selurdog Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Har et aldrende Olympus Mju digitalkamera (3mp, 3 år gammelt). Det tar utmerkede bilder ute i dagslys, men innendørs utendørs i dårlig lys blir alt slørete. Den minste bevegelse på personen jeg tar bildet av, og hele bevegelsen vises på bildet. (håper jeg forklarer meg godt nok) Jeg kan ikke stille inn lukkertid på kameraet, og er redd for at jeg må ha nytt kamera om jeg vil få bukt med problemet. Har noen anbefalinger til et kamera, som kun brukes til hverdagsfotografering, men som også må ta bra bilder i mørke, av ting som beveger seg, og innendørs med dårlige lysforhold. (ingen prisbegrensing, men tar gjerne anbefalinger i både kompakt- og speilrefleksklassen.) Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Du kan bruke alt mellom 70 000 og 2000 på å få bedre bilder enn det kameraet du har. Spørsmålet er bare hvor bra det skal bli! Tipper Pentax K10D kamerahus + SMC-FA 50mm f/1.4 gjør jobben. Da har du både lyssterk optikk og bildestabilisering å jobbe med. Men om du vil zoome, så er zoom-optikk med bra lysstyrke ganske dyrt. Dessverre har megapixel-racet gitt stadig dårligere ytelse på kompaktkameraene i dårlig lys. Om du finner en gammel Fujifilm F20 så er den kjent som et bra kompaktkamera i dårlig lys. Lenke til kommentar
HelloKjersti Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Fujifilm F40 er oppfølgeren til F20, og er et av de beste kjøpene du kan gjøre i den prisklassen pr i dag. Koster rundt 1900 penger på tilbud nå. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Fujifilm F40 er oppfølgeren til F20, og er et av de beste kjøpene du kan gjøre i den prisklassen pr i dag. Koster rundt 1900 penger på tilbud nå.Jepp, og den er veldig nært F20/F30 når det gjelder støyhåndtering... Lenke til kommentar
selurdog Skrevet 23. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2008 Fant dette i en anmeldelse av F40: "Images looked clean and sharp in bright light but looked muddy when lighting was poor." Det er jo akkurat dette jeg sliter med på mitt nåværende kamera. Trenger ikke et nytt som har akkurat samme problem. Andre med tips? Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 http://www.digicamreview.co.uk/fujifilm_fi...40fd_review.htm Ser ut som om ISO800 er rimelig bra, og ISO1600 er omtrent brukbart. Med f/2.8 på korteste brennvidde så er det slettes ikke galt i halvmørket, du må styre unna "zoom" (egentlig høy brennvidde AKA tele) når det er mørkt uansett hva slags kamera du har. Om det ikke holder, så bør du se på K10D+50mm f/1.4-kombinasjonen jeg viste deg. Tror du må opp i noe slikt for å få noe radikalt bedre enn F40fd. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Fant dette i en anmeldelse av F40:"Images looked clean and sharp in bright light but looked muddy when lighting was poor." Det er jo akkurat dette jeg sliter med på mitt nåværende kamera. Trenger ikke et nytt som har akkurat samme problem. Det er kort og godt markedets beste i dårlig belysning i den klassen. Skal du ha noe bedre, er det speilrefleks neste, evt må du ha mer lys. Lenke til kommentar
HelloKjersti Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Skal du ha noe bedre, er det speilrefleks neste, evt må du ha mer lys. Det er merkelig hvordan vi forventer støyfrie bilder uansett lysforhold nå om dagen. Det virker som om vi glemmer at kameraet faktisk trenger lys for å lage bilder... Sammenlignet med film i "gamledager" så er mange av dagens digitalkameraer mye bedre på akkurat dette. Svigermor fikk F40 til jul, og jeg kjørte et par sammenligningsbilder på 1600 ISO mot mitt Panasonic LX2. Det var jo nesten til å gråte av... LX2 er ubrukelig på 1600 ISO, mens F40'ns 1600 ISO bilder var fullt brukbare. Poenget mitt er: det blir ikke støyfritt ved høyere ISO-verdier, men det er forskjell i mengden støy. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 (endret) Følger opp F40-anbefalingen for kompaktklassen, ref mitt innlegg i denne tråden. Endret 30. januar 2008 av manskow Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå