte ligger milevis under internasjonal standard. Det er et steg i riktig retning å skape større og bedre fagmiljøer. Distriktsargumentet holder heller ikke mål når man ser på hvor lite distriktshøyskolene bidrar med av verdiskapning i lokalmiljøet. Deres viktigste bidrag er der i form av direkte arbeidsplasser, og slik skal ikke en god skole være. Ta NTNU som eksempel, et universitet som har samlet kompetanse i sterke fagmiljøer. Bedriftene som har blitt skapt som følge av forskningen der har skapt tusenvis av arbeidsplasser rundt om i distriktene. Endret 22. januar 2008 av Pjotrik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå