Gå til innhold

400.000,- i en alder av 18, hva gjør jeg?


Gjest medlem-151126

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg hadde åpnet konto i Bank Norwegian (6% rente i året), og Skandiabanken (for å kunne kjøpe fond lett). Deretter hadde jeg overført 10-15000 i måneden til noen få fond uten altfor høy risiko. Vil ikke anbefale å sette pengene på konto i Skandiabanken, det taper du ca 4000 kr minus 28% skatt på i året. *Så* moro er det ikke å se at beløpet øker litt hver måned i stedet for et enkelt beløp som er 14,4x større hvert år.

Hadde litt problemer med å tolke den der.

 

Får man mindre penger i året av å spare på konto i Skandiabanken kontra andre banker? evt hvorfor?

Lenke til kommentar
Jeg hadde åpnet konto i Bank Norwegian (6% rente i året), og Skandiabanken (for å kunne kjøpe fond lett). Deretter hadde jeg overført 10-15000 i måneden til noen få fond uten altfor høy risiko. Vil ikke anbefale å sette pengene på konto i Skandiabanken, det taper du ca 4000 kr minus 28% skatt på i året. *Så* moro er det ikke å se at beløpet øker litt hver måned i stedet for et enkelt beløp som er 14,4x større hvert år.

Hadde litt problemer med å tolke den der.

 

Får man mindre penger i året av å spare på konto i Skandiabanken kontra andre banker? evt hvorfor?

Fordi renten er lavere.

Lenke til kommentar
Hvordan regnes renten ut når banken opererer med utbetaling hvert år? Regnes 1/365'del ut hver dag, så hvis man har 100k første 6mnd av året og 0,- siste 6mnd, så får man renter som om det skulle stått 50k utbetalt i renter ved nyttår?

vet ikke, håper noen smartinger kan svare på det.

Lenke til kommentar
argumenter...

 

For gull...?

 

Har en verdi i seg selv siden det er så "precious". Og særlig dersom myndighetene ikke lenger bryr seg om inflasjon og begynner å trykke penger for å betale gjeld...... Kan gjelde USA.

 

Gull har jo økt fra 250$ til 1000$ i det siste. Noen mener det skal gå til 2000$.

Lenke til kommentar

Å kjøpe gull er rimelig spekulativt. Hvorfor skal ikke gullprisen gå ned til 250 dollar igjen? På kort sikt ser jeg på gull som en interessant ressurs, men hvordan vet du når gullmarkedet snur? Det har allerede steget 400%

 

Etter hva jeg har fått med meg så har Kina kjøpt opp mye gull og det har drevet gullprisen opp. Bedre det enn å ha penger i dollar som stadig går nedover i verdi. På den andre siden, hva hvis Kina trenger disse pengene? Isåfall må de selge gull og siden de sitter på så mye gull, så vil prisene gå ned hvis de selger. Å kjøpe gull blir som å satse på at det går bra i Kina ;)

 

... og det er selvsagt mer komplisert enn som så, og jeg kan ta ganske feil, men det er alltid lurt å finne ut hvorfor noe har steget i verdi.

Lenke til kommentar

Har sjekket ut litt. Han jeg snakket om driver med goldquest (pyramide greier)som holder på med gullmynter. Var visst en del penger i det..... Han mente at en gullmynt det bare finnes 10 av går ikke ned i verdi uansett. Det kan vel være forståelig. Du må bare jobbe ræva av deg i noen år for og få tak i/fortjene en sånn mynt. Og ikke minst må du få solgt den etterpå..

Lenke til kommentar

Gull er helt vanlig å investere pengene i, men å tro at gullprisen kun kan gå oppover er å tro på julenissen. Det er tross alt noe man kan grave opp fra bakken :p

 

Hvis man skal investere i gull så finnes det noen seriøse alternativer. De kjøper gull og oppbevarer det i hvelv. For denne tjenesten tar de 0,01% eller noe slik i året.

Lenke til kommentar
Gull er helt vanlig å investere pengene i, men å tro at gullprisen kun kan gå oppover er å tro på julenissen. Det er tross alt noe man kan grave opp fra bakken :p

 

Hvor? Tell me and we'll all be faboulously rich.......... :cool:

 

Du hedger deg mot gull og andre precious metals og kan også tjene på høy inflasjon og svakere dollar.

 

"My precious!"

 

goldbar.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...