Gå til innhold

Forsterker for 1ohms høyttaler


Anbefalte innlegg

Jeg laget en høyttaler av en gammel harddisk, men den spiller så utrolig lavt når jeg kobler den til lydkortet i PC-en, jeg vet den spiller høyere, fordi at den spilte bedre i den gamle PC-en (men det lydkortet var ISA). Men når jeg koblet den til forsterkeren ble det enda lavere, og når jeg skrudde på maks så gikk den interne sikringa. Så jeg lurte på, hvor kan man få/lage forsterkere som kan drive denne høyttaleren? JEg målte med multimeter for å få 1ohm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om du målte 1 ohm med multimeter betyr ikke det at det er den motstande forsterkeren din "ser". Forsterkeren ser vekselspenningsmotstanden, impedansen til kretsen. Denne vil være en kombinasjon av resistiv mostand (som du har målt) og kapasitiv/induktiv mostand, og variere med frekvensen.

Nå kjenner ikke jeg mekanismen du skal drive, men vil tro det er en spole pga den lave resistansen. En forsterker som takler 2ohms elementer bør kunne drive den uten problem.

Lenke til kommentar
Jeg laget en høyttaler av en gammel harddisk, men den spiller så utrolig lavt når jeg kobler den til lydkortet i PC-en, jeg vet den spiller høyere, fordi at den spilte bedre i den gamle PC-en (men det lydkortet var ISA). Men når jeg koblet den til forsterkeren ble det enda lavere, og når jeg skrudde på maks så gikk den interne sikringa. Så jeg lurte på, hvor kan man få/lage forsterkere som kan drive denne høyttaleren? JEg målte med multimeter for å få 1ohm.

 

Har en fin gammel Dynamic Precision forsterker som driver 1 Ohm uten å mukke, men den koster jo litt ;-) - den fungerer forøvrig fint som sveiseapparat også :innocent:

Ellers stemmer det som det skrives her at målingen din ikke blir riktig med et multimeter...

Om du prøver å drive en høyttaler på 1 Ohm rett fra lydkortet har du uansett missforstått noe.

Utgangene på lydkort er ikke laget for å drive høytalere. Spesielt ikke lavohmige høytalere.

Lenke til kommentar

Jeg hadde Apogee Scintilla båndhøyttalere en gang, de var 1Ohms (for bass og diskant sammen, diskanten alene var 0.1.)

 

Til disse brukte jeg forsterker fra Norske Dynamic Precision, den kostet vel rundt 35.000,-.

 

Kanskje ikke det svaret du ønsker, men... ;)

Endret av Uluen
Lenke til kommentar

Men å drive den fra lydkortet går helt fint så lenge lydkortet har innebygget forsterker, noe det gamle ISA-kortet hadde, men jeg har ingen PC-er med ISA-kontakt. Det sier vel også seg selv at jeg ikke vil bruke 35.000 på en høyttaler laget av en harddisk :p

 

Selv laptopen min spiller også mye høyere enn forsterkerne jeg har med samme høyttaler.

 

Men hvordan kan man finne ut ohm til høyttaleren da?

Lenke til kommentar

For ekte høytalerelementer blir det oppgitt i databladet.

Men man kan selvfølgelig bruke en signalgenerator og en variabel motstand. Da justerer man mostanden til spenningen over motstanden er lik spenningen over elementet. Så kopler man fra og måler motstanden med ohm-meter. Det du leser av da vil være elementets impedans ved den frekvensen.

Impedansen vil endre seg med frekvensen.

 

EDIT: jeg finner det svært rart dersom et ISA lydkort og laptoppen din kan drive dette, og ikke dine "ordentlige" forsterkere.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
For ekte høytalerelementer blir det oppgitt i databladet.

Men man kan selvfølgelig bruke en signalgenerator og en variabel motstand. Da justerer man mostanden til spenningen over motstanden er lik spenningen over elementet. Så kopler man fra og måler motstanden med ohm-meter. Det du leser av da vil være elementets impedans ved den frekvensen.

Impedansen vil endre seg med frekvensen.

 

Jeg mener å huske at verdier i en forsterker og forsåvidt en høyttaler er oppgitt ved 1000hz

det er i alle fall den frekvensen vi har lært å bruke på skolen når vi feilsøker på forsterkere

Lenke til kommentar

utgangen på et lydkort er konstruert for å drive en inngang på en amp, eller et headset, (impedansen i et headset er ca 32 ohm) ingangen på en amp varierer veldig, men alt fra 100 ohm til 40kohm er nok aktuelt,

for å drive høytaleren din ville jeg bare koblet opp en opperasjonsforsterker som tåler å spille

i kortsluttning, ta spenning fra 12v ut av psu flytt arbeidspungtet opp 6v.

husk en kondis på utgangen så du ikke legger 6vdc på elementet.

