Gå til innhold

Dommedag 29. januar?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Men dersom astroiden virkelig hadde truffet oss, så hadde jeg angra skikkelig de siste 20 sekundene på at jeg ikke gjorde noe skikkelig sprøtt det siste døgnet.... :hmm:

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Men dersom kometen virkelig hadde truffet oss,

For det første var det ikke en komet, men en asteroide.

For det andre så ville ikke Jorda gått under av en stein på 500x200 meter (omtrent som en fotballbane), kun et område på størrelse med Sør-Norge ville blitt ødelagt, hvis den hadde truffet på land. Men fordi det er vesentlig mere hav på kloden vår enn land (2/3), så hadde den mest sannsynlig truffet i havet. Da kunne det selvsagt blitt et digert plask med tilhørende bølgeskvulp rundt det havet (en tsunami), men bølgeskulpet ville blitt mindre enn tsunamien i Øst-Asia for noen år siden. Så det hadde blitt en diger ulykke, men likevel ingen dommedag. Flesteparten av menneskene ville ha overlevd.

Men som sagt så bommet den med 530.000 km. Jordas diameter er 12.756 km. Det går altså 41,5 jorddiametre i den avstanden som TU24 bommet med. Hvis du selv hadde prøvd å treffe en 10 meter bred låvevegg med en snøball, og du hadde bommet med 400 meter, så tipper jeg kameratene dine neppe hadde sagt: "Du traff nesten".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
Men dersom kometen virkelig hadde truffet oss,

For det første var det ikke en komet, men en asteroide.

For det andre så ville ikke Jorda gått under av en stein på 500x200 meter (omtrent som en fotballbane), kun et område på størrelse med Sør-Norge ville blitt ødelagt, hvis den hadde truffet på land. Men fordi det er vesentlig mere hav på kloden vår enn land (2/3), så hadde den mest sannsynlig truffet i havet. Da kunne det selvsagt blitt et digert plask med tilhørende bølgeskvulp rundt det havet (en tsunami), men bølgeskulpet ville blitt mindre enn tsunamien i Øst-Asia for noen år siden. Så det hadde blitt en diger ulykke, men likevel ingen dommedag. Flesteparten av menneskene ville ha overlevd.

Men som sagt så bommet den med 530.000 km. Jordas diameter er 12.756 km. Det går altså 41,5 jorddiametre i den avstanden som TU24 bommet med. Hvis du selv hadde prøvd å treffe en 10 meter bred låvevegg med en snøball, og du hadde bommet med 400 meter, så tipper jeg kameratene dine neppe hadde sagt: "Du traff nesten".

Greit angående feil på komet->atroide.

Men nå var nå plana med posten min å surfe videre på alle andre postene om at jorda "hadde gått under". Ikke at jeg i det hele tatt trodde at noe sånt kom til å skje ;)

Lenke til kommentar
IM ALIVE! IM AAAAALIIIIIVE!!!! :new_woot:

skulle til å si det samme...

Pokker også, kunne nesten håpt på at den meteoren traff i løpet av natten..

Menmen, får vente på neste da.. Er sikkert en meteorittstorm på vei allerede nå :p

Jeg håper virkelig det skjer. Tenk for en forandring vi ville fått, hvis vi overlevde! :)

Lenke til kommentar

Asteroider er steiner som er rester fra når solsystemet ble dannet, og går i sirkelbaner rundt jorda. Kometer finnes i Oort-skyen som er 1-2 lysår unna, og av og til faller det kometer inn mot solen. derfor har de eliptiske baner. (brått fall over lenger tid)

dessuten er kometer som Zaran sier laget av is, metan, skit og gass. når de blir truffet av sollys, smelter overflaten, og gass og partikler skytes ut i rommet. derfor den flotte halen.

edit: størrelsen har ingenting å si

Endret av Valkyria
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...