Gå til innhold

Noen spørsmål om Studiekompetanse

Lugia

Anbefalte innlegg

Hei.

Går for tiden studiespesialisering, men har funnet ut at dette ikke er en linje for meg, så har tenkt på å bytte. Lurer derfor på hvordan Studiekompetansen man får ved å gå media er, i forhold til den man får ved påbyggning, eller studiespesialisering.

Jeg har hørt noen nevne at den kompetansen man får ved medier nesten er det samme som vanlig, bare at man ikke kan studere for å bli Lege, Pilot o.l. Er det noen som har noen kilder på det, eller vet noe om det?

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slenger meg på her jeg også. Om jeg ikke har misforstått totalt, så er det fortsatt mulig å studere Jus etter å ha fullført tre år med MK? Så vidt jeg vet så krever ikke jus-studiene annet enn generell studiekompetanse?

Lenke til kommentar

Det er ikke snittet som er viktig for å komme inn på studier etter vgs. Det er antall poeng. Selvsagt, de bygger i stor grad på snittet, men det er alltid tillegspoeng osv som kan veie opp der. Alle skjønner at man ikke trenger 5,9 for å komme inn på UiO, da det er så og si umulig å oppnå.

Lenke til kommentar
Det er ikke snittet som er viktig for å komme inn på studier etter vgs. Det er antall poeng. Selvsagt, de bygger i stor grad på snittet, men det er alltid tillegspoeng osv som kan veie opp der. Alle skjønner at man ikke trenger 5,9 for å komme inn på UiO, da det er så og si umulig å oppnå.

Er du teit? Hele poenget mitt var at når du går Medier og Kommunikasjon får du ingen ekstra skolepoeng (fordypningspoeng/realfagspoeng).

Lenke til kommentar

Til gjenngjeld får du masse ekstra lærling om produkter du kan gjøre det meste med, en Mac (som er betalt ut når du er ferdig), og stiller med grei erfaring om du skal ha sommerjobb i avis, radio, etc (varier litt utifra hva du gjorde iløpet av året).

Lenke til kommentar
Til gjenngjeld får du masse ekstra lærling om produkter du kan gjøre det meste med, en Mac (som er betalt ut når du er ferdig), og stiller med grei erfaring om du skal ha sommerjobb i avis, radio, etc (varier litt utifra hva du gjorde iløpet av året).

Kjære deg, det der vet jeg, men det har INGENTING å si om du skal inn på studier som har høye inntakskrav :) Jeg har ikke sagt noe som helst negativt om Medier og Kommunikasjon, det er en kjempelinje, men det er ikke veien å gå om du vil bli jurist eller lege

Lenke til kommentar

Kjære deg, det der vet jeg, men det har INGENTING å si om du skal inn på studier som har høye inntakskrav :) Jeg har ikke sagt noe som helst negativt om Medier og Kommunikasjon, det er en kjempelinje, men det er ikke veien å gå om du vil bli jurist eller lege

Sant nok, jeg gir meg :new_woot:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hvis man skal gå det må man ikke da begynne på nytt?

Edit: Jeg går altså media vg2 :p

Bare lurte hva mulighetene er herfra, eller om det er for sent.

du får generell studiekompetanse hvis du går medier og kommunikasjon det siste året også, men du kan også gå påbygg, da har du mulighet til å ta noen fag som kan hjelpe deg på vei mot spesiell studiekompetanse, men det blir en del ekstra arbeid.

Selv velger jeg tre år med medier, da jeg ikke har bruk for spesiell studiekompetanse, jeg fulfører det jeg har startet på .. de 10 timene norsk kommer jeg ikke unna likevel =P

Lenke til kommentar
du får generell studiekompetanse hvis du går medier og kommunikasjon det siste året også, men du kan også gå påbygg, da har du mulighet til å ta noen fag som kan hjelpe deg på vei mot spesiell studiekompetanse, men det blir en del ekstra arbeid.

Selv velger jeg tre år med medier, da jeg ikke har bruk for spesiell studiekompetanse, jeg fullfører det jeg har startet på .. de 10 timene norsk kommer jeg ikke unna likevel =P

Kunne gjerne gådd det jeg også, men jeg klarer ikke lærerne her i Tromsø. Og erfaringen min fra media er at det er gøy å jobbe med det, men dårlig satt opp og mange inkompetente lærere. >.<

Men å jobbe med design er morro osv. :)

OT(?): Man må vel ta en del fag som privatist hvis man skal få spesiell studiekompetanse 3. året?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...