Piratpjokken Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Er det noen som vet om hvor jeg kan finne noe på norsk om Samuel Richardson? En engelsk forfatter. Det er egentlig ikke jeg som trenger det, men en venninne av meg. Hadde satt pris på raskt svar -Peter Lenke til kommentar
Lolla Palooza Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Tror nok ikke han er den letteste forfatteren å finne norske sider om. Det stod litt på Wikipedia, men det er hun helt sikkert klar over. Fra Store Norske Leksikon: Richardson, Samuel [ritʃədsn], 1689-1761, engelsk forfatter og boktrykker. Han vant stort ry som brevskriver, og i 1739 fikk han i oppdrag å lage en håndbok i brevskrivning for allmuen. Med sin puritanske grunnholdning ville han gjerne gjøre brevene moralsk belærende. Dermed ble han sporet inn på en lengre historie om den fattige, men dydige tjenestepiken Pamela, Pamela; or, Virtue Rewarded (2 bd., 1740, med en 2 bd.s fortsettelse 1741). Den er ofte kalt den første engelske roman i moderne forstand på grunn av sin realistiske skildring av et alminnelig menneskes tanke- og følelsesliv. Pamela oppnådde stor suksess, skjønt enkelte, særlig Henry Fielding, gjorde seg lystig over den. Richardsons to andre romaner er også i brev- og dagbokform, og begge er meget omstendelige. Clarissa (7 bd., 1748) er hans mesterverk, med en nyansert analyse av kvinnesinnet og uten altfor lettvinte løsninger. The History of Sir Charles Grandison (7 bd., 1754), hvor et mannlig dydsmønster er hovedperson, er derimot nokså kjedelig. Richardson brakte romanen et langt skritt fremover ved å gjøre handlingen avhengig av personenes karakter istedenfor av ytre tilfeldigheter. Hans brevform ble etterlignet og beundret i mange land, ikke minst i Frankrike (Rousseau o.a.). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå