Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Citroen Xantia 2,0 HDI 99 mod


runsyv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Det ville ikke jeg valgt. Det finnes så mange andre alternativer og samtlige alternativer er bedre. Det er en grunn til at franske biler stuper i verdi. Jeg har faktisk mere tro på en Wartburg President.

Lenke til kommentar
Det ville ikke jeg valgt. Det finnes så mange andre alternativer og samtlige alternativer er bedre. Det er en grunn til at franske biler stuper i verdi. Jeg har faktisk mere tro på en Wartburg President.

 

Som F.eks hvilke biler?

Lenke til kommentar

Citroen hadde ikke jeg heller valgt. en kompis av meg har en slik bare at det er en 97mod.

hatt mye kluss med hydraulikken, bremser, ujevn tomgang og rister voldsomt når han kjører. enda er han glad i bilen :hmm:

 

måtte bare legge til at bilemn har rullet 1250000km

Endret av kimstianp
Lenke til kommentar

Disse bilene går glatt 400.000. Eneste man må passe på er regreim-bytte på HDi-motoren. Hvis bilen har fulgt servicer er det ingen spesielle problemer forbundet med å kjøpe en slik.

Dersom en Xantia stuper i verdi er det én grunn til det, og det er utsagn som de over i tråden. Og det kan man jo som bruktbilkjøper nyte godt av :) Man har ikke annen(tredje)håndsverdi langt framme i tankene når man kjøper en ni år gammel bil uansett.

 

Hydraulikksystemet er noe mange er fryktelig redd for. Faktum er at det trenger et oljeskift hver 60.000 km. Dette gjør man selv ved å senke ned bilen, slippe ut trykket med en liten fastnøkkel på lufteskruen, koble av 6 gummislanger, ta ut oljetanken og tømme den, og deretter montere og fylle olje igjen. Lufting av systemet skjer av seg selv. Kuler byttes ved behov, og er akkurat like vanskelig som å bytte oljefilter. Både enklere og billigere enn å bytte vanlige fjærer og støtdempere.

 

kimstianp sin kompis har garantert ikke en slik bil som du har sett på. For det første fantes ikke HDi-motoren i 97, og for det andre var det en modellendring/facelift i '98.

 

Mange Xantiaer lider under at de er så billige at folk som kjøper dem driter i service. Da sier det seg jo selv at ting er nødt til å bli dårlig etter hvert.

 

Synes du skal ta en prøvetur med den, liker du den fantastiske komforten og synes prisen er grei er det ikke noe i veien for å gjøre en handel.

Lenke til kommentar
Har en 99 2.0 16v som nå har gått 180000, så langt har den ikke laget noen problemer.

Har kun byttet slitedeler så som bremser og eksos samt ett hjullager bak og kulene til hydraulikken.

 

Er vel ganske billig service kostnader og på Citroen, stemmer ikke det?

Lenke til kommentar

Kjøper man deler av forhandler er endel av det svindyrt, dog finnes det parallelimport av deler både uorginalt og orginalt til lang bedre priser. Citroen er en menighetsbil så det finnes et eget miljø rundt dette merket med folk som er svært entusiatiske.

Ett eksempel var når vi skulle kjøpe denne så stakk vi en tur på merkeverkstedet for og forhøre oss om bilen, mannen bak disken var nok mer en glad i Citroen så det ente med mer enn en times gratis konsultasjon og prøvekjøring av en bil de aldri hadde sett før.

 

Disse skaffer det meste:

 

http://www.classicparts.org/

Endret av agvg
Lenke til kommentar
Kjøper man deler av forhandler er endel av det svindyrt, dog finnes det parallelimport av deler både uorginalt og orginalt til lang bedre priser. Citroen er en menighetsbil så det finnes et eget miljø rundt dette merket med folk som er svært entusiatiske.

Ett eksempel var når vi skulle kjøpe denne så stakk vi en tur på merkeverkstedet for og forhøre oss om bilen, mannen bak disken var nok mer en glad i Citroen så det ente med mer enn en times gratis konsultasjon og prøvekjøring av en bil de aldri hadde sett før.

 

Disse skaffer det meste:

 

http://www.classicparts.org/

 

I tillegg så er det jo ikke akkurat en ulempe at mange deler på Citroen er like som på Peugeot, da det er PSA som ligger bak begge merkene. F.eks. så er Citroen ZX 16V (nesten) det samme som 306 S16 fra Peugeot, og Xantia er i (også nesten) det samme som 406. Til dere som MÅ kverulere på alt av detaljer, så legg merke til at jeg har skrevet NESTEN ;)

 

Citroen er en menighetsbil så det finnes et eget miljø rundt dette merket med folk som er svært entusiatiske.

Hallejua, my friend ! :new_woot:

Endret av fredster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...