Gjest member-63169 Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Halla, jeg har en chrysler stratus hehe. Men bremsene henger på alle hjul, særlig på framhjulene. går utifra det er tett noe sted og ikke caliprene siden det er på alle hjul, noen erfaringer? hva kan vere galt? Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 henger i hvilken forstand? Er du uheldig så er calypterene gående. dersom det er tromlene bak, så kan du prøve å åpne dem og rense med bremserens (mye drit samler seg her). Er det calypterene som henger så kan du prøve hammertrikset med å banke hardt på dem. Dette vil hjelpe deg der og da men henget kan komme tilbake igjen ved hard nedbremsing. Dersom de henger pga bilen har stått lenge og årsaken er rust... prøv å kjør den litt mere og brems svakt en del for å få vekk rusta. Er årsaken et handbrekk så prøv å bytt wire, da det kan komme fukt i disse og ruster seg fast, da vil den ikke nødvendigvis slippe skikkelig når du tar brekket ned. Her kan også hammertrikset fungere, men da vil jeg ikke anbefale deg å bruke brekket etterpå før wire er byttet. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Høres ut som at feilen må ligge i/rundt hovedsylinderen, siden det dreier seg om full brems på alle hjulene. Lenke til kommentar
Gjest member-63169 Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Glemte å si at jeg har skivebremser bak og. Har skiftet skiver og klosser foran og bak. Har rengjort hånbrekkstromleskoene og. Måtte faktisk presse med en skrutvinge og en rørtang for å skru for å få caliperstempelet såpass inn at jeg fikk montert inn de nye klossene, både foran og bak. Lenke til kommentar
Gjest member-63169 Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Høres ut som at feilen må ligge i/rundt hovedsylinderen, siden det dreier seg om full brems på alle hjulene. tenkte meg det samme egentlig. eller abs'en men hva kan egentlig vere galt? en hovedsylinder er jo ikke så komplisert. men abs'en vet jeg ikke hvordan fungerer.. den tingen liksom, ventilen. Har merket en suselyd (elmotor) når jeg bremser da, på glatten. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Vel, hvis du løsner luftenippelen og lar den stå oppe så avlaster du trykket. Må du fortsatt bruke rå vold så er det nok kalipperne. Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Har akkurat samme problemet på Sebring'en min nå, men kun på venstre side. Lufta systemet og byttet bremsevæske, men det hjalp ikke. Har bestilt nye calipere fra USA, så nå blir det nok bra. Bestilte fra www.rockauto.com - har bestilt endel derfra og det fungerer utrolig bra. Calipere i Norge kostet 10.000,- for alle fire, men kom på 4100,- inkl frakt og moms fra USA. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Nye skiver og klosser øker bare problemet om det er sylinderen i calippern som er full av rust og dritt. Det er en nøysom jobb å fjerne rusta uten å lage andre riper i den som kan føre til lekasje Pakninger osv burde også skiftes om den skal overhales. Nye originale calippere er som regel svindyre, så nye overhalte vil muligens lønne seg. Det er sånn det blir med salt og vann og åpne bremsesystemer. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Kjøper man overhalte eller nye calippere så vil dette muligens ordne problemet. Du kan se på ebay.com om du får kjøpt rimligere deler derfra. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Hvis alle caliperne setter seg fast på en gang, så må problemet ligge øverst i systemet eller så er bremsevæska di så full av fuktighet at alle caliperne har rustet fast i løpet av et kort tidsrom. Kan ikke tenke meg noe annet... Prøv, som nevnt, å løsne på nippelen og se om du kan presse inn stemplet på caliperne. Ikke kjøp nye calipere før du er sikker på at det er der problemet ligger. Jeg, personlig, tror at problemet ligger lenger opp i systemet. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Om pakningen rundt stemplet i kalippern har vært dårlig, så blir det fort rust, da hjelper det ikke å skive de inn, da de ikke vil gli lett tilbake. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Om pakningen rundt stemplet i kalippern har vært dårlig, så blir det fort rust, da hjelper det ikke å skive de inn, da de ikke vil gli lett tilbake. Greit å få bekreftet om feilen faktisk ligger i caliperne. Oddsen for at fire calipere setter seg fast samtidig er nesten ikke tilstede, med mindre bremsevæska er så gammel og full av fuktighet at alle fire caliperne ruster fast i løpet av kort tid. Dermed er det lurt å sjekke om stemplene faktisk står fast eller om problemet er lenger opp i systemet, noe som er svært sannsynelig. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Joda, jeg er enig med deg i det. Lenke til kommentar
cirrus1 Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 (endret) Joda, jeg er enig med deg i det. Bremsestemplene i kaliperne på disse bilene er ikke laget av stål men av et annet materiale som utvider seg i varme. de er også nokså skjøre. derfor kan det være fatalt å banke hardt i kaliperen. løsningen er å ta av klosser, trå inn bremsen slik at man ser ca 2-3 cm av stemplet. dra pakningen ned til "rota" og pusse sånn passe godt rundt stemplet med fint sandpapir. deretter skal det være en grei sak å skyve stemplet tilbake sånn at nye klosser går inn. Endret 7. september 2008 av cirrus1 Lenke til kommentar
Gjest member-63169 Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 jeg har forresten fikset dette problemet nå, takker for alle svar, men det som hjalp var å få skiftet vesken og fått ut luften. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå