Gå til innhold

400.000,- i en alder av 18, hva gjør jeg?


Gjest medlem-151126

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-151126

Jeg vil bare gjøre det klart med en gang at dette er en seriøs tråd av en seriøs bruker. Jeg har en annen "respektert" konto her på hw, men velger og ikke poste med den pga temaet og håper dere forstår.

 

 

Om rundt 1 mnd, blir jeg god for litt over 400.000,- i en alder av 18.

Dette fordi jeg får penger overformynderiet har tatt var på. Da står jeg ovenfor et problem fåtallet av 18åringer gjør, hva gjør jeg med alle disse pengene?

 

Fornuftig som jeg er har jeg tenkt og gjøre noe fornuftig med disse pengene.

Så jeg lurte på hva dere som forhåpentligvis har litt peiling på penger, hadde som tips.

Aksjer er uaktuelt, da dette er for risikabelt.

Jeg har sett litt på BSU (Bolig Sparing for Ungdom), men er litt usikker på om dette er så lurt, da pengene bare kan brukes til bolig.

 

Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BSU er vel ikke noe å forakte. Du kan spare maks 15 000 i året, å du får 3000 kroner i skattelette viss du sparer maks beløpet.

 

Sånn ellers så vett eg ikke hva du kan gjøre med pengene.

Ikke fest dei opp hvertfall.

 

Ting du kan bruke dei på er f-eks sertifikat (viss du ikke har det).

 

EDIT: Når du tar over pengene så er det vel normal prasis at du får snakke med en rådgiver om hva du kan f-eks invistere i osv. ? min x fikk hvertfall tilbud om rådgivning.

Endret av Aykon
Lenke til kommentar

[fornuftig]jeg hadde helt klart sette dem inn i fond eller høy-rente konto og la dem vokse, og bruke dem til å kjøpe bolig senere.

BSU er ment for sparing over lang tid, og ikke 400 000 rett inn, du får store fordeler opp til 15 000(mener jeg), men ingenting over det.[/fornuftig]

 

bare lurer, hvordan har du fått disse pengene

 

men hadde det vært mitt normale meg hadde jeg brukt alt på bil og litt på tull :)

Lenke til kommentar

Jeg var 18 nå jeg vant en pen sum på 170 000 kr. Jeg hadde i tillegg en bil jeg hadde spart meg opp, til verdi av 130 000 kr. Jeg er nå 19 og bilen er solgt. Satt da med nesten 300 000 kr, bestemt for å kose meg litt så kjøpte meg en cross sykkel til verdi av 35k. Jeg har satt 15 000 kr for dette året inn på BSU. 10 000 kr har jeg kjøpt aksjer for (For å skaffe meg kunnskap, satt meg virkelig godt inn i det før jeg kjøpt aksjen som jeg kjøpte), resten er satt inn på spare konto med 6% rente. Og dem skal stå der frem til jeg kjøper hus mest sansynelig.

 

Et god tips er. Du har 400k på konto nå, men du er forsatt ikke rik. Fortsett å spare penger og ikke bruk opp hele lønninga di på tull.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-151126
Gi dem til de fattige i afrika =)

Tja, litt for egoistisk til det...

 

BSU er vel ikke noe å forakte. Du kan spare maks 15 000 i året, å du får 3000 kroner i skattelette viss du sparer maks beløpet.

 

Sånn ellers så vett eg ikke hva du kan gjøre med pengene.

Ikke fest dei opp hvertfall.

 

Ting du kan bruke dei på er f-eks sertifikat (viss du ikke har det).

 

EDIT: Når du tar over pengene så er det vel normal prasis at du får snakke med en rådgiver om hva du kan f-eks invistere i osv. ? min x fikk hvertfall tilbud om rådgivning.

Både bil og sertifikat er "tatt" hånd om...

Men dette ridgivnings tilbudet, er dette gatis eller tar de penger for det?

 

[fornuftig]jeg hadde helt klart sette dem inn i fond eller høy-rente konto og la dem vokse, og bruke dem til å kjøpe bolig senere.

BSU er ment for sparing over lang tid, og ikke 400 000 rett inn, du får store fordeler opp til 15 000(mener jeg), men ingenting over det.[/fornuftig]

 

bare lurer, hvordan har du fått disse pengene

 

men hadde det vært mitt normale meg hadde jeg brukt alt på bil og litt på tull :)

Hvilke høyrente kontoer er og anbefale?

Tenkte jeg skulle flytte alt annet av penger til scandia banken pga mye bedre rente, har disse også best høyrente konto.

Når det gjelder fond, så har jeg allerede 35.000 i fond hos postbanken.

