Gå til innhold

Hva skjer med uavhentede forsendelser?

Anbefalte innlegg

Hva skjer om man ikke henter varen man har bestilt? Da blir den sendt tilbake, men får man automatisk pengene tilbake (fratrukket evt. gebyr), selv om man ikke har fylt ut angrerettskjema? Hva med porto?

I kjøpsbetingelsen står det ikke noe spesifikt om dette, bare at det er gebyr på kr. 50 (noe som er lavere enn portosatsen jeg ut med hvis jeg skal fylle ut angrerettskjema).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har medvirkningsplikt etter forbrukerkjøpsloven, brudd på dette kan få konsekvenser.

Jeg kan nevne selgers rett til å kreve oppfyllelse etter § 44, selgers rett til å heve kjøpet etter § 45 og selger kan også kreve erstatning etter § 46 (2) for å nevne noen av konsekvensene.

Lenke til kommentar

Hvordan begrunner du dette?

Etter Norske Lov og sikker rettspraksis så er hovedreglen at avtaler skal holdes, pacta sunt servanda.

Hvis det skal være en generell hevingsadgang så må dette følge av et unntak, faktisk så kan selger kreve at kjøper skal fullføre kjøpet etter fkjl. § 44.

Avtaleloven §36 vil neppe komme til anvendelse her, det samme gjelder læren om bristende forutsetninger antar jeg.

Man har derimot regler i angreloven, men her må man si i fra skriftlig i forveien.

Det som gjenstår da er unntaket i fkjl. § 41, om forbrukers avbestillingsrett.

Spørsmålene blir da om når denne kommer til anvendelse, om det foreligger noen krav for at bestemmelsen skal komme til anvendelse samt erstatningsansvar.

Det er ikke utvilsomt at man har erstatningsansvar hvis man benytter seg av § 41, men det vil jeg komme tilbake til.

For at § 41 i det hele tatt skal få virkning så kan ikke varen ha blitt levert, det er klart at varen ikke er levert i dette tilfellet når den ligger på posthuset.

Derimot så foreligger det også her et krav om at kunden må si i fra at vedkommende ønsker å benytte seg av denne avbestillingsretten, dette gjelder dog ikke hvis man kan tolke vedkommendes handling på forhånd at vedkommende vil fragå avtalen. Dette gjelder f.eks. uenigheter mellom partene. Derimot så vil nok ikke kjøpers passsivitet bli tillagt en slik vekt.

Kravet om at man må si ifra på forhånd, skriver Selvig om i sin bok Kjøpsrett til studiebruk på s. 179.

Så vedkommende må nok si ifra for at butikken ikke skal ha noe krav mot vedkommende.

Når det gjelder erstatningsansvar etter § 41 kom Høyesterett til at det som skal dekkes er selgers kostnader og den fortjenesten som salget skal gi, jfr. Rt. 2003 s. 486.

Lenke til kommentar

Nå ble jeg litt usikker hva du mente med det innlegget, men dersom essensen er

Så vedkommende må nok si ifra for at butikken ikke skal ha noe krav mot vedkommende.

så skrev

..men du er pliktig til å gi beskjed om at du ønsker å benytte angreretten.

Strengt tatt må man ikke bruke et angrerettskjema eller gjøre det skriftelig engang, men gi å beskjed.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...