Gå til innhold

Hvorfor funker ikke dagens teknologi i lyrikk og romantikk?

Anbefalte innlegg

Låttitler som "Please read the letter that i wrote", eller tekstlinjer som "return to sender, adress unknown" er helt ok.

Men blir det oppdatert til dagens teknologi;

"I sent you an sms", eller "My e-mail bounced, mail delivery status failure" høres det helt tåpelig ut.

Jeg vet jeg ikke var alene om å le den ene gangen jeg hørte låten "I'm sending you an sms", og jeg humret også av et boyband som hadde linjen "my battery is low".

"I made you a mixtape" hadde glidd lett gjennom, men "I made you a winamp-playlist" hadde de fleste ledd av.

I filmer og annen kultur er ny teknologi og sågar fremtidsteknologi hyppig brukt.

Hvorfor funker det ikke med musikk? Jeg er helt enig i at det ikke funker, ikke i mine ører. Men jeg skjønner ikke hvorfor?

Generelt i romantikk er det vel ganske likt, at gammeldags er bedre. Et "ekte" brev i papir er bedre enn en mail, og en lapp/kort bedre enn en sms. Et hjemmelagd bilde/maleri er bedre enn en photoshop-kreasjon.

Hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror han sikter til at med analoge medier, slik som håndskrevne brev, mixtaper, o.l., så har man fysiske ting man ta på, lukte på, osv. Alt som er digitalt, f.eks en SMS, en epost, eller en WinAMP-spilleliste er ikke mer enn tall i en datamaskin og har ikke den umiddelbare 'nærheten' slik som analoge og fysiske ting.

Det samme argumentet, men litt omformulert, finner man hos de som kjøper CDer, DVD-filmer, plakater, m.m., selv om de har muligheten til å anskaffe slikt helt gratis med et tastetrykk. Da har man en fysisk gjenstand som får en annen betydning enn det å ha en film som ei DivX-fil eller en plakat som et .JPG-bilde.

Den samme dikotomien mellom det kalde, livløse digitale og det varme, levende analoge finner man hos samlere av vinyl/LP vs. Mp3, HiFi med rørforsterkere vs. transistorforsterkere, ekte analoge synthesizere vs. virtuell analog (software-synthesizere), polaroid-bilder vs. digitalkamera, osv.

Lenke til kommentar

'Return to sender har' jo bitt seg fast som et uttrykk med en bestemt mening og tilknytning gjennom en sang. Elvis' popularitet ville uansett tekst sørget for at vi hadde kjent den igjen, selv om det var "I'm being debugged", "my mail got daemoned" eller annet.

Angående SMS så er det helt klart det faktum at arbeidet bak et brev er noe større og mer personlig enn den tiden det tar å taste "Hei j <3 dg koz" eller annen voldtekt av det norske språk en fant det for godt å benytte for å formidle det en vil ha frem. Ergo virker det ikke som en har lagt ned så mye i det, enkelt og greit. Å analysere digitale kontra analoge måter å samhandle/kommunisere på som to vidt forskjellig måter å oppfatte ting på kommer helt an på kontekst og evt. historikk rundt hvert tilfelle.

Men det er såklart hyggeligere med en god gammeldags snailmail enn en SMS eller email.

Lenke til kommentar

Men faktum ER jo at sms, mail, msn og facebook er mye mer brukt i dagens kommunikasjon, også mellom forelskede, enn brev. Man bruker mobilen, ikke telefonkiosk.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er "flaut" å bruke midlene vi har. Av mange kan det bli sett stusselig på å treffe sin utkårede på blink.

Vi er vel enig om at "I first saw you in the coffeeshop" klinger bedre enn "I first saw you on your myspace-profile".

Det jeg egentlig lurer på, er hvorfor det er romantisk å fornekte realiteten, om dere skjønner. Før var det faktisk brev og picnic-dates som gjaldt, så det var naturlig å skrive om det. Men nå er det e-mail og kino, og det skal ikke synges om?

Forøvrig tror jeg du har veldig rett i det du sier Skagen.

Og Jalla..: Jeg vet ikke, hadde Elvis blitt den han ble med tekster som "I got deamoned"?

Ellers er jeg enig i at det radbrukne sms-språk ikke har noe med romantikk å gjøre. Men jeg må kanskje innse at det faktisk har det for en 13-åring..