 

Pengene er forsikrings penger pga brekkt arm i barnehage.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg hadde definitivt skaffet meg BSU. Hva er farlig med at du "Kun kan bruke pengene på bolig"? (Du kan bruke pengene når du vil og på hva du vil, men med en gang du trekker ut penger av kontoen, stenges BSUkontoen.)

 

Det er like greit å begynne å spare til bolig i dag. Tenk deg når du feks er 22, har egen leilighet, studerer, osv.. Innmari kjekt.

 

Ellers vet jeg ikke om fond er det LURESTE nå om da'n ;) På den annen side - skal du kjøpe er vel "i dag" tiden å kjøpe.. Men jeg tror aksjemarkedet fortsatt er veldig ustabilt.

 

Bruk LITT på gøy og spar resten. :)

Lenke til kommentar
Hvilke høyrente kontoer er og anbefale?

Tenkte jeg skulle flytte alt annet av penger til scandia banken pga mye bedre rente, har disse også best høyrente konto.

 

Siden dette beløpet begynner å bli litt, kan det være lurt å huske på at Skandiabanken er en filial av en utenlandsk bank, og dermed ikke automatisk med i den norske banksikrinksfondet, se http://www.bankenessikringsfond.no/ . Det betyr at hvis Skandiabanken går konkurs er du kun garantert penger tilbake opp til det beløpet som Skandiabankens hovedsetes land ligger i (dvs Sverige og 250000 SEK). Nå er det jo ikke spesielt stor risiko for at Skandiabanken går konkurs, men dette er også et element å huske på når man plasserer penger.

 

Husk også at det bankene kaller "rådgivere", ville i en hver annen bransje blitt kalt for "selgere".

 

Et annet tips: Har du ikke råd til å tape pengene, sett de på høyrentekonto. Har du råd til å tape de og det er en periode før du trenger pengene (mer enn 5 år), sett de i fond.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-151126

Har da skjønte at BSU eller høyrente konto er tingen for meg.

Men høyeste rente jeg finner på spare konto er Scandiabanken sine 5,05%, er det ingen bedre?

Eller hva legger dere i høyrente konto?

Lenke til kommentar

Setter du in dine 400 000 på en konto i skandiabanken får du utbetalt ca 1 500 kroner i rente hver måned. Det finnes banker med høyere rente på innskudd men som betaler ut en gang i året. Selv synes jeg det er motiverende å ha sparingen i skandiabanken da jeg ser hver måned hvor mye som dyttes in på min konto i form av renter... selv om renten er litt lavere enn de fleste banker.

 

Vær forsiktig med "sparepakker" som banker vil tilby deg, fond kan være greit men jeg tror ikke jeg villet dytte in 400k på en gang.

 

Vanskelig dette... du får se hva du har av behov og tenke ut fra det helt enkelt.

Lenke til kommentar
Ellers vet jeg ikke om fond er det LURESTE nå om da'n ;) På den annen side - skal du kjøpe er vel "i dag" tiden å kjøpe.. Men jeg tror aksjemarkedet fortsatt er veldig ustabilt.

Om du er langsiktig er det helt klart bedre å kjøpe fond nå enn når børsen sto i over 500, selv om alle var positive den gangen og alle er negative nå. Men da må man tåle å se et fall på 10 % i løpet av få dager, så ustabil børsen er nå.

 

Ang. høyrente, så er den høyeste renta man får nå 6,2 % hos Kaupthing. Se oversikt her

 

Kikk litt rundt på den siden, så kan du lese om forskjellige alternativer.

Lenke til kommentar

Jeg hadde åpnet konto i Bank Norwegian (6% rente i året), og Skandiabanken (for å kunne kjøpe fond lett). Deretter hadde jeg overført 10-15000 i måneden til noen få fond uten altfor høy risiko. Vil ikke anbefale å sette pengene på konto i Skandiabanken, det taper du ca 4000 kr minus 28% skatt på i året. *Så* moro er det ikke å se at beløpet øker litt hver måned i stedet for et enkelt beløp som er 14,4x større hvert år.

Lenke til kommentar
Ang. høyrente, så er den høyeste renta man får nå 6,2 % hos Kaupthing. Se oversikt her

 

Dette stemmer ikkje, eg greier i alle fall ikkje å finne den kontoen i prisoversikta deira. Dei har derimot rente på 5,95% ved over 100000 kr.

 

I skrivande stund er vel Norwegian Bank og Gjensidige best, med 6,0%. Dersom du i tillegg har ulike forsikringar i Gjensidige vil du kunne få opp til 6,1% og lågare pris på forsikring. Anbefalar Dine Penger sin kalkulator for sparekonto, www.dinepenger.no.

 

Ei anna mogelegheit er å setje pengane inn i eit godt rentefond, slik som Landkreditt Høyrente. Du kan samanlikne ulike fond på www.finansportalen.no. Risikoen vil vere litt høgare enn ved banksparing, men mykje lågare enn ved aksjefond. Risikoen i rentemarknaden går vel fyrst og fremst på avkastninga, sjølv om det alltid vil vere ein liten risiko for at låna (obligasjonane) er investerte i ikkje vert innfridd. Det har hendt at rentefond har falle i verdi, men det er ikkje vanleg. Skal du investere i fond bør du også merke deg kostnader for kjøp, forvalting og sal. Rentefond bør ikkje ha gebyr ved kjøp og sal. Bankane ynskjer at folk skal vere langsiktige i staden for spekulantar, og det er difor ofte høgare gebyr dersom ein sel seg ut av eit aksjefond før det er gått eit år.

 

Dersom du ynskjer å følgje med litt når det gjeld økonomi kan Dagens Næringsliv (wap/www.dn.no) vere ein interessant nettstad. På www.morningstar.no kan ein sjå utviklinga til ulike fond over ein periode frå siste månad og opp til 5 år. Her vil også dei ulike fonda bli målt mot ein referanseindeks.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-151126

@ torbjornen: Takk for langt og nyttig innlegg. Får lese litt på dn.no og sjekke sparekontoer når jeg kommer hjem og har litt mere tid til og sette meg inn i ting.

 

@ Cri: Jeg vet ikke hvordan dette har blitt gått fram, for pengene fikk jeg med en gang (tror jeg). Men på grun av mengden tokk overformynderiet pengene, og satt dem på beskytet konto. Dette gjør de sånn at foreldre ikke skal bruke opp pengene.

Lenke til kommentar

Over tid vil alltid aksjemarkedet gi høyere avkastning enn banksparing, og i et langsiktig perspektiv er dagens aksjer billige. Såfremt du skal spare pengene over noen år ville jeg definitivt plassert pengene i aksjefond. Du vil nok kunne oppleve noen turbulente uker og måneder fremover, men det er aksjemarkedets natur i tider som disse.

Lenke til kommentar

En viktig faktor her er tidshorisonten din. Trenger du pengene om 1 år så er høyrente eller et rentefond aktuelt. Har du lenger tidshorisont så kan du gå opp i risiko og dermed få betalt i avkastning, da prater jeg generelt om aksjefond.

 

BSU bør du ikke spare i dersom du ikke kan nyttiggjøre de 3 000 i skattefradrag man får ved å spare maksimalbeløpet på 15 000 hvert år. BSU har også normalt en høyere rente enn høyrentekontoer. Maksimalt innskudd på BSU er 100 000. Pengene på brukes til boligrelaterte ting, de må altså ikke brukes som egenkapital ved boligkjøp men kan også brukes til å betale renter og avdrag på et boliglån.

 

En del banker har også høyrentekontoer med begrensninger, som f.eks. å låse kapitalen i ett år og oppnå høyere rente enn hvor du disponerer pengene fritt i denne perioden.

 

Dersom du prater med en rådgiver i en bank, f.eks. sparebank1, så vil de kunne gi ok råd, men alltid ha i baktanken at disse vil SELGE deg SINE EGNE PRODUKTER. Av fond vil de kun prate om Odin-fond. De vil ikke nevne WW, Holberg, SKAGEN eller noen andre. Hold deg unna strukturerte produkter, garanterte produkter og spesielt de som prater om giring (ditt innskudd blir brukt som garanti og man tar opp et lån som så investeres).

 

Ellers har det blitt sagt mye bra, og en kan også nevne at Børsen har hatt en utrolig nedgang nå, slik at mange aksjer og aksjefond er på "tilbud". Men om børsen skal lenger ned, eller om den henter seg inn i løpet av 2008 er det vanskelig å si noe om. Den vil nok være preget av ustabilitet en tid. En måte å gjøre ting på er å sette inn en sum hver uke eller hver måned fremover, og ikke alt på en gang.

 

En siste ting er at dersom du vil spare over en lengre periode, 3-5 år eller mer, så vil du på en høyrentekonto få renteinntekt som du må skatte av hvert år. Men om du sparer i et aksjefond så vil du utsette beskatningen til du tar ut andelene.

 

Stikk altså gjerne innom banken din og hør hva du bør gjøre. Men ikke gå med på noe du ikke forstår, og bruk tid på å finne ut hva du vil gjøre.

Endret av tokakv
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...