Gå til innhold

Kommer ikke på nett med Dlink dwa-140 kort

Gjest Slettet-qfohT7

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Har et dwa-140 trådløst nettv.kort fra dlink. Jeg har installert driverne etter å ha kommet over denne tråden, og bruker ikke ndiswrapper. Jeg har under konfigurasjonen før kompilering satt HAS_WPA_SUPPLICANT=y og HAS_NATIVE_WPA_SUPPLICANT_SUPPORT=y. Dette skulle visst gjøre at driverne funket med Network Manager ifølge readme filen. Kompilering går greitt, og jeg får lastet inn driverne med "insmod rt2870sta.ko"

ifconfig ra0 up

iwconfig ra0 essid "Default" key XX

den siste kommandoen der skulle jeg da tro setter de ulike parametrene, slik som på mitt 3com nettv.kort, men en "iwconfig ra0" gir dette etterpå (som var det samme som før kommandoen)

ra0	   RT2870 Wireless  ESSID:"11n-AP"  Nickname:"RT2870STA"
	  Mode:Auto  Frequency=2.412 GHz  Access Point: Not-Associated   
	  Bit Rate=300 Mb/s   
	  RTS thr:off   Fragment thr:off
	  Encryption key:off
	  Link Quality:0  Signal level:0  Noise level:169
	  Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
	  Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0

altså ingen forandring i det hele tatt

Hvis jeg skriver "iwlist ra0 scan" så kommer alle de trådløse netttverkene opp, så kortet virker da tydeligvis. Åpner jeg opp Network Manager så får jeg "Error" under Status, hva nå enn det betyr. Kan legge til at å installere driverne uten parametrene for NM ga ingen resultat heller. Jeg gjorde også et forsøk på ndiswrapper, som jeg aldri har brukt før, men fant da ikke igjen nettv.kortet etterpå. Hette ihvertfall ikke ra0 lenger..mulig det blir et annet navn på det ?

Noen som har noen tips for hvordan jeg går frem her for å få kortet på nett ?

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7
Det er vel innebygt nettverkskort på pc-en?

I såfall Start > Koble til > vis alle tilkoblinger

Snakker vi om samme operativsystem her ? jeg har ingen slike menyer, og som sagt så er ikke problemet å finne nettverkene.

Mitt innebyggede kort er ødelagt, så det kan jeg ikke bruke.Uansett så er det dlink kortet jeg vil ha på nett.

kan legge til at jeg kjører 6.10 edgy

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Nå har jeg testa ndiswrapper, men er egentlig like langt. Finner ikke kortet jeg.. prøvd alt av wlan0123, eth0123..mulig det er noe jeg har glemt..? eth0,1, og 3 er andre kort i maskinen. eller noen måte å finne det på ? ndiswrapper lister ihvertfall opp dette

Installed drivers:

rt2870 driver installed, hardware present

Så det ser ut som alt skal virke. Men uansett, så er det rapportert mye problemer med dette kortet og ndiswrapper, så hadde håper å unngå ndsiwrapper helt. Kortet ser jo i utgangspunktet ut til å virke helt fint, bortsett fra at det ikke klarer å stille inn nettv.nøkkel eller SSID. Nå står det jo ikke hva slags "error" det er snakk om i network manager heller, noen måte å få dette opp på..mulig det kan forklare noe ?

Kan legge til at koretet fint gikk i "Monitor" mode, mens alle andre modus automatisk ble satt til "auto"

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg fant delvis en løsning på problemet her nå. Viser seg at alle parametrene blir satt i konfigurasjonsfilen /etc/Wireless/RT2870STA/RT2870STA.dat

Så hvis jeg endrer nettv.type, nøkkel og ssid her så forandres det under iwconfig utskriften også. Vel og merke klarer den fortsatt ikke koble til nettverket, men det kan da skyldes andre ting også..

Men det skal da kunne være mulig å sette slikt manuellt ? Til og med MAC adressen nekter den å endre, og blir skiftet til en "default" mac adressen som antakelig ligger i en konf. fil en annen plass.. Makan for noe dårlig konfigurering av driverne

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Hva slags kryptering har du på nettverket? Har du prøvd gjennom wpa_supplicant?

Det er vanlig wep kryptering, shared key. Funker greitt med et annet 3com kort uten bruk av wpa_aupplicant (er det nødvendig å bruke for annet enn wpa?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...