Lenke til kommentar

Min teori er at det virker kårny på samme måte som når en av foreldrene dine sier "kult". Vi er gode til å oppdage når noe er sagt naturlig, og når noen er posers og bare sier noe for å være pop. Når et boyband synger om SMS vet vi at det er stor sjanse for at det ble valgt fordi det er et sterkt ungdomskommunikasjonsmiddel og de ville at sangen skulle bli tatt imot av den demografien, men i praksis lukter vi det med en gang og hører hvor lite naturlig og lame det er. Det er nok de som greier og vil greie å dra i land slikt språk, men det krever nok at de som utfører den også står i samme stil og at du hører det er naturlig. Tenk Kraftwerk som f.eks på sytti og åttitallet sang om "computers", "pocketcalculator", " Trans-Europe Express" og "robots".

Lenke til kommentar

Jeg synes mantraet "bra til å være norsk film" passer godt her. Man klarer ikke helt å akseptere det som er nytt og uvant, helt til det blir vanlig og vant. Det å skrive brev til sin kjære har vært brukt i poesien i alle fall siden krigen brant, og gammel dame er som kjent vond å vende.

Lenke til kommentar

Jeg sender deg et BRV, håper du vil forstå, når du finner BRV-et i PKassa di...

Forkortelser er også drepen.

Men dersom designet var mer romantisk ville det også garantert gått.

Dersom PC-en var en sotet glasskule som ingen forstod hvordan virket, som projekterte bildet i en sirkel på ene siden -- uten noe teknisk tullball eller blåskjerm dilldall -- så ville den kunne være romantisk.

Lenke til kommentar
Jeg synes mantraet "bra til å være norsk film" passer godt her. Man klarer ikke helt å akseptere det som er nytt og uvant, helt til det blir vanlig og vant. Det å skrive brev til sin kjære har vært brukt i poesien i alle fall siden krigen brant, og gammel dame er som kjent vond å vende.

D e e enig i! (Min X på 39 skriver sånn, prøver å være ungdommelig visstnok.. for meg virker det bare skikkelig kårny, men når min sønn på tretten skriver det er det helt ok)

Vet ikke jeg, det som virker rart og "lame" i dag er vel greit i marra, er det ikke? Tror det har med at vi mennesker er litt redde for ALT som er nytt, vi fornekter det litt liksom.... Var det ikke en sang for litt siden som faktisk het "sending you an SMS!", eller noe sånt, sunget av ei som hørtes skikkelig blond ut? (Ikke missforstå meg, jeg sier ikke at det er noe galt i å VÆRE blond, men HØRES blond ut... slightly diffeRent U ze?)

Lurer på hvordan jobb søknaden til de som KUN skriver voldtatt norsk på mobilen ser ut jeg :D

Lenke til kommentar
Og Jalla..: Jeg vet ikke, hadde Elvis blitt den han ble med tekster som "I got deamoned"?

Ellers er jeg enig i at det radbrukne sms-språk ikke har noe med romantikk å gjøre. Men jeg må kanskje innse at det faktisk har det for en 13-åring..

Sikker på det? Det dreier seg mye om gjennkjennelsesfaktor, at en identifiserer ordene med noe.

Betydningen er forsåvidt det samme, selv om uttrykkene er meget ulike.

Men en ting er jeg helt enig i, teknisk terminologi har aldri vært kjent for å være romansefremmende, annet enn kanskje i en eller annen "nerdefilm" :p

Lurer på hvordan jobb søknaden til de som KUN skriver voldtatt norsk på mobilen ser ut jeg :D

Det har faktisk vært levert slike, det mange som søker sommerjobb og da er det utrolig sjarmerende å se den håpefulle applikant avslutte med en smileyface etter ekstrem bruk av z, x, <>, @, fokortelser som 'j g' istedet for 'jeg', og denslags... Det var en riktig 1337 søknad...

Og som en hyllest til dette oversetter forumets innstillinger en sammenstilling av bokstavene 'j' og 'g' til 'jeg'. Derav editen, hehe :D

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
brukte assistenten sin og blackberryen for å sjekke opp sist flamme?

En av to mulige; jeg er falt av lasset når det gjelder nymotens dingser (mest trolig), eller

Min tolkning av assistent: en ansatt

Blackberry: bjørnebær

Og hvis en ansatt og bjørnebær sjekket opp ens siste flamme, så skjønner jeg enda mindre :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...