Gå til innhold

400.000,- i en alder av 18, hva gjør jeg?


Gjest medlem-151126

Anbefalte innlegg

Hadde satt ca 50% av pengene på høyrentekonto. Det er greit å ha noen penger du er sikker på å ikke tape og samtidig ha lett tilgjengelig. Personlig bruker jeg yabank.no som har 5,9% rente på innskudd. De gir meg faktisk bedre innskuddsrente enn lånekassen som tar 5,6% rente på lånet mitt.. :o)

 

Pass på at det er en norsk bank som er dekket av banksikringsfondet. Skandiabanken er kun dekket opp til 250.000. De har heller ikke den beste renten. Jeg bruker skandiabanken for min vanlige konto, ettersom de har en veldig bra nettbank og ellers ingen gebyrer. yabank har en crappy nettbank :p

 

Markedet er veldig ustabilt for tiden, så personlig hadde jeg ventet et par uker og sett hvordan det så ut da. Hvis det ser ut som det verste krakket har gitt seg hadde jeg satt pengene i ett indeksfond. De har svært lave utgifter, lav risiko og du risikerer ikke å bomme på markedet. Eksempler på norske indeksfond er f.eks CA-INDEX.

 

Det er ikke mange fond som slår typisk indeksfond, og indeksfondene tar mye mindre i gebyrer. Sist gang jeg så noen tall på det var det bare 1 av 5 fond som klarte å slå indeksfondene, noe som sier meg at 4 av 5 fond gjør det dårligere enn indeksfond ;)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette stemmer ikkje, eg greier i alle fall ikkje å finne den kontoen i prisoversikta deira. Dei har derimot rente på 5,95% ved over 100000 kr.

 

I skrivande stund er vel Norwegian Bank og Gjensidige best, med 6,0%. Dersom du i tillegg har ulike forsikringar i Gjensidige vil du kunne få opp til 6,1% og lågare pris på forsikring. Anbefalar Dine Penger sin kalkulator for sparekonto, www.dinepenger.no.

Selvfølgelig stemmer det. Hint: den store, hvite firkanten på forsiden hvor det står "6,20 % innskuddsrente". Gjelder ved inskudd over 100 000 kr. 5,95 % er den forrige satsen de hadde.
Lenke til kommentar
Gjest medlem-151126

Har skjønt at dette valget er MYE vanskligere en jeg trodde det skulle være. Men kjenner en som jobber i Gjensidige, så tenker jeg snakker med han sammen med mamma og pappa og hører hva han har av forslag og ideer...

Da jeg har null peiling på investering virker det veldig greit og bare sette dem på høyrentekonto.

 

Men bare kom med tips og forslag som kan gjøre meg litt klokere :p

Setter pris på alle svar.

Lenke til kommentar

Altså, ikke fore å være nedlatende, men 400k er ikke så mye penger. Høyrentekonto er en god ide for ihvertfall 50 % av beløpet. Dersom du betaler mer enn 3000 i skatt, så for all del, kjør på med BSU. Selv har jeg funnet ut at jeg antagelig vil trenge skattefradraget mer senere, og har derfor ingen BSU-konto.

 

Mitt forslag er nok muligens foreløpig alt på høyrentekonto, på sikt halvparten i fond. Muligens fordele det med ca 25% av kapitalen din i to forskjellig fond for å ha litt ryggdekning hva risiko angår. Kjøp i såfall store fond, ikke type bransjefond eller begrensede fond, uten å være klar over den risikoen du da tar.

Lenke til kommentar
3000 i fradrag i skatt idag må da være bedre enn 3000 i fradrag i skatt neste år? Det er 3000kr samme hvilken skatteprosent du faktisk har...
Men med tanke på at inntekten min i dag er svært høy i forhold til alder, og jeg snart skal bli fulltidsstudent og trappe ned på jobben over flere år - vil det for min del være bedre å betale mindre skatt når jeg er fulltidsstudent enn nå, hvor jeg har råd til det jeg trenger.
Lenke til kommentar

Ikke glem at man ikke kan spare uendelig på BSU. Grensen er 100 000 a 15 000 per år og da innen man er 34 år. Det betyr vel sånn kjapt at man kun behøver 6.67 år, dvs. 7 år på å spare maksimalt på en BSU-konto. Etter det får man ikke fradrag. Maksimalt oppnåelig fradrag er da 20% av 100 000 som er 20 000.

 

Da bør man jo kanskje velge de årene hvor besparelsen er høyest prosentvis av inntekten for på en måte å slippe mest mulig skatt når man har lav inntekt. 3 000 i skattefradrag på en inntekt på 60-70k er i mine øyne mer verdt enn om man tjener 4-500k, og er vel noe ala dette som PlatinumFlyer tenker på.

 

Så svaret på om 3 000 i skattefradrag i år er bedre enn 3 000 i skattefradrag om X år er litt tja-tja.

 

Man bør jo også tenke på at 3 000 i dag er mer verdt enn 3 000 neste år pga. inflasjon og tapt bankrente.

Endret av tokakv
Lenke til kommentar
Gjest medlem-151126

@ Schjellin: Jeg har en Saab 900 fra 92, med andre ord, den bilen jeg helst ville ha. Så det er finnansiert, det samme er lappen.

 

Sater og go ut i lære som heismontør når dette skole året er ferdig, så blir da en lærling lånn på 70,- timen, hvis de heismontør lærlingene jeg har snakket med ikke juger :p

Lenke til kommentar

Bankmenn er selgere, og du skal ikke se bort ifra at du går ut ifra banken med en ny programpakke, kredittkort og 50% av pengene i ett link-fond..

 

Det er dette bankene tjener penger på, enten du kjenner dem eller ikke.. Og anbefales derfor ikke..

 

Jeg ville satt en god del innpå fond med en gang, fordi kursene er lave.. om de går lenger ned kan du sette inn mer, og så kan du spe på med en fast slant i måneden fra en konto med høy rente (minimum 6%, helst uten risiko.. f.eks. norwegianbank)..

 

Du sier du kommer til å begynne å jobbe, og selvom det er 70,- timen, så blir det skatt av det også.. så 15.000 inn på BSU konto er greit..

 

-Begynn å sett av litt av lønna til mer sparing også, selvom du har noe.. Dette er en god vane å begynne med med en gang du tjener penger.. Bor du hjemme har du vel råd til å sette av minst 1000 hver måned med den lønna..

Lenke til kommentar
@ Cri: Jeg vet ikke hvordan dette har blitt gått fram, for pengene fikk jeg med en gang (tror jeg). Men på grun av mengden tokk overformynderiet pengene, og satt dem på beskytet konto. Dette gjør de sånn at foreldre ikke skal bruke opp pengene.

 

Ok, jeg tenkte det var en sak du hadde tatt opp nylig. Lurte bare på hvordan reglene var for erstattning når man går bakover i tid om du skjønenr

Lenke til kommentar

Har et tips til deg. Jeg fant akkurat denne.

 

WWW.FINANSPORTALEN.NO

Med bakgrunn i et initiativ fra Kredittilsynet, Forbrukerombudet og Forbrukerrådet besluttet Finansdepartementet og Barne- og likestillingsdepartementet å utvikle en informasjonsløsning som samler og sammenlikner informasjon om ulike produkter og tjenester i det norske finans- og forsikringsmarkedet.

 

Finansportalen.no har åpnet

http://www.nettavisen.no/okonomi/privat/article1536352.ece

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...