NeverHome Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Jeg lurer på om hvorfor stemmen f.eks. min er ikke slik den høres ut. F.eks når jeg snakker høres det ut som ''vanlig'', og ikke akkurat mørk. Men når jeg hører stemmen f.eks tatt opp av en mobil eller kamera, da er stemmen min veldig mørk. Hva er egentlig årsaken for det? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 (endret) Jeg tror denne tråden egner seg bedre under Teknologi og Vitenskap, og flyttes dermed dit. (Vennligst ikke kommenter dette innlegget. Reaksjoner og innspill på moderering gjøres via PM/melding) Endret 22. januar 2008 av Skagen Lenke til kommentar
.V. Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Har hørt en forklaring på det en gang, men husker ikke detaljene. Tror det har noe med vibrasjoner i skallen å gjøre, ørene får "signalet" på en annen måte enn når du hører andre snakke. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 det er væll heller det at ørene,nesen og halsen er connecta med hverandre Lenke til kommentar
goggys Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Spennende spørsmål, som jeg har lurt på selv noen ganger. Har aldri orket å sjekke det opp selv, så håper noen kan komme med en fin forklaring her. Lenke til kommentar
Lawliet Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Men når jeg hører stemmen f.eks tatt opp av en mobil eller kamera, da er stemmen min veldig mørk. De er de som er den ekte stemmen din. Slik andre hører den. Når du prater hører du stemmen din gjennom hodet ditt og ikke direkte fra munnen. Derfor høres den forsjellig ut. Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Forandrer dette tonehøyden også? Jeg tenker på disse idolauditionene hvor folk tror de synger veldig bra, men egentlig høres det ut som om noen blir torturert. Kan dette ha en sammenheng med at tonehøyden blir forandra inni skallen/skjelettet ditt? Lenke til kommentar
.V. Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 http://en.wikipedia.org/wiki/Bone_conduction Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 (endret) Forandrer dette tonehøyden også? Jeg tenker på disse idolauditionene hvor folk tror de synger veldig bra, men egentlig høres det ut som om noen blir torturert.Kan dette ha en sammenheng med at tonehøyden blir forandra inni skallen/skjelettet ditt? Det tviler jeg på. I det tilfellet der tror jeg det heller er en feiltolkning av lyd i hjernen enten fordi man har lært seg/ønsker sterkt å ignorere dette, eller fordi placeboen av liten innsikt i personlige talenter tar overhånd, uten at jeg forsøker å tråkke noen på tærne her. Frekvensen av lyd vil ikke forandre seg, men amplituden av de ulike frekvensene i forhold til hverandre vil nok det, noe som også gir opphavet til at man hører seg selv annerledes. Lyd er som vi alle vet trykkforskjeller som forplanter seg i et medium, f.eks gass (luft), glass og i denne sammenheng: bein/kraniet. Når man snakker mottar ørene både den lyden som forplantes igjennom lufta og den som forplantes igjennom kraniet som gir en blandingslyd av stemmen som er hva vi er vant med å høre. Når man hører seg selv på opptak er det kun den lyden som forplantes igjennom luft vi får høre, og da høres den helt annerledes ut enn om den var blandet med skalle-lyd. PS. Med forbehold om feil her da dette er noe jeg resonnerte meg fram til. Endret 22. januar 2008 av Skagen Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Folk som stadig hører opptak av sin egen stemme (f.eks proffe sangere) lærer seg å gjenkjenne den som ens egen, men de første gangene høres det helt merkelig ut. Og grunnen er selvsagt som flere her påpeker at oppfattelsen av ens egen stemme skjer både gjennom skallebeina og gjennom bihulene og kanalene derfra opp til baksiden av trommehinnen. Vår egen stemme er den eneste vi opplever på denne måten, derfor har vi vanskeligheter med å gjenkjenne opptak av den, for da kommer lyden kun utenfra, slik som alle andre sine stemmer (som vi straks gjenkjenner på opptaket). Den lyden vi hører på opptaket er imidlertid den alle andre hører og gjenkjenner som din stemme. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 syns stemmen min høres skikkelig teit ut når jeg spiller den inn og hører på den ^^ det er jeg sikkert ikke alene om da Lenke til kommentar
Nimh Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 syns stemmen min høres skikkelig teit ut når jeg spiller den inn og hører på den ^^ det er jeg sikkert ikke alene om da Grusomt enig! Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 (endret) Tingen er at det høyst sannsynlig kun er en selv som synes sin egen stemme er teit. Alle andre er jo vant til å høre din stemme, og andre sikkert like teite stemmer. Men det er likevel rart å høre sin egen stemme på bånd. Endret 22. januar 2008 av Skagen Lenke til kommentar
TSP Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Jeg har egentlig alltid lurt litt på de som parodierer personer. Tar de flere opptak for å høre hvordan stemmen deres høres ut for å gjøre den likere. Eller bare får de det til å høres likt mulig ut inne i hodet og at det naturlig ikke høres så forskjellig ut på utsiden? Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Dette er pga vibrasjoner i hodet ditt, både i bein og kjøtt. Du oppfatter jo både lyden og vibrasjonene, mens alle andre hører jo bare lyden. Lenke til kommentar
.V. Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Dette er pga vibrasjoner i hodet ditt, både i bein og kjøtt.Du oppfatter jo både lyden og vibrasjonene, mens alle andre hører jo bare lyden. Du tror ikke at det kanskje kan være pga vibrasjoner i hodet ditt, både i bein og kjøtt da? Du oppfatter jo både lyden og vibrasjonene, mens alle andre hører jo bare lyden. Tror ærlig talt trådstarter har fått svar på spørsmålet sitt for lenge siden. Lenke til kommentar
NeverHome Skrevet 23. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2008 Jepp, har fått veldig detaljert svar Takker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå