Gå til innhold

400.000,- i en alder av 18, hva gjør jeg?


Gjest medlem-151126

Anbefalte innlegg

Først burde du spørre deg selv:

 

*trenger jeg penger til noe? - ala bil, førerkort, etc

 

Så kan du tenke litt langsiktig..

 

Starte med å sette 15000 av de i Bsu konto, deretter finne ut om du vil beholde noe av de så du kan bruke på bil O.L. Deretter kan du sette de inn i Høyrentekontoer. Ale Nordea Plan 10 løsning. Rente på drøyt 4.75%.

Men rentene må skattes også, tror det er 28%.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Først burde du spørre deg selv:

 

*trenger jeg penger til noe? - ala bil, førerkort, etc

 

Så kan du tenke litt langsiktig..

 

Starte med å sette 15000 av de i Bsu konto, deretter finne ut om du vil beholde noe av de så du kan bruke på bil O.L. Deretter kan du sette de inn i Høyrentekontoer. Ale Nordea Plan 10 løsning. Rente på drøyt 4.75%.

Men rentene må skattes også, tror det er 28%.

Hvorfor skal han liksom sette pengene på en konto med 4,75% rente når han kan få 6,2% i en ordentlig bank?

Lenke til kommentar
Først burde du spørre deg selv:

 

*trenger jeg penger til noe? - ala bil, førerkort, etc

 

Så kan du tenke litt langsiktig..

 

Starte med å sette 15000 av de i Bsu konto, deretter finne ut om du vil beholde noe av de så du kan bruke på bil O.L. Deretter kan du sette de inn i Høyrentekontoer. Ale Nordea Plan 10 løsning. Rente på drøyt 4.75%.

Men rentene må skattes også, tror det er 28%.

Hvorfor skal han liksom sette pengene på en konto med 4,75% rente når han kan få 6,2% i en ordentlig bank?

Hvor er denne ''Ordentlige'' banken din da?

Lenke til kommentar

Hva skjedde med at de ble sånn i skuddet nå da? Er dette legit, har de historie i Island, eller er de ute med håven for å bygge seg opp en brukermasse, før de tar helomvending og ser hvor mange passive idioter som fortsatt lar seg lure og blir værende i samme bank.

 

Sa ikke Norwegian Bank at de skulle være best på rente? Har nettopp bestilt bank fra de, litt irriterende, så fint om noen hadde hatt etpar ord å si om den saken. Er Norwegian kontrontert med at løftet deres er brutt? Har Kaupting planer om å ligge i toppen fremover, eller kan man i det minste anslå om det er trolig?

Lenke til kommentar
Han sikter til at Kaupthing bank er en islands bank, men det er ikke noe problem, ettersom Kaupthing bank er medlem av det norsk banksikringsfondet.

Hva er egentlig grunnen til den høye renta?

 

Samme som Chess reklamen? Med de små lokalene, og ansatte deler kantine og vasker klærne hjemme.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-151126

Da har jeg sett litt på høyrente kontoene de har i tabelen sin for sparekontoer, og syntes at Gjensidige sin ser "best" ut.

Det er en stor bank, og det er ikke noe bindings tid eller noe annet tull, og ved innskudd på ov er 250.000 så får du 6% i rente.

 

Noen fomrmeninger?

 

Edit: Vet att alle her snakker om fond og sånnt, men jeg er ikke interesert i at pengene kan minke. De gjør det helt sikkert ikke... Men jeg har et stort MEN :p

Har alltid vært litt skeptisk til og gjøre risikable ting med pengene...

Endret av medlem-151126
Lenke til kommentar

Bare for å påpeke det veldig innlysende her:

 

BSU har generelt høyere rente enn sparekontoer. BSU gir i tillegg en del fordeler som gode betingelser på førstehjemslån, SAMT skattelette.

 

Det vil si at du "under veis" når du sparer får både i pose og sekk med høy rente pluss 3000,- i året i fradrag på skatten, og i tillegg kan spare store penger i renter når du skal kjøpe ditt første krypinn.

 

Jo tidligere du starter BSU, jo mer får du ut av renteforskjellen mellom høyrente og BSU. I følge BSU-kalkulatoren til Dinepenger.no så er beste rente 6.75 %, DVS nesten en halv prosent bedre enn de beste høyrentekontoer.

 

Så rådet mitt er soleklart å gå for BSU så fort du tjener nok til å utnytte skattefordelen, for så å makse sparebeløpet fortløpende deretter.

 

Når det kommer til å gi råd om plasseringer ut over dette så ville jeg nok ha satset på høyrente på resten. I dagens marked må du være villig til å tape mye av det du eventuelt setter i andre spareformer.

 

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar
Bare for å påpeke det veldig innlysende her:

 

BSU har generelt høyere rente enn sparekontoer. BSU gir i tillegg en del fordeler som gode betingelser på førstehjemslån, SAMT skattelette.

 

Det vil si at du "under veis" når du sparer får både i pose og sekk med høy rente pluss 3000,- i året i fradrag på skatten, og i tillegg kan spare store penger i renter når du skal kjøpe ditt første krypinn.

...

 

det at man får 3000 i skattelette gjelder hvis man har spart 15 000 eller mer det året.

"sparer" man 400 000 får fortsatt bare 3000 kr i skattelette og kun det første året.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...