Gå til innhold

Prisen på AMDs toppkort


Anbefalte innlegg

Linky til Unreal_

 

Når man vet at et 8800gt er bedre enn et 3870, så kan man ut ifra de grafene si at crossfire skalerer bedre.

 

Imba takker!

 

Hmm jau det eg var redd for, skryte tall i 3Dmark06 typisk ATI stil og dårlig spill ytelse i forhold :( Håper neste kort i fra ATI rocker så vi kan få litt konkuranse.

 

Lusken er du teit eller lol, du spurte jo om det samme på side 1

Mhm, uten svar vett.... :thumbup:

 

hehe ok :)

Jeg må nok si meg enig med denne karen. Jeg tror nVidia blir liiiit bedre, ikke mye men litt. Og det har de vært lenge, men aldri så lite...

Men dette blir mye "synsing".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at det er mange som har oppgradert skjerm det siste året til 1680x1050 eller 1920x1200. Høyere oppløsning krever på generelt grunnlag mer av skjermkortet uten å kreve mer av CPU. Oppgradering av skjermkortet er dermed en meget passende oppgradering. Mange av disse har PC-er med én PCIe-port og da står valget mellom:

 

Sortert på 3DMark06-resultat:

3850 som gir ca 9000 i 3DMark06 for ca 1200 kr

3870 som gir ca 10000 i 3DMark06 for ca 1500 kr

8800GT som gir ca 11000 i 3DMark06 for ca 1800 kr

8800GTX som gir ca 12000 i 3DMark06 for ca 3200 kr

8800GTS som gir ca 13000 i 3DMark06 for ca 2300 kr

8800GT SLI som gir ca 14000 i 3DMark06 for ca 3600 kr

8800Ultra som gir ca 14000 i 3DMark06 for ca 4700 kr

3870X2 som gir ca 18000 i 3DMark06 for ca 3200 kr

 

Følg med på prisene hvordan 8800GTS og 3870X2 skiller seg ut med høyere 3DMark06-resultat enn billigere kort. Hvis spillytelsen korelerer godt med 3DMark06-resultatet så er både 3870 X2 et knallkjøp i sin prisklasse.

Lenke til kommentar

Lurer på om jeg skal ha meg ett slikt kort, spørs om det ikke må testet 2 stk i crossfire når Foxconn kommer med det nye X48-kortet sitt.

 

Er det kommet noen informasjon hvordan dette kortet oppfører seg i windows, vises det som to kort i crossfire?

 

Forresten litt synd at kortet bare har en CF-kanal, slik at det ikke er mulig å kjøre 8-veis CF :p

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar

Så litt shabby ut den siden så tok for seg CF oppsett mot SLI, tok en kikk på anandtech og på 3850 (fant ikke 3870 test) så kom de fram til :

 

Scaling looks pretty good from the Radeon HD 3850, however it's still not as good as what NVIDIA is able to achieve with the 8800 GT. NVIDIA consistently achieves about 11% better scaling from one to two GPUs than AMD.

 

The other problem with CrossFire is that it simply doesn't always work, so a pair of 3850s is not necessarily a better option than a single 8800 GT or GTX. Case in point would be the two other games that we wanted to include here: Quake Wars and Call of Duty 4, both gave us lower frame rates with CF enabled than without. AMD's release notes for the Radeon HD 3800 drivers informs us that some applications may show a performance decrease with CF enabled, so we're not too surprised.

 

While it'd be nice to be able to purchase two cheap cards and get better performance than the best out there, there are simply too many caveats to really embrace the idea.

 

Er spent på test av 3870X2 i fra anandtech eller xbitlabs. For tidlig til å si noe for eller imot ATI atm.

 

Kilde: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3151&p=10

Endret av Unreal_
Lenke til kommentar

Kan noen si noe om kordan ett slikt kort påvirker maks minnemengde i 32-bits windows?

 

Det er jo 2X512MB minne på kortet, men er det 1gb addressertbart minne eller er det 512MB minne, og de ekstra 512MB blir "skygget"?

 

Eg har idag 3,25GB tilgjengelig med ett 512B skjermkort. Om eg byttet til dette kortet ville eg da fremdeles få 3,25, eller ville tilgjengelig minne bli redusert til 2,75GB?

Lenke til kommentar
Så litt shabby ut den siden så tok for seg CF oppsett mot SLI, tok en kikk på anandtech og på 3850 (fant ikke 3870 test) så kom de fram til :

 

Scaling looks pretty good from the Radeon HD 3850, however it's still not as good as what NVIDIA is able to achieve with the 8800 GT. NVIDIA consistently achieves about 11% better scaling from one to two GPUs than AMD.

 

The other problem with CrossFire is that it simply doesn't always work, so a pair of 3850s is not necessarily a better option than a single 8800 GT or GTX. Case in point would be the two other games that we wanted to include here: Quake Wars and Call of Duty 4, both gave us lower frame rates with CF enabled than without. AMD's release notes for the Radeon HD 3800 drivers informs us that some applications may show a performance decrease with CF enabled, so we're not too surprised.

 

While it'd be nice to be able to purchase two cheap cards and get better performance than the best out there, there are simply too many caveats to really embrace the idea.

 

Er spent på test av 3870X2 i fra anandtech eller xbitlabs. For tidlig til å si noe for eller imot ATI atm.

 

Kilde: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3140&p=10

 

Sier bare litt om skaleringen hos Nvidia, 3850 i crossfire bare 11% dårligere enn 8800GT i SLI?

Har skummet nettet til stadighet og Crossfire er rett å slett bedre enn SLI, søk på google så finner du ut av dette selv.

Sier seg selv at 2stk 3870 yter langt bedre enn 2stk 8800GT i SLI.

Et enkelt 3870 X2 Yter bedre enn 2stk 8800GT i SLI ( Sier vel i grunn seg selv?)

Sitter selv på et 8800GT kort og er fornøyd med denne så lenge, men blir nok et Crossfire oppsett på meg om 3870 X2 leverer ytelsen jeg ønsker på 1680x1050 til en rimelig penge.

Lenke til kommentar

9800GX2 er vel det folk venter på atm (første kvartal 08), kommer ikke noe 8800GX2. Ser ut så linken min gikk til feil side (noe om 2900XT eller noe), reposter den her:

 

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3151&p=10

 

Det eneste eg lurer på er hvor bra ati sine drivere kommer til å ver i dagens spill, dvs hva ytelse får vi i de mest populære spill (med tanke på at CF har så dårlig støtte). Og venter i spenning på neste kort i fra de og nvidia.

Endret av Unreal_
Lenke til kommentar
Så litt shabby ut den siden så tok for seg CF oppsett mot SLI, tok en kikk på anandtech og på 3850 (fant ikke 3870 test) så kom de fram til :

 

Scaling looks pretty good from the Radeon HD 3850, however it's still not as good as what NVIDIA is able to achieve with the 8800 GT. NVIDIA consistently achieves about 11% better scaling from one to two GPUs than AMD.

 

The other problem with CrossFire is that it simply doesn't always work, so a pair of 3850s is not necessarily a better option than a single 8800 GT or GTX. Case in point would be the two other games that we wanted to include here: Quake Wars and Call of Duty 4, both gave us lower frame rates with CF enabled than without. AMD's release notes for the Radeon HD 3800 drivers informs us that some applications may show a performance decrease with CF enabled, so we're not too surprised.

 

While it'd be nice to be able to purchase two cheap cards and get better performance than the best out there, there are simply too many caveats to really embrace the idea.

 

Er spent på test av 3870X2 i fra anandtech eller xbitlabs. For tidlig til å si noe for eller imot ATI atm.

 

Kilde: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3140&p=10

 

Sier bare litt om skaleringen hos Nvidia, 3850 i crossfire bare 11% dårligere enn 8800GT i SLI?

Har skummet nettet til stadighet og Crossfire er rett å slett bedre enn SLI, søk på google så finner du ut av dette selv.

Sier seg selv at 2stk 3870 yter langt bedre enn 2stk 8800GT i SLI.

Et enkelt 3870 X2 Yter bedre enn 2stk 8800GT i SLI ( Sier vel i grunn seg selv?)

Sitter selv på et 8800GT kort og er fornøyd med denne så lenge, men blir nok et Crossfire oppsett på meg om 3870 X2 leverer ytelsen jeg ønsker på 1680x1050 til en rimelig penge.

 

 

Sier det seg selv at 3870 X2 yter bedre enn 2x 8800GT? Hvorfor det egentlig?

