Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Vil noen ha sex med meg igjen?

Gjest Guest_Forvirret_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Forvirret_*

Okey, her er da min problemstilling;

Jeg ble voldtatt av en veldig god venn av meg, og etter dette har jeg ikke hatt lyst, eller turt å ha sex med andre.

Før hadde jeg ett veldig godt forhold til både sex og onanering, men nå sitter jeg egentlig bare her og tenker på at kansje ikke noen vil ha meg, vil jeg egentlig ha sex igjen, kommer jeg til å finne noen som ikke vil gjøre meg noe vondt?!

Jeg har vært utasatt for voldtekt en gang før i barndommen, og det var vanskelig å komme over, men jeg klarte det, og hadde det bra med meg selv i mange år. Men nå er jeg toltalt forvirret.

Blir jo kåt, og tenker jo mye på sex, men når sjansen byr seg er det akkurat som noen slår meg av.

Er veldig redd for at det samme skal skje meg igjen, og jeg er redd for at jeg ikke skal finne en kjæreste igjen pågrunn av dette.

Er det noen her som har noen tips, forslag eller lignende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har dessverre ingen mulighet for å sitte her å si at eg forstår hvordan du har det eller hvordan det føles. Men det imponerer meg at du etter så sterke hendelser klarer å både poste her om det og samtidig virke relativt reflektert over både det som skjedde og hvordan ting er i dag. Stående applaus fra meg.

Men det eg kan si, er at ingen personer er like. Og du kommer garantert til å møte en eller flere personer som vil kunne klare å se over og forbi "fortiden" din. Ikke la disse episodene hindre deg i å møte nye personer eller stole på noen personlig igjen. Ja, la det ta den tiden det trenger men ikke lås andre personer ute. Da lar du fortiden ødelegge for fremtiden.

Når du så møter noen og "forholdet" blir mer intimt så er det viktig at du forteller partneren om det som har hendt(du styrer naturligvis hvor mye) og hvilke følelser du har rundt det. Ingen er like som sagt men det er få personer som vil klare å forstå hva du vil uten at du kommuniserer ønskene, og behovene(!), på en entydig måte.

Ut over det ønsker eg deg lykke til! Og det viktigste av alt er å ikke la disse voldtektsmennene(/kvinnene) ødelegge fremtiden din. Stå opp og frem med hevet blikk.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest_Forvirret
Eg har dessverre ingen mulighet for å sitte her å si at eg forstår hvordan du har det eller hvordan det føles. Men det imponerer meg at du etter så sterke hendelser klarer å både poste her om det og samtidig virke relativt reflektert over både det som skjedde og hvordan ting er i dag. Stående applaus fra meg.

Men det eg kan si, er at ingen personer er like. Og du kommer garantert til å møte en eller flere personer som vil kunne klare å se over og forbi "fortiden" din. Ikke la disse episodene hindre deg i å møte nye personer eller stole på noen personlig igjen. Ja, la det ta den tiden det trenger men ikke lås andre personer ute. Da lar du fortiden ødelegge for fremtiden.

Når du så møter noen og "forholdet" blir mer intimt så er det viktig at du forteller partneren om det som har hendt(du styrer naturligvis hvor mye) og hvilke følelser du har rundt det. Ingen er like som sagt men det er få personer som vil klare å forstå hva du vil uten at du kommuniserer ønskene, og behovene(!), på en entydig måte.

Ut over det ønsker eg deg lykke til! Og det viktigste av alt er å ikke la disse voldtektsmennene(/kvinnene) ødelegge fremtiden din. Stå opp og frem med hevet blikk.

Takker for svar.

Er vel gjerne ikke redd for at folk ikke vil ha meg på grunn av fortiden min, men er vel mer det intime, det at jeg fort kan lukke meg. Hadde en kjæreste i mange år, han kunne ikke holde meg rundt anklene fordi det framkalte angst og minner. Er litt redd for at jeg har utviklet slike ting, undertrykte minner og sånn som gjør at jeg får slike sperrer.

Lenke til kommentar

En veldig god veninne av meg ble voldtatt av en venn, hun var ganske seksuelt aktiv før hun ble voldatt. Tok noen måneder før hun hadde sex igjen, faktisk i overkant av ett år (Da gikk hun inn i ett fast forhold), poenget mitt er: Selv om det føles ganske håpløst ut nå, kan ting forbedre seg, men ikke uten at du gjør noe selv, som f.eks å oppsøke en psykolog.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Forvirret_*

Takker for mange svar, men jeg føler meg veldig ferdig med psykologer for å si det på den måten. Gikk vel til psykolog i 5 år til sammen for å fikse på meg selv og de problemene jeg hadde før, og da jeg fikk først fikk skikkelig hjelp satt jeg på psykriatisk for ungdom med 10 sting over håndleddet og brydde meg svært lite om jeg var levende eller død.

Er vanskelig å forklare hva problemet virkelig er, for jeg tenker veldig mye over saker og ting, og merker veldig på meg selv at jeg er ute etter å få meg ett fast forhold, flytte ut, gjerne starte en familie. Men blir jo shitredd av tanken på å "kaste" vekk tid, krefter, bli skadet av.

Er vel i bunn og grunn selvtillit det går på og at noen virkelig har tråkka meg ned i driten, og vet at det ikke finnes noe garanti på at forhold skal vare evig og at følelsene bare er topp hele tiden. Men er bare redd for at jeg har ødelagt for meg selv, fordi jeg tenker slik jeg tenker og fordi jeg er så rolig om det som har skjedd meg.

Lenke til kommentar

Du nevner sperrer, med anklene og slikt. Dette er ikke så unormalt som man skulle tro, selv uten traumer knyttet til.

Jeg har vært borti fullstendig angst for å bli tatt på halsen, hun fikk helt panikk, og all kos og slikt måtte avbrytes. Jeg var jo vant til å ta der, så glemte meg i begynnelsen.

Men poenget mitt er at jeg skjønte det fort, at det ikke var noen definerbar årsak spilte ingen rolle. Og det var ingen problem å holde henda unna halsen etter kort tid.

Poenget er at en forståelsesfull kjærest som du forteller dette til, vil takle det helt fint, om dere samarbeider litt. :)

Lenke til kommentar

Det er nok ingen gutter som tenker "ånei, hun vil jeg ikke ha sex med" :) . Men det du må passe på er å være litt åpen om saken, så han har forståelse for at du må ta ting i ditt eget tempo (litt saktere enn vanlig, I guess).

Hvis du selv ikke klarer å ha sex, selv om du er i kontroll og føler deg trygg, bør du nok prøve å få hjelp med problemene. Hvertfall hvis de varer lenge.

Lenke til kommentar

Hei, som psykologistudent tror jeg absolutt du bør oppsøke psykolog, ring litt rundt å spør om hvilken "retning" innenfor psykologien de støtter seg til, se om du kan få tak i noen som vender seg mot den behavioristiske delen innenfor psykologi (ikke heng deg opp i dette dog :)). Det som trolig har skjedd i ditt tilfelle er noe vi kaller for klassisk kondisjonering, hvor en ellers så behagelig handling (sex) har blitt forbundet med frykt (voldtekt). Det er som når personer som har havnet i bilulykker utvikler en voldsom frykt for biler (folk blir redde bare de ser en bil), ettersom bilen blir et symbol på frykten (for deg har sex nå blitt "koblet" til frykt, siden du har opplevd voldtekt). Det som pleier å hjelpe mot slike traumer er eksponeringsterapi, hvor man gradvis blir eksponert for det man har utviklet en frykt for, til man forhåpentligvis til slutt har overkommet frykten og igjen kan gå tilbake til det normale.

Til slutt, ta i betrakning at jeg ikke er noen psykolog, kun en student og derfor er jeg fremdeles nokså inkompetent på dette området. Håper virkelig at du tar kontakt med en ny psykolog, de aller aller fleste er veldig profesjonelle og kan sine ting, du er tross alt ikke alene her i verden om å ha opplevd voldtekt. Lykke til :)

Lenke til kommentar

En av mine x`er har opplevd det samme som deg, hun kom over det, hun ble sammen med meg, jeg støttet henne og tok det i hennes temp, jeg kunne ikke ta henne på ryggen eller låret uten at jeg sa ifra først, om jeg glemte det så skvatt hun til og du så frykten i øynene hennes, jeg syns så klart synd på henne og støttet henne fult ut, hun var en alle tiders jente, men av helt andre grunner fant vi begge ut at vi passet best som venner og det er vi idag :)