Endret av LuckyPringle
Lenke til kommentar

Nå er trolig ikke høytaleren din av en HD noen "vanlig" høyttaler. Fra det du skriver kan det høres ut som om du bør koble inn en kondensator og/eller en motstand (ca. 4 ohm) mellom din "vanlige" forsterker og høytaleren. Lydkort (de fleste) har allerede kondensator og motstand på utgangen. Trolig er får du kortslutning i korte perioder som overbelaster din "vanlige" forsterker i perioder av signalet pga. at utgangsimpedansen hos den "vanlige" forsterkeren er meget lav (typisk <0,5 ohm). Ved innkobling av motstand og kondensator vil du unngå kortslutning. (Trolig trenger du ikke kondensatoren.)

Ved innkobing av motstanden kan man lett måle impedansen til høytaleren ved bruk av et multimeter.

 

 

space

Lenke til kommentar

Tenk over det du sa der en gang til Zalo, og se om du fortsatt er enig med deg selv.

 

weebl: 1kHz er en veldig vanlig frekvens å oppgi data ved ja. Feks forvrenging i forsterkere, og følsomheten til et element.

Men når man oppgir impedanse er det normalt å oppgi nominell impedanse, dvs en slags snitt/middelverdi over det normale frekvensområdet. Det er også normalt å oppgi impedansen ved resonans, og ofte får man en graf for hele frekvensområdet.

Lenke til kommentar

Hvis man ønsker lik utgangsimpedans på et forsterkertrinn som på lasten, er det for å få optimal dempning av refleksjoner, f.eks. ved driving av høyfrekvente signaler som TV-signaler gjennom en lang kabel.

 

Hos høytalerforsterkere ønsker man normalt så lav utganssimpedans som mulig for å få en kraftigst mulig dempning av det signalet som en svingende høytalerspole selv skaper. Dette er ofte en parameter som høytalerforsterkere oppgir og da kalles det dempningsfaktor som rett og slett er høytalerimpedans delt på utgangsimpedans. Man finner mange forsterkere som har rundt 1000 i dempningsfaktor ved 8 ohm last. Dvs. at utgangsimpedansen er 8/1000=8mohm. (For å være litt mer eksakt skal man også oppgi ved hvilken frekvens dempningsfaktoren er målt.)

 

Hvis man drev en 8ohms høyttaler med en forsterkeren med 8 ohms utgangsimpedans, ville det brennes av like mye effekt i utgangsimpedansen som i høytaleren.

 

 

space

Lenke til kommentar
jau, alt jeg har lært om forsterkerkonstruksjon tilsier at utgangsimpedansen til en forsterker bør være lik lastimpedansen for å få høyst mulig effekt ut av lasten...

 

jeg ser gjerne at du forklarer hvorfor du mener det er galt... :)

 

Du har fått deler av ditt svar over, men en ting som ikke er sagt, om jeg husker rett, er det motsatte av hva du sier, altså: maks overført effekt har du hvis lasten har samme impedans som utgangen fra forsterkeren. ikke: maks overført effekt hvis forsterkeren har samme impedans som lasten. En aldri så liten forskjell der...

 

Dette betyr at:

Last på f.eks. 8 ohm -> maks effekt: forsterker med ~0 ohm utgangsimpedans

 

Utgangsimpedans på 8 Ohm -> maks overført effekt ved last på 8 ohm.

Lenke til kommentar
Beklager at jeg tar det litt OT, men jeg ble ganske nysgjerrig på hvordan du har laget høytaleren?

 

Hvordan er lyden, sett bort fra at du sliter med å drive høytaleren, forsåvidt..

Jeg kan filme den når jeg kommer hjem. Om man setter den inntil øret som et headset vil jeg si at den har bedre lyd enn koss porta pro, mer bass og tydeligere lyd.

 

Lage den: Skru av lokket (om du ikke har torx så bruker du hammer, det gjorde vi :p)

Så Drar du ut magneten som sitter på lesearmen (du finner den med en skrutrekker, magnetisme...) Deretter så skrur du ut alle torxene på hdd-platen(e). Eller hammer som vi gjorde. Og så får du motoren fri. Motoren har en ringmagnet. La ringmagneten sitte i motoren, og lodd høytalerkabelen fast i to av polene (den har fire, jeg vet ikke hva forskjellen er). Så finner du et passende element, en plastkule fungerer bra. Så bryter du lesearmmagneten i en bit som er mindre enn ringmagneten i motoren. Så legger du plastkoppen på motoren, og legg løsmagneten inni elementet over spolene inni motoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...