Gå til innhold

Bash-script for innholdsfortegnelse

Anbefalte innlegg

Kan noen som er hakket hvassere enn meg til bash-scripting hjelpe meg med å skrive et lite script som lager en innholdsfortegnelse-fil? Har en haug med foldere som heter A, B, C osv. Inni ligger det filer og foldere som begynner på den respektive bokstaven. Det jeg vil ha er et script som f.eks kan kjøres som en cron-jobb en gang i døgnet. Da vil jeg at den først blanker innholdsfortegnelse-filen, for så å kjøre en ls -la i hver katalog og liste opp innholdet i hver katalog i filen. På denne måten vil jeg til enhver tid ha en fil som forteller meg alt som ligger i disse folderne hver dag (ganske mange filer som endrer seg hver dag).

Merk: jeg vil ikke ha innholdet rekursivt, jeg vil kun ha innholdet på første nivå, og alt sammen i samme fil.

Veldig takknemlig hvis en eller annen har noen minutter til å sy sammen noe slikt..... :)

Endret av orjanr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe slikt du leter etter? :

for d in `ls -lad /home/orjanr/*/ | awk '{print $8}'`; do echo "$d"; ls -la "$d"; done;

'ls -lad /path/to/directory/*/' lister alle kataloger i /path/to/directory/.

Forløkka looper igjennom katalogene, skriver ut stien og kjører 'ls -la' på dem.

Og så er det vel bare å redirecte til fil med '> filliste'.

Funker ikke med kataloger som har mellomrom i filnavnet (jeg er ikke så stødig i awk).

Disclaimer: Jeg brukte omtrent 5 minutter på dette, så det er godt mulig at et eller annet er feil.

Edit: dårlig forklart.

Endret av humbuq
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...