Vet ikke om dette hjalp så veldig, vansklig situasjon du har vært i, og de personene s har gjort deg noe vondt skulle vært klipt ballene av. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Hei, som psykologistudent tror jeg absolutt du bør oppsøke psykolog, ring litt rundt å spør om hvilken "retning" innenfor psykologien de støtter seg til, se om du kan få tak i noen som vender seg mot den behavioristiske delen innenfor psykologi (ikke heng deg opp i dette dog :)). Det som trolig har skjedd i ditt tilfelle er noe vi kaller for klassisk kondisjonering, hvor en ellers så behagelig handling (sex) har blitt forbundet med frykt (voldtekt). Det er som når personer som har havnet i bilulykker utvikler en voldsom frykt for biler (folk blir redde bare de ser en bil), ettersom bilen blir et symbol på frykten (for deg har sex nå blitt "koblet" til frykt, siden du har opplevd voldtekt). Det som pleier å hjelpe mot slike traumer er eksponeringsterapi, hvor man gradvis blir eksponert for det man har utviklet en frykt for, til man forhåpentligvis til slutt har overkommet frykten og igjen kan gå tilbake til det normale.

Til slutt, ta i betrakning at jeg ikke er noen psykolog, kun en student og derfor er jeg fremdeles nokså inkompetent på dette området. Håper virkelig at du tar kontakt med en ny psykolog, de aller aller fleste er veldig profesjonelle og kan sine ting, du er tross alt ikke alene her i verden om å ha opplevd voldtekt. Lykke til :)

Tror du virkelig denne personen ønsket seg/gagnet noe av en slik konkretisering og teoretisering av sitt følelsesmessige problem? En slik måte å fremstille ting på er slik man kanskje kan samtale om med en annen fagperson. For "pasienten" vil det virke som en bagatellisering. Har dere ikke forelesninger og kurs i hvordan å samtale med en pasient på psykologistudiet? Dette her virket bare som et behov for å prøve å bevise dine egne kunnskaper.

Nok om det. Angående de to tidligere episodene anbefaler jeg deg å finne noen å samtale med. Det være seg foreldre, gode venner, telefonlinjen for seksuelt misbrukte eller for den saks skyld psykologer, psykiatere eller din egen fastlege om du har et godt forhold til han/henne. Slike episoder trenger følelsesmessig bearbeidelse og vil ikke forsvinne ved innestenging. Det er et lovende steg du har tatt ved å poste om det her på forumet.

Lenke til kommentar
Tror du virkelig denne personen ønsket seg/gagnet noe av en slik konkretisering og teoretisering av sitt følelsesmessige problem? En slik måte å fremstille ting på er slik man kanskje kan samtale om med en annen fagperson. For "pasienten" vil det virke som en bagatellisering. Har dere ikke forelesninger og kurs i hvordan å samtale med en pasient på psykologistudiet? Dette her virket bare som et behov for å prøve å bevise dine egne kunnskaper.

Som sagt, ta i betraktning at jeg fremdeles er student, ikke utdannet psykolog. Jeg forstår ikke hvorfor du har et problem med at jeg konkretiserer problemet, tross alt forsøker jeg bare å vise hva som (muligens) er den bakenforliggende årsaken bak hennes problem, og terapier som har vist seg å virke mot den type traumer. Mange setter faktisk pris på å vite hvordan ting henger sammen, ikke nødvendigvis bare den det gjelder, men også andre som kommer innom å lese denne tråden. At du ser det som at jeg har et "behov for å vise mine kunnskaper" må jeg nok avkrefte, klart jeg kunne utdypet dette mye mer, men da hadde det VIRKELIG vært en bagatell for alle andre enn meg.

Endret av andrvas
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Når du eventuelt møter en person som det kan oppstå noe seksuelt med, så fortell han/henne det. Jeg tror det er viktig at du føler deg trygg på denne personen, og at du vet han/hun ikke vil komme til å gjøre noe vondt mot deg. En person som er glad i deg kommer hvertfall til å prøve å forstå det.

Lenke til kommentar

Nå er jeg nyskjerrig på hvordan folk klarer å finne frem til så gamle tråder?

Må være underlig å gå tilbake og finne slike tråder og late som om man kan hjelpe én selv om det har gått 1år og problemstillingen sannsynligvis ikke er aktuell lengre og trådstarter har helt glemt at hun/han har startet den aktuelle tråden.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...