Gå til innhold

Prisen på AMDs toppkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
tja, har du sett at TRISLI trenger massekjøling, holder ikke med stock, trur nvidia sliter litt :p

Hææ??

 

Sist jeg sjekket fungerte Tri-SLI med 8800GTX-kort som har stock kjøler!

 

Hva med å sjekke fakta før du kommer med usanne utsagn?

 

 

nvidia standen hadde tja, 2 vifter ved skjermkorta, SLI funker fint, de sa for å sørge for å ha max stabilitet, usikkert om man virkelig trenger det, de kjørte 3x Ultra's for å nevnde det. @ CES.

 

De hadde totalt 2x 80 MM og 2x 120 MM hvis jeg husker riktig, og korta satt virkelig TETT,

 

TRI-SLI ultra trur jeg ikke det er mange som kjøper @ 15000 grovt sett i pris.

og så vidt jeg veit finnes det ikke 8800 GT som støtter trisli.

 

men 8800 GT gir veldig god ytelse for penga, finner ikke CF VS SLI ytelses målingene, men ati hadde mye høyere ytelses forbedring VED multigpu.

8800 GT SLI=3870 CF kan man nesten si, +/-.

 

Nvidia vil fortsatt være kongen på haugen trur jeg, men kommer med en pris.

 

du som sa 90-99% ytelses forbedring sjekk denna linken :

 

3870//3850 CROSSFIRE

 

så ser du at ja, noen spill ikke støtter crossfire, de som gjør det gir mye ytelses forbedring :)

 

fant ikke noen spesielt gode SLI reviews siden sli ikke har vært så attraktivt som crossfire pga nvidia chipsets.

 

Call of duty 4 gir f.ex over 101% ytelses forbedring ved CF 3870, man må også huske på at i mange spill er det ikke skjermkortet som er problemer, heller cpu'n. og drivere må bli bedre også mange ganger.

 

potensialet til CF er 90-99% virkeligheten kan være helt annerledes, sorry for litt feil formulering av infoen der da, men call of duty 4 viser dette utmerket ;)

 

Det at Crossfire oppnår en så god økning i en enkelt test, og ikke på langt nær så god økning i de fleste andre tester viser jo bare hvor liten sannsynlighet det er for en slik ytelses økning.

 

Det er som om du skal si at SLI gir en ytelses økning på over 100% fordi den viste seg å klare det i en test av etter eller annet spill, til tross for at nesten samtlige andre spill indikerer noe annet.

 

Og du anbefaler 2x HD 3850 fremfor 1x 8800GTS?

 

Det blir jo ca samme pris, og 1x 8800GTS rev2 bruker da mye mindre strøm, og vil ALLTID gid deg grei ytelse, i de spillene hvor Crossfire sliter vil du sitte igjen med veldig snau ytelse med bare 1x HD 3850kort.

 

Ergo vil jeg heller anbefale 1x 8800GTS.

 

 

EDIT:

 

Jeg skummet nettopp igjen ett par tester, og for meg ser det ut som 1x 8800GTS rev2 faktisk i de fleste tilfeller gir bedre ytelse enn 2x HD 3850.

Lenke til kommentar

Her var det mye småkrangling ja. Er det lov å be folk om å huske norsk grammatikk selv om de blir litt ivrige? Er litt slitsomt å lese lange setninger uten punktum og med store bokstaver i tide og utide :dontgetit:

 

Wow. må si at det frister med en sånn en.

Det jeg dog er usikker på er om Abit P35 (ikke pro) kan kjøre dette i Crossfire...?

 

 

Trengs det 4 x 16x pcie for 2 av disse kortene i CF? Eller fikser et x38 med 2x 16xpcie?

 

:huh:

Hmm...slenger meg på dette spørsmålet jeg å....har et asus maximus X38 hovedkort, klarer dette hovedkortet 2 Radeon kort?

 

Ett HD3870X2 trenger ett PCI-E x16 spor på hovedkortet. Dvs. at man trenger to PCI-E x16 spor for å kjøre to slike kort i CF (logisk nok). Ettersom alle X38-kortene meg bekjent har to eller fler PCI-E x16 spor vil HD3870X2 i CF fungere på alle X38-kort. På P35-kortene avhenger det av modellen, og Abit IP35 (ikke Pro) har kun ett PCI-E x16 spor: dvs. at det kun er plass til ett slikt kort.

 

Når det er sagt, må da det da også på P35-kort som støtter CF være noen begrensninger i forhold til å kjøre to HD3870X2 i CF når man tar den begrensede PCI-E-hastigheten på chipsettet. Man snakker jo om at det allerede er en ytelsesforskjell med single GPU-kort i CF på henholdsvis X38 og P35, og den forskjellen kan da bare bli større når man får to GPUer pr kort.

 

Jeg spør igjen: Har HD3870X2 én eller to tilkoblinger for PCI-E-kabler?

Lenke til kommentar
slik jeg har skjønnt det er 9800 GX2 bestående av 2 8800gt, så det blir og legge seg ca likt med ati X2. i og med CF er mere effektivt enn skal dette "oppgjøret" bli ganske så uavgjort. sånn ca som 8800gt i SLI vs 3870 i CF. finnes utallige tråder om akkurat dette så vi trenger ikke ta opp den diskusjone igjenn :)

 

noe som må nevnes er jo at ULTRA driverne har modna i over 15 måneder og har en helt enorm fordel der, X2 har nol mye og gå på når det gjelder drivere. testen hadde nok sett mye anderledes ut om 1 år.

 

en annen ting er jo at dette kortet setter mye fokus på CF og at spill og drivere optimaliseres for dette, for det trengs faktisk

 

Det er to av det nye GTS-kortet, ikke GT, som kommer til å være i GX2. Forskjellen mellom GT og GTS er liten, men GTS er hakket kvassere enn GT.

 

Kan nesten ikke vente til GX2 kommer, fordi at for øyeblikket har jeg bare et ATI X850 XT PE-kort som jeg låner av en kompis, fordi Ultra Extreme som jeg bestilte 2. desember aldri kommmer :( Så jeg tror jeg venter til GX2 kommer istedet :grin2:

Lenke til kommentar
Det er to av det nye GTS-kortet, ikke GT, som kommer til å være i GX2. Forskjellen mellom GT og GTS er liten, men GTS er hakket kvassere enn GT.

 

Kan nesten ikke vente til GX2 kommer, fordi at for øyeblikket har jeg bare et ATI X850 XT PE-kort som jeg låner av en kompis, fordi Ultra Extreme som jeg bestilte 2. desember aldri kommmer :( Så jeg tror jeg venter til GX2 kommer istedet :grin2:

 

OT: Vil våge å påstå at 8800 Ultra er et ekstremt dårlig kjøp nå for tiden, så hadde helt klart ventet på 9800GX2. Kan da ikke være altfor lenge til nVidia lanserer arvtakeren til 8800GTX/Ultra heller.

Lenke til kommentar
Det er to av det nye GTS-kortet, ikke GT, som kommer til å være i GX2. Forskjellen mellom GT og GTS er liten, men GTS er hakket kvassere enn GT.

 

Kan nesten ikke vente til GX2 kommer, fordi at for øyeblikket har jeg bare et ATI X850 XT PE-kort som jeg låner av en kompis, fordi Ultra Extreme som jeg bestilte 2. desember aldri kommmer :( Så jeg tror jeg venter til GX2 kommer istedet :grin2:

 

OT: Vil våge å påstå at 8800 Ultra er et ekstremt dårlig kjøp nå for tiden, så hadde helt klart ventet på 9800GX2. Kan da ikke være altfor lenge til nVidia lanserer arvtakeren til 8800GTX/Ultra heller.

 

Ultra er nok et veldig dårlig kjøp ja. Koster mye og ikke alle kortene klarer å kjøre på frekvensen det kommer med stock en gang(ultra er jo egentlig bare en oppklokket utgave av GTX).

 

Til den andre posten:

 

Brikken som skal brukes på det kommende GX2 kortet til nvidia er G92. Denne brikken sitter i både 8800GT og nye 8800GTS. Forskjellen mellom nye GTS og GT er antall stream-prosessorer og klokkefrekvenser.

Lenke til kommentar

Det stemmer at tripple sli på ULTRA går varmt og i stå om du ikke har et ekstemt tilpasset kabinett. Burde gå i CM Stacker med 9 vifter. På flere review av tri sli fikk de det ikke stabilt uten å ta av sidedøren og ha en stor vifte til å blåse rett på. Om jeg ikke husker feil er det et review på guru3d.

 

Jeg måtte inn med 3 ekstra 120 mm for å få 1 ULTRA stabilt. Kan se for meg problemet når du tar 3 slike tett i tett. Det er fordi man blokker alt som er av luftstrøm. Man bør nok ta ut hull i toppen av kabinettet og montere 3x 120mm vifter som drar ut luft om man skal ha tri-sli.

Lenke til kommentar

Snuggis: Alle ULTRA med mindre det er fabrikasjonsfeil greier å kjøre på stock og de aller fleste på fin overclock. Det krever riktignok at man har god luftflyt i kabinettet, da er det ikke noe problem. Minst 3-4 120mm vister er påkrevd.

 

Jeg har alu miditower. Om jeg stenger av viftene blir utsiden av kabinettet/kortplassene/bunnen av kabinettet over 60 grader da hele blir som en stor kjøleribbe. Det kjører men ustabilt. Med vifter i gang er kaninettet så vidt lunkent og det er stabilt både på stock og overclock.

 

Om man ikke får ULTRA stabilt på stock er det ganske sikkert at det skyldes brukerfeil.

Det er en grunn til at det følger med en brosjyre om hvordan få god luftsirkulasjon i kabinettet.

 

I et vanlig miditower som ofte bare leveres med 1 vifte selv om det er plass til 2-4 vil 8800 ULTRA i de fleste tilfeller ikke virke out of the box.

 

De fleste her inne leser vel sjelden en manual = fail.

 

EDIT: Man kan nok voltmodde et GTX-kort og få opp hastigheten på minnet, men det er "risikabelt" for folk flest og garantien blir VOID.

 

Mulig at 8800 ULTRA er et dårlig kjøp for folk flest men jeg er i alle fall meget fornøyd med mitt.

Har bare satt 16x AA og AF og alt jeg bruker går som en drøm.

Jeg er egentlig ikke så kresen på grafikk men 0,2x,4x AA er utelukket da det gir meg GeForce 3 og 2001 følelse. Jeg liker progresjon. Kanturgjevning er flott <3 Det ser faktisk meget bra ut med 16x.

 

Jeg vil også tro at slike tester er misvisende mtp praktisk bruk. Kanskje scorer dette nye kortet bedre enn 8800 ULTRA på standard innstillinger i 3DMark 06, men hva skjer i spill og hva skjer om man skrur på 16x AA.

 

Har ca 12% lavere framerate med 16x AA/AF enn med 0 AA/AF på Hellgate i 1600x1200 med mitt ULTRA derfor kjører jeg fult ut hele veien i alle spill jeg spiller.

 

Fikk Unreal Tournament 3 i postkassen like før jul, men har ikke hatt tid til å teste ennå.

 

Skal se om jeg får gjort noen ytelsestester jeg kan legge ut når jeg får bygd ferdig den nye maskinen min. Har ikke fått alle komponentene ennå og flere er bestilt fra utland pga de ikke har slike komponenter i Norge (feks 4x2GB PC2-1000MHz) så det kan ta noen uker. Kommer uansett ikke til å få så bra score i 3DMark 06 da det favoriserer Quad og jeg bygger med E8500 som jeg skal klokke livet av :p

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

Det ville være lattelig enkelt for nVIDIA å slippe nye toppmodeller med bredere minnebus og raskere minne i rekke og rad, men high end er typisk 5% av markedet så det ligger ikke noe penger der. Litt PR selvsagt og hype, men det er alt. Det er dårlig butikk i det. Det er jo bare å sjekke på resultatsiten til 3DMark 06 hvor mange tester som er kjørt med 8800 ULTRA så ser en at det er en veldig liten del av det totale brukermarkedet.

 

Slik er det overalt i dag. Feks i spill. Ja kanskje kan sposorer tjene penger på å profilere proffesjonelle spillere, men for spillutvilklere er det lite å hente der da det er 1-3% av markedet. Pengene ligger i mainstream, og entusiaster må "lide" for dette. Hvermansen er en vanlig bruker med moderate krav og langt ifra noen entusiast.

 

Jeg er ganske patetisk for å si det mildt. Jeg har komponert musikk i ca 10 år nå. Lykortet mitt kostet 1500kr. Grafikkortet kostet 3 ganger så mye og jeg antar at jeg bytter grafikkort 4-6 ganger for hver gang jeg bytter lydkort.

Å lage musikk er kreativt og skapende, å spille er destruktivt og sløvende :p Jeg innser i alle fall at jeg har pritert helt feil men så har jeg da gamet non stop siden 1985. Gammel vane er vond å vende. Jobber med en nullvisjon mtp gaming innen jeg blir 30.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

Stadig vekk blir Crysis trukket fram som eksempel, ser på gjennom snittet på testene og kortene blir annbefalt flere steder som et godt kjøp (Tenker på vanlig 3870). Nå som 3870 X2 er på vei regner jeg med at disse også leverer varene.

Men venter til flere tester kommer, samt håper på nye drivere :)

Lenke til kommentar
Det er to av det nye GTS-kortet, ikke GT, som kommer til å være i GX2. Forskjellen mellom GT og GTS er liten, men GTS er hakket kvassere enn GT.

 

Kan nesten ikke vente til GX2 kommer, fordi at for øyeblikket har jeg bare et ATI X850 XT PE-kort som jeg låner av en kompis, fordi Ultra Extreme som jeg bestilte 2. desember aldri kommmer :( Så jeg tror jeg venter til GX2 kommer istedet :grin2:

 

OT: Vil våge å påstå at 8800 Ultra er et ekstremt dårlig kjøp nå for tiden, så hadde helt klart ventet på 9800GX2. Kan da ikke være altfor lenge til nVidia lanserer arvtakeren til 8800GTX/Ultra heller.

 

Ultra er nok et veldig dårlig kjøp ja. Koster mye og ikke alle kortene klarer å kjøre på frekvensen det kommer med stock en gang(ultra er jo egentlig bare en oppklokket utgave av GTX).

 

Til den andre posten:

 

Brikken som skal brukes på det kommende GX2 kortet til nvidia er G92. Denne brikken sitter i både 8800GT og nye 8800GTS. Forskjellen mellom nye GTS og GT er antall stream-prosessorer og klokkefrekvenser.

 

Nemlig, men Amentio har ikke greid å fjerne bestillingen min ennå :thumbdown: Uansett så gidder jeg ikke å kjøpe Ultra nå, hadde jeg fått det rimelig kjapt så hadde det vært noe annet, men nå er det nesten to måneder siden jeg bestilte det, sååå :p blir nok GX2 på meg, sammen med QX9650 :grin2:

 

Får bare si det som jeg leste en fyr som sa en gang: "Amentio, varen som aldri kom" :sleep:

Lenke til kommentar
Okay, jeg tar det fort nå :)

For det første har du "regnet" ut effekten helt feil.

Det er ikke så enkelt som å ta 2x 8800GTS rev2 kort,

gange effekten med to og tro at du har effekten til 9800GX2 :roll:

Da kan du jo bare ta en titt på hvordan 7950GX2 endte opp.

 

Og crossfire gir 90-99% økt ytelse? :omg:

Hvor har du det ifra?

I tillegg vil jeg påstå at single 8800 GT gir mer ytelse for pengene enn 3870.

Den er jeg enig i, hw.no's test, konkluderte med det samme.... :yes:

Lenke til kommentar
Jeg handler alltid nye skjermkort utifra Ytelse VS Pris.

Dette må jeg si virkelig gir mersmak. Ikke nokk med at jeg slipper unna 4-5kr klassen. Uansett blir skjermkort valget mitt et ATi oppsett nå som mitt nye HK støtter CF (Asus Maximus Extreme S775 X38) Jeg bygger ofte opp systemet fra bunnen av med tanke på oppgraderinger i fremtiden til en brøkdel av penga.

 

Det som gjenstår og se er nå er hvor mye ytelse to slike kort faktisk utgjør. 310W er også en smule mye da power supplyen min er smule midre en totalen :p

har asus maximus jeg å, og det støtter somsagt ikke SLi, litt nedtur. Så det Blir nok CF på meg. Håper virkelig ATI gjør det bra med disse korta, og at de fixer ordentlige drivere....

Ihvertfall virker det lovende i 3dmark 06 testene, selv om det bare er tall, så er det ihvertfall en start.

Og tror ingen her kan konkludere med at ATi's nye GPU er dårlig, eller dårligere enn det nVidia kommer med, for det første er ikke nVidia lansert enda, for det andre har vi til gode å se en ordentlig test, med skikkelig drivere....

Jeg venter å ser, vill først ha en test med ordentlig drivere.... :thumbup:

Lenke til kommentar
... masse tull om strøm...

Igjen, les posten min på forrige side, der ser du real-life tall...

 

SLI blir banka av Crossfire, veldig mye og, crossfire er enten bra supporta, eller ikke, crysis er eneste eksemplet der CF har vært dårlig supporta, takket være nvidia fanboysa @ crytek :p

Vel... nVidia har et program som kalles "The Way its Meant to be Played", Crytec har sammen med mange andre produsenter vært med der, har overhodet ikke noe med at de er fanboys. Dette er et program hvor nVidia hjelper spillprodusentene med alt fra design av grafikkmotor til testing og optimalisering.

 

3870 X2 har en crossfire controller mellom de 2 GPU core'sa den har 2x 256 bit, så det er 2x 3870 mildt sagt med en controller.

For siste gang, dette er ikke noen Crossfire kontroller, det er en PCI Express switch, som switcher 1 stk. PCI Express x16 opp til 2 stk PCI Express x16, omtrent på samme måte som en nettverks switch fungerer.

Minnebåndbredde har ikke noe med den kontrolleren å gjøre...

 

9800 GTX eller 8800 GTS GX2 eller ka jeg skal kalle det har ja, 2x 8800 GTS 512 mb pcb, vil si kan umulig være lavere effekt den bruker, vil ta stor plass, og ikke noe spesielt i designet.

Uvist om den har en kontroller, kan godt hende, jeg trur den ligner veldig på 79xx GX2 husker ikke om det var 7950 eller 7900 GX2 det var.

2 brikker på 1 pcb, 1 brikke på 2 pcb... Begge deler har sine fordeler og ulemper!

Den "kontrolleren" du driver å vrøvler om er en PCI Express switch, den var på 7950GX2, og den kommer også til å være på de nye 2xG92 kortene.

 

 

GX2 i GF7 serien var crappy supporta, så forventer ikke noe veldig mye mer fra nvidia på den siden, du kan ta det som ett billigere alternativ til 8800 GTS 512 mb i normal SLI.

2 stk. GX2 i SLI (QuadSLI) var det mye problemer med ja, men hovedproblemene her var begrensninger i DX9 og Windows XP. Ytelsen med Quad CF kommer til å slite i veldig mange spill, fordi ting langt i fra alt er opp til driverene, veldig mye er opp til selve spillet, bare se på hvor mye bedre Crysis ble i CF/SLI etter patch 1.1

 

LETER. husker godt at nvidia lå dårlig ann, det har de gjort siden Nvidia GF 6 vs x850 XT PE SLI VS CF, alltid gjort, PUNKTUM.

 

ville vært rart at ati ikke leder multigpu, de har tydlig sagt at vi kommer ikke til å lage noen kort som 8800 gTS 512 mb, det er kronglete å lage, og bruker mye tid, istede lager vi bare greie kort, så får brukeren kjøpe 2 kort istede som gir dobbel ytelse i beste tilfellet, med CF har man som regel 90-99% ytelses forbedring.

X850XT PE i CF var en eneste stor fiasko, med dårlige drivere, kun single-link DVI oppløsning støttet, og krevde dyre master-kort, samt eksterne kabler. Du bør nok sjekke fakta en gang til.

ENIG, drivere har endel å si....

Lenke til kommentar
Her var det mye småkrangling ja. Er det lov å be folk om å huske norsk grammatikk selv om de blir litt ivrige? Er litt slitsomt å lese lange setninger uten punktum og med store bokstaver i tide og utide :dontgetit:

 

Wow. må si at det frister med en sånn en.

Det jeg dog er usikker på er om Abit P35 (ikke pro) kan kjøre dette i Crossfire...?

 

 

Trengs det 4 x 16x pcie for 2 av disse kortene i CF? Eller fikser et x38 med 2x 16xpcie?

 

:huh:

Hmm...slenger meg på dette spørsmålet jeg å....har et asus maximus X38 hovedkort, klarer dette hovedkortet 2 Radeon kort?

 

Ett HD3870X2 trenger ett PCI-E x16 spor på hovedkortet. Dvs. at man trenger to PCI-E x16 spor for å kjøre to slike kort i CF (logisk nok). Ettersom alle X38-kortene meg bekjent har to eller fler PCI-E x16 spor vil HD3870X2 i CF fungere på alle X38-kort. På P35-kortene avhenger det av modellen, og Abit IP35 (ikke Pro) har kun ett PCI-E x16 spor: dvs. at det kun er plass til ett slikt kort.

 

Når det er sagt, må da det da også på P35-kort som støtter CF være noen begrensninger i forhold til å kjøre to HD3870X2 i CF når man tar den begrensede PCI-E-hastigheten på chipsettet. Man snakker jo om at det allerede er en ytelsesforskjell med single GPU-kort i CF på henholdsvis X38 og P35, og den forskjellen kan da bare bli større når man får to GPUer pr kort.

 

Jeg spør igjen: Har HD3870X2 én eller to tilkoblinger for PCI-E-kabler?

takk for svar. Da var jeg sikret vett...nice..

Men da er det bare å håpe at ATI innfrir...

Lenke til kommentar
Javel, ikke imponert på noen måter enno. 3DMark betyr 0, få fram DX9 og DX10 ytelse tester mot x2 8800GT i SLI siden det koster omtrent det samme så skal vi se. Skjerpings ATI.

 

Hva mener du? 3dmark er slik at den måler ytelsen i spill med blant annet dx9

 

Høy score i 3dmark betyr ikke høy ytelse i spill:thumbup:

Endret av Kent -amdme-
Lenke til kommentar
slik jeg har skjønnt det er 9800 GX2 bestående av 2 8800gt, så det blir og legge seg ca likt med ati X2. i og med CF er mere effektivt enn skal dette "oppgjøret" bli ganske så uavgjort. sånn ca som 8800gt i SLI vs 3870 i CF. finnes utallige tråder om akkurat dette så vi trenger ikke ta opp den diskusjone igjenn :)

 

noe som må nevnes er jo at ULTRA driverne har modna i over 15 måneder og har en helt enorm fordel der, X2 har nol mye og gå på når det gjelder drivere. testen hadde nok sett mye anderledes ut om 1 år.

 

en annen ting er jo at dette kortet setter mye fokus på CF og at spill og drivere optimaliseres for dette, for det trengs faktisk

 

Det er to av det nye GTS-kortet, ikke GT, som kommer til å være i GX2. Forskjellen mellom GT og GTS er liten, men GTS er hakket kvassere enn GT.

 

Kan nesten ikke vente til GX2 kommer, fordi at for øyeblikket har jeg bare et ATI X850 XT PE-kort som jeg låner av en kompis, fordi Ultra Extreme som jeg bestilte 2. desember aldri kommmer :( Så jeg tror jeg venter til GX2 kommer istedet :grin2:

 

 

vel forskjellen er faktisk 35W, pr.gu så med 2 blir det 70W, det er noe og teneke på med sigle slot kjøling

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...