daheri Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 (endret) Hei folkens, Vi setter nå sammen en ny gaming-PC og tenker å legge ca. 18-19k i det. Har sett litt på komplett.no's Komplett Gamer Premium i60 Extreme. Men det må vel være mulig å gjøre det minst like bra eller bedre ved å skru sammen noe selv? Også fint hvis noen har noen tips til hva man kan kjøpe slik at lydnivået blir overkommelig. Har laget en handlekurv her på hardware.no slik at jeg kan oppdatere med de komponentene dere foreslår. PC-en må inneholde disse komponentene (gi beskjed om noe er glemt:). OS trenges ikke.): Skjerm Kabinett Strømforsyning - hvor mange watt trenger vi? Hovedkort CPU RAM - 4gb Skjermkort - Skal være 8800GTX Høytalere - billig 2.1 system DVD-brenner Harddisk. Trenger kun 1 i første omgang Mus Keyboard Handlekurven og første utkast finner dere her. Endret 22. januar 2008 av daheri Lenke til kommentar
gigax Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 [*]Skjermkort - Skal være 8800GTX Forklar. Lenke til kommentar
daheri Skrevet 22. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2008 [*]Skjermkort - Skal være 8800GTX Forklar. Er ikke det det beste? Hvis ikke så for all del kom med forslag! Men er ikke så gira på å kjøpe et annenrangs skjermkort. Lenke til kommentar
Marius WL Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=64378 8800GTS med g92 istedet for gtx med g84 - bedre ytelse for pengene Kabinett som koster 1/4 så mye men er utrolig herlig, stille og god kjøling Byttet ut CPU med 45nm - mer for pengene! (og lettere kjølemessig) Lagt på en god og stille cpuvifte (stockkjøler er ikke så veldig bra) Byttet ut dvd-drevet med s-ata drev med farge som står til kabinett (og har bedre chipset) + lightscribe tech Ellers bare kjør på - ekstremt overkill på strømforsyningen forsåvidt - du kan drive dette systemet med noe mye mindre om du vil, selv med 4 ekstra hdd i forhold til det som er satt opp her. Dette blir nok en god maskin, lykke til med byggingen - husk å bestill med kjølepasta og antistatisk armlenke :-) Lenke til kommentar
daheri Skrevet 22. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2008 Takk for svar "real liten"! Da forandret jeg mist 1000w til mist 600w. Det holder altså? Har også gjort endringene du foreslo nå, bortsett fra GTX->til ny GTS. Leste noen reviews og det er riktignok ikke så mye forskjell, men GTX'en gjør seg visstnok bedre på høyere oppløsninger. Og så har jeg jo penger til overs nå som det ble så billig! Har et par spørsmål til: Antec kabinettet. Kommer det med ålreite vifter eller bør jeg investere i noen bedre 120 mm vifter? Eventuelt bedre 200mm vifte? Og har lest det er med 3-trinns viftestyring, men er dette greit nok eller er det bedre å kjøpe en egen viftestyrer? Finnes det ellers en grei, billig liten display-sak dere anbefaler som man kan montere foran som viser temp i kabinett og cpu slik at man kan skru opp viftene etter dette? Hva med hovedkortet? Er dette greit nok eller finnes det ennå bedre saker som anbefales? Og eventuelt rammen? Link til oppdatert handlekurv finnes her. Lenke til kommentar
Marius WL Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Da forandret jeg mist 1000w til mist 600w. Det holder altså? Har også gjort endringene du foreslo nå, bortsett fra GTX->til ny GTS. Leste noen reviews og det er riktignok ikke så mye forskjell, men GTX'en gjør seg visstnok bedre på høyere oppløsninger. Og så har jeg jo penger til overs nå som det ble så billig! Antec kabinettet. Kommer det med ålreite vifter eller bør jeg investere i noen bedre 120 mm vifter? Eventuelt bedre 200mm vifte? Og har lest det er med 3-trinns viftestyring, men er dette greit nok eller er det bedre å kjøpe en egen viftestyrer? Finnes det ellers en grei, billig liten display-sak dere anbefaler som man kan montere foran som viser temp i kabinett og cpu slik at man kan skru opp viftene etter dette? Hva med hovedkortet? Er dette greit nok eller finnes det ennå bedre saker som anbefales? Og eventuelt rammen? Hovedkort er jeg helt enig i, ram glemte jeg helt av.. Skal se hva som var der, mist 600W er greit nok det, jeg hadde nok valgt noe annet. Sjekk handleliste. De sammenligningene av gtx og gts jeg har sett har vært hvor begge har G84 GPU. Nå har ikke gtx kommet med oppgradert GPU slik som gts og gt har. Ja GTX kan være såvidt raskere i 1920x1200 - men i normale oppløsninger så er tilogmed G92-GT raskere enn GTX i flere spill. Jeg klarer meg fint med viftene som er i nine hundred, men du kan evt bytte 120mm viftene med noctua 8dB-vifter for ekstrem stillhet. Når det gjelder fancy flashy lcd-display på kabinettet så skal jeg ikke anbefale noenting, jeg har prøvd en av disse en gang, og den var heller dårlig detsverre. Ikke ser jeg helt fordelen med noen annerledes viftekontroll enn den som er med. Har prøvd å oppdatere litt: her Lenke til kommentar
daheri Skrevet 22. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2008 Kult. Hva om vi kjører det grafikkkortet du anbefaler i SLI? Og kanskje bytter ut prosessoren med en q6700. Hva synes du om det? Blir litt dyrere seff, men vi har ennå litt å gå på før vi når 19k Lenke til kommentar
Marius WL Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 (endret) Kult. Hva om vi kjører det grafikkkortet du anbefaler i SLI? Og kanskje bytter ut prosessoren med en q6700. Hva synes du om det? Blir litt dyrere seff, men vi har ennå litt å gå på før vi når 19k Nei, CPUen det er brukt her er 45nm som er bedre, nyere, raskere og stuff enn det meste som er tilgjengelig av Q6xxx serien (quadcore 65nm). Nå kommer det selvsagt cpuer med 45nm teknologi i quadserie også, men ingen tilgjengelig pr i dag. (Q9300, Q9450) SLi krever bruk av annen type chipset; X38 --> CrossFire (ATI) Du kan da f.eks ha 2*3870 i XF på dette hovedkortet, om du skal ha SLi så må det byttes ut med 780i chipset. Du kan også vurdere Antec P182 som kabinett - litt avhengig av hvor mye kjøling du vil ha. Endret 22. januar 2008 av the real liten Lenke til kommentar
daheri Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 Takk for god info. Da er vi nok praktisk talt i boks! Angående kabinett: Hvilket kjøler best av ninehundred og P182? Angående cpu-vifte: Du har plukket ut zalman. Er Thermalright ULTRA120 Extreme bedre? Siste spørsmål. Kan vi modifisere PC-en ennå mer nå slik at vi får ENDA bedre ytelse? Eller nærmer vi oss toppen? Lenke til kommentar
larsg Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Ninehundred kjøler best , har selv p182 og er ikke fornøyd. Ultra 120 extreme er merkbart bedre enn Zalman. Se vedlagt tabell fra anandtech. Takk for god info. Da er vi nok praktisk talt i boks!Angående kabinett: Hvilket kjøler best av ninehundred og P182? Angående cpu-vifte: Du har plukket ut zalman. Er Thermalright ULTRA120 Extreme bedre? Siste spørsmål. Kan vi modifisere PC-en ennå mer nå slik at vi får ENDA bedre ytelse? Eller nærmer vi oss toppen? Lenke til kommentar
daheri Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 Takk for tips larsgt! Leste forresten at noen anbefalte to 8800 GT kort i SLI i sin gaming-rig fremfor et nytt 8800GTS. Noen anbefalinger her? Er det noe å tjene? Lenke til kommentar
AgentMinMax Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Takk for tips larsgt! Leste forresten at noen anbefalte to 8800 GT kort i SLI i sin gaming-rig fremfor et nytt 8800GTS. Noen anbefalinger her? Er det noe å tjene? Hvis du skal kjøre spill i veldig høye oppløsninger så er nok 2 GPU'er i SLI merkbart bedre enn ett enkelt GTS. Hvis ikke du har planer om å spille i veldig høye oppløsninger, er det min personlige mening at det ikke er verdt det. Spørs hvor viktig penger er for deg :-) Husk det kommer nye kort med sterkere GPU'er om ikke så alt for lenge (men med det i tankene bør du aldri kjøpe PC) http://www.guru3d.com/article/Videocards/468/1/ Lenke til kommentar
Marius WL Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) Du vil alltid finne noe som er bedre, nyere og mer fancy som yter bedre og gir deg mer for pengene. Om du venter 1 mnd så kommer nok quadcore 45nm, om du venter 2 mnd så har nok nvidia kommet med 9000-serie med g92 eller nyere og sånn kan du holde på i en evighet. Jeg hadde valgt zalman der fordi jeg har kun veldig gode erfaringer med zalman-vifter personlig. For min del hadde jeg enten endt opp med zalman eller noctua (men jeg misliker støy). Valget av CPU-vifte går nok mye på om du skal overklokke - da hadde jeg nok valgt noe annet enn maksimal stillhet, og gått for Thermalright Ultra-120. Jeg kjører bare såvidt overklokking (2.8 på en Q6750) - du får se litt på hva du har for tanker ang. dette. Overgangen fra et GTS til 2200 til 2xGT til 3200 er fortsatt rimelig stor prismessig - og det krever mer strøm, mer kjøling og det bråker med med SLi. Spar heller de pengene som blir til overs og bruk disse på å oppgradere GPU om 1 år :-) Endret 24. januar 2008 av the real liten Lenke til kommentar
Gurgalmei Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Du vil alltid finne noe som er bedre, nyere og mer fancy som yter bedre og gir deg mer for pengene. Om du venter 1 mnd så kommer nok quadcore 45nm, om du venter 2 mnd så har nok nvidia kommet med 9000-serie med g92 eller nyere og sånn kan du holde på i en evighet. Jeg hadde valgt zalman der fordi jeg har kun veldig gode erfaringer med zalman-vifter personlig. For min del hadde jeg enten endt opp med zalman eller noctua (men jeg misliker støy). PSData har de nye quadene med bekreftet levering 8. februar https://www.psdata.no/ps.asp?tcl=1418&mlevel=240502 Lenke til kommentar
Marius WL Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 PSData har de nye quadene med bekreftet levering 8. februar Om det er 10 dager, 2 uker, 2 måneder eller 1 år til er ikke så nøye egentlig, poenget var vel at man alltid får noe bedre hvis man venter (disclaimer: gjelder ikke bananen i kjøleskapet eller enkelte andre issues!) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå