Silfsurf Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Hei, jeg bare lurte på om jeg kunne øvelseskjøre med en ledsager (moren min) som ikke har hatt lappen i 5 år. Jeg vet at ledsageren MÅ ha hatt lappen i 5 år, men kan denne regelen forandres om moren min har kjørt ca. 7 år i utlandet? Hun slapp jo å ta teoriprøva da hun fikk lappen, så jeg tenkte dette ville hjelpe. Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 tror ikke dette går... tror det gjelder norskt førerkort som man må ha hatt sammenhengende i 5år... så utenlandske tror jeg ikke går hvis ikke jeg husker helt feil... Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Ledsager må ha innehatt førerkort sammenhengende de siste 5 årene. Punktum. Krav til eleven og ledsageren under øvelsekjøringLa oss begynne med øvelsekjøringen først. De fleste har kjennskap til det er lov å øvelsekjøre fra og med en er 16 år. Det er dessverre ikke lov å kaste seg bak rattet med sin 18 år gamle bror eller søster slik mange hadde håpet. Personen du skal kjøre med (heretter kaldt “Ledsageren”) må ha fylt 25 år og skal ha hatt førerkortet sitt for den førerkortklassen dere øvelsekjører med uavbrutt i 5 år (altså ledsageren kan ikke ha blitt fratatt førerkortet sitt de 5 siste årene). Lenke til kommentar
ReVolvolution Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Det skal nok gå bra! Hun har da hatt lappen i 5 år, så hvis dere blir stoppet, da spør du. Hvis du er i tvil, ring Statens Vegvesen Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Nei, det skal ikke gå bra uten videre. Det hjelper lite om hun har hatt lappen sammenhengende 5 år tidligere, om hun ikke har det nå. Det er straffbart å kjøre uten kvalifisert ledsager. Ergo ringer du først, så kjører du. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå