Tharos. Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Guten tag. Mine foreldre har skaffet seg en søt og fin tispevalp, som nå er ca. 9-10 uker (rundt der en plass). Rasen er Cavalier King Charles Spaniel for de som er interessert. Hunden er kjempefin, sosial som bare det, kosesyk, uredd det meste, men kan gjøre i fra seg inne, dessverre. Mine foreldre lufter valpen ganske ofte, så det hender sjelden nå for tida. Det jeg lurer på er hvordan man lærer en hund til å si fra når den skal gjøre i fra seg? Hun har noen ganger gått til trappa og gitt lyd fra seg, og da er foreldrene mine snare til å rose henne, og ut og lufte. Et annet (kanskje lite?) problem er at foreldrene min er i 2. etasje, med en trapp som ligner mer på en stige, så valpen kan dessverre ikke komme seg til ytterdøra. Likevel virker det som hun har begynt å forstå hvor veien ut går. Jeg tror personlig at hun lærer seg nok hvor avfallet skal til slutt, men det hadde vært fint med en metode for å lære henne det litt kjappere. I tillegg hadde foreldrene min kanskje lært litt om dressur. Lenke til kommentar
Frigg33 Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Prøv å led henne til å gjøre det dere vil og når hun gjør det så belønn henne med noe snacks.. Veldig basics men .. Funket med min bror sin bikkje. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 (endret) Jeg syns de gjør det rette jeg Ta med hunden ut hver gang etter den har spist, lekt, drukket, sovet. De kan jo vente litt etter den har spist og drukket, men når den har herja mye og sovet da er det som regel rett ut. Min hadde også en fast plass han gikk på do. Ikke alle vil gå på do der det er andre hundelukter. Det er heller ikke alle hunder gir lyd fra seg når de må på do. Min tripper fram og tilbake, eller går til døra. Foreldrene dine må lære seg å kjenne igjen tegnene når hun skal på do, da er det fort gjort å få den renslig eller... fort å fort. Det varierer fra hund til hund. De kan også ha en avis om feks natta. Min tisset på en avis framfor gulvet. Kanskje legg en avis ved døren også. Har den et uhell inne: bær den bort til avisen og ROS! Da skjønner den at aha, jeg skal tisse på avisen, og søker dit. Når hunden trekker mot avisen selv betyr det at den skal på do, og kan etterhvert bæres UT. Jeg har bodd i andre etasje selv, og det er utrolig tungvindt å gå helt ut hver gang. Vi hadde en veranda hvor han gikk på do. lat? hehe Endret 22. januar 2008 av Zaroos Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Forventer de at den skal bli renslig i løpet av 2-3 uker hos dem? Det er vel ikke så ofte det skjer.. Tar som regel litt lenger tid. Høres ut som om de gjør det riktig, så ville bare fortsatt med det de gjør. Hvis ikke hunden har noen mulighet til å komme til den ytterste døra, så hjør den jo riktig i å gå mot "stigen". Lenke til kommentar
Tharos. Skrevet 22. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2008 Thank you for the music! Ok, det høres ut som ting går rett for seg, og det var det jeg lurte på. Dem er litt redd for å gjøre ting feil, siden ingen av foreldrene mine har hatt hund siden Ålesund brann. Forventer de at den skal bli renslig i løpet av 2-3 uker hos dem? Hehehe, nei så absolutt ikke. Men jeg har hørt at det er best (og lettere) å gjøre ting rett på første forsøk med hund, enn å ta av dårlige vaner senere. Derfor blir det kanskje noen teite spørsmål i ny og ne, men bedre med et teit spørsmål for mye enn for lite mener nå jeg. Teit spørsmål numero dos: Valpebiting. Dette slutter de med når dem vokser opp, ikke sant? Hun er helt forrykt noen ganger, og skal bite i bukser, fingre, sokker og øreflipper. Som regel ikke noe hardt selvsagt. Vi bruker som regel å si "nei", og dra henne litt i nakken, og det ser ut som hun skjønner hintet. I 3 sekunder. Så er det på'n igjen. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Har dere tenkt å bruke fysisk straff for å få henne til å ikke bite, så gjør det hvertfall hardt nok til at hun SLUTTER. Ellers er det ikke straff, og dere kan holde på i det kjedsommelige. Selv ville jeg avledet og gitt henne noe som er lov å tygge på, eller tatt en kort, kort timeout. Lenke til kommentar
Tharos. Skrevet 22. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2008 Skjønner. Jeg bruker å la henne pipe litt i nakkegrepet, før jeg slipper, og evt. roser henne om hun heller sleiker eller ligger stille. Men nakkegrep er greit eller? Ingen tabu blant hundeeiere som jeg ikke vet om? Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Valpebiting er noe alle gjør Istede for å kjefte og rive i nakken kan du gjøre følgende: Biter hun hardt, tar du henne rundt munnen og sier nei. Småbiter hun og herjer, gir du henne heller en leke. Som juliess sier, avleder henne. Mange blir bare enda mer gira når de får kjeft. Lenke til kommentar
Elise_h Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 hei Det virker som dere gjør det rette med valpetreningen, etter min mening. Gå ofte ut, og ros hunden hver gang den gjør fra seg ute, og om den skulle tisse inne, så for all del ikkje kjeft på den. Bare løft den opp (da vil den stoppe og tisse) og bær den direkte ut. Dersom den begynner og gå til døren hver gang den må ut, så har den skjønt det Mange, også jeg:P, har læret hunden og tisse på komando når den er ute (spes for hannhunder). Veldig artig egentlig, og veeldig lett for hunden å lære Når den er ute og tisser, så sier dere en komando som f. eks TISSE, hver gang den tisser også må dere rose henne masse. Til slutt vil hun skjønne at hun skal gjøre det hver gang dere sier TISSE. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Min tisser på kommando hehe *gå å tisse* har vært brukt siden han var liten. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Hehe, her også. "Gå og tiss", "tisse litt da" Så tisser hun. Det er jo veldig praktisk. Lenke til kommentar
Elise_h Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 he he.. Ja, er veldig praktisk.. Jeg har en hannhund, å jeg synes det er veldig greit når vi f. eks er i byn, eller på toget å kunne si hvor han skal gjøre fra seg Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Bæsj & Tiss AS....er det produksjonsselskapet til Eia/Tufte Johansen ? Lenke til kommentar
Tharos. Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2008 Om selskapet er lokalisert i magen på valpen her i huset, så er svaret et rungende ja! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå