Gå til innhold

Har skolen lov til å ta brusen vår?

Mafiabåss

Anbefalte innlegg

Min skole er en såkalt "Sukkerfri sone". Her selger de sukkerfri juice og "24" sjokolademelk i kantinen, som inneholder sukker.

På reglementet står det at skolen har lov til å ta fra oss f.eks sukkerbrus. Men det stod ikke noe om sukkerfri brus og at det var ulovelig.

Derfor lurer jeg på om lærerene har lov til å gjøre slik de gjør nå, helle ut og ta den sukkerfrie brusen vår når det ikke står i reglementet, og vi ikke bryter noen av Norges lover med å gjøre det.

Jeg snakket idag med inspektøren, hun bare vridde seg unna alle spørsmål, og nektet for at vi hadde lov, det gjør alle andre i styret og. Jeg sa "Den brusen dere tok inneholdt like mye sukker som ett glass vann" og hun var enig, men "brus er brus" påstod hun. O.o

Derfor lurer jeg på hvordan jeg skal ta denne saken opp, og med hvem. Elevrådet nytter ihvertfall ikke.

Håper på ikke for mange "OMG, de vil bare deres beste, det er ikke sunt å drikke brus uansett" osv

Takk for svar :)

Edit: Går i 10.

Endret av Mafiabåss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor nytter ikke eleverådet? Sitter selv i elevrådet på skolen vår og jeg er bombesikker på at ihvertfall vi hadde gjort noe med saken.

Opplevde selv å bli fratatt vørterølen min uten diskusjon på ungdomskolen fordi lærern mente det var provoserende så jeg skjønner deg godt! Det skal ikke gå ut over elevene at de som skriver reglene ikke greier å spesifisere godt nok.

Lenke til kommentar
Hvorfor nytter ikke eleverådet? Sitter selv i elevrådet på skolen vår og jeg er bombesikker på at ihvertfall vi hadde gjort noe med saken.

Opplevde selv å bli fratatt vørterølen min uten diskusjon på ungdomskolen fordi lærern mente det var provoserende så jeg skjønner deg godt! Det skal ikke gå ut over elevene at de som skriver reglene ikke greier å spesifisere godt nok.

Har prøvd å tatt det opp før, det er bare de LÆRERENE som sitter i elevrådet som sier "Nei, regler er regler" osv

Naziskole

Lenke til kommentar

Har prøvd å tatt det opp før, det er bare de LÆRERENE som sitter i elevrådet som sier "Nei, regler er regler" osv

Naziskole

Lærere i elevrådet? Der har de ingenting å gjøre! i hvert fall ikke på en ungdomsskole. Her burde elevene være voksne nok til å kunne styre det selv. Om det skulle være lærere der, burde de i hvert fall ikke ha stemmerett. Elevrådet er for elevene og skal på ingen måte overstyres av lærere. Kanskje dere burde danne deres eget uavhengige elevråd?

Lenke til kommentar

Spørsmålet er ikke hvorfor vedkommende ikke likeså godt kan drikke vann. Har man lyst på brus; så synes jeg man skal få drikke brus. Jeg trodde at man i Norge hadde frihet til å gjøre hva man vil jeg, såklart innenfor lovens grenser. At man skal bli nektet å drikke brus er uhørt synes jeg.

Ta og spør om man har lovhjemmel til et slikt forbud.

Jeg blir så sint og frustrert av slike regler, og at noen tror at de vet andres beste og skal blande seg inn.

Ja til frihet!* :yes:

*Såklart innenfor samfunnets lover.

Endret av narlzac
Lenke til kommentar
Eg går på skule kvar dag, og har gjort det dei siste 11 åra, har aldri hatt behov for brus og kjem heller aldri til å få det.

Kva er problemet med god, gammaldags H2O?

Ingen problem med vann. Problemet ligger i at man skal forby sukkerinnholdende drikker. Når man går i tiende klasse så burde man virkelig få bestemme selv om man vil drikke brus eller vann. Det er greit at man vil at elevene skal bli sunnere, men hva med å gjøre det enklere og billigere for elevene å få tak i sun mat og drikke, i stedet for å forby usunn mat og drikke. Dette er som regel en mye mer effektiv metode, og dessuten når har det vært vellykket å strengt forby tenåringer noe.

Lenke til kommentar
Eg går på skule kvar dag, og har gjort det dei siste 11 åra, har aldri hatt behov for brus og kjem heller aldri til å få det.

Kva er problemet med god, gammaldags H2O?

Hva er problemet med at folk får velge selv hva de vil putte i seg, sålenge det ikke påvirker andre? Er det virkelig nødvendig å detaljstyre folks liv på den måten?

Lenke til kommentar
Hva med å samle underskrifter og begrunne det godt og saklig og sende til rektor? Vi fikk bytta en usannsynlig dårlig lærer på den måten på ungdomskolen ihvertfall.

Det fikk vi også til.

Hadde det vært sånn sukker greie på skolen min hadde jeg klikka, jeg drikker ikke brus på skolen, (bare noen ganger, men det er sjeldent)men det irriterer meg at så mange lærere kan være så ******* trangsynte.

Endret av Eivicious
Lenke til kommentar

Skolen jeg går på har vi lov til å drikke brus , men vi har ikke lov til å selge brus i kantina der....men skjønner ikke hvorfor man trenger å drikke brus den tiden du er på skolen, drikk heller etter skolen da vel ( eller vann )

Lenke til kommentar

Forstår jeg "Art 1. Vern om eiendom

Enhver fysisk eller juridisk person har rett til å få nyte sin eiendom i fred. Ingen skal bli fratatt sin eiendom unntatt i det offentliges interesse og på de betingelser som er hjemlet ved lov og ved folkerettens alminnelige prinsipper. " rett har ikke lærerene lov til å ta brusen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...