 

Og som du leste, så fungerer SLI stort sett i samtlige spill, det vil alltid gi deg bedre ytelse.

Mens Crossfire har vist en tedens til å feile totalt i noen spill, og gi deg dårligere ytelse enn om du skulle hatt 1x HD 3870.

 

Jeg syntes også de fleste tester indikerer at Crossfire skalerer litt bedre enn SLI, og ergo tror jeg 2x HD 3870 / 3870 X2 og 2x 8800GT / 9800GX2 vil yte ca likt. 1x 8800GT yter ørlite bedre enn 1x HD 3870, den lille forskjellen kompenseres vell av at Crossfire simpelt skalerer inn forspranget som 8800GT i utgangspunktet hadde.

 

Men om 2x 3870 / 3870 X2 ender opp med å gi deg dårligere ytelse i spill som FarCry2 osv enn hva 1x HD 3870 gjør, så er vell det et stort uro moment med hele 3870 X2 kortet, da ditt skjermkort til 3000 kroner kan ende opp å yte like bra, eller dårligere enn ett kort til 1'500kroner i noen populære spill.

 

Med SLI så har vell det aldri vært noe problem i det hele tatt?

Jeg hadde hvert fall revet meg i håret om mitt 3870 X2 skjermkort feilet i FarCry2 så jeg måtte voldsomt ned på grafikkinnstillingene. Betaler da heller noen ekstra lapper for et 9800GX2 som jeg vet vil gjøre jobben i samtlige spill.

 

Men nVidia har skutt seg selv i foten ved å ikke tilby Intel gratis SLI lisens på P35, X38 og X48 brikkesettene.

Kan ikke se for meg noe annet enn at nvidia taper store penger på det idiotiske på funnet.

Lenke til kommentar
Så litt shabby ut den siden så tok for seg CF oppsett mot SLI, tok en kikk på anandtech og på 3850 (fant ikke 3870 test) så kom de fram til :

 

Scaling looks pretty good from the Radeon HD 3850, however it's still not as good as what NVIDIA is able to achieve with the 8800 GT. NVIDIA consistently achieves about 11% better scaling from one to two GPUs than AMD.

 

The other problem with CrossFire is that it simply doesn't always work, so a pair of 3850s is not necessarily a better option than a single 8800 GT or GTX. Case in point would be the two other games that we wanted to include here: Quake Wars and Call of Duty 4, both gave us lower frame rates with CF enabled than without. AMD's release notes for the Radeon HD 3800 drivers informs us that some applications may show a performance decrease with CF enabled, so we're not too surprised.

 

While it'd be nice to be able to purchase two cheap cards and get better performance than the best out there, there are simply too many caveats to really embrace the idea.

 

Er spent på test av 3870X2 i fra anandtech eller xbitlabs. For tidlig til å si noe for eller imot ATI atm.

 

Kilde: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3140&p=10

 

Sier bare litt om skaleringen hos Nvidia, 3850 i crossfire bare 11% dårligere enn 8800GT i SLI?

Har skummet nettet til stadighet og Crossfire er rett å slett bedre enn SLI, søk på google så finner du ut av dette selv.

Sier seg selv at 2stk 3870 yter langt bedre enn 2stk 8800GT i SLI.

Et enkelt 3870 X2 Yter bedre enn 2stk 8800GT i SLI ( Sier vel i grunn seg selv?)

Sitter selv på et 8800GT kort og er fornøyd med denne så lenge, men blir nok et Crossfire oppsett på meg om 3870 X2 leverer ytelsen jeg ønsker på 1680x1050 til en rimelig penge.

 

 

Sier det seg selv at 3870 X2 yter bedre enn 2x 8800GT? Hvorfor det egentlig?

 

Og som du leste, så fungerer SLI stort sett i samtlige spill, det vil alltid gi deg bedre ytelse.

Mens Crossfire har vist en tedens til å feile totalt i noen spill, og gi deg dårligere ytelse enn om du skulle hatt 1x HD 3870.

 

Jeg syntes også de fleste tester indikerer at Crossfire skalerer litt bedre enn SLI, og ergo tror jeg 2x HD 3870 / 3870 X2 og 2x 8800GT / 9800GX2 vil yte ca likt. 1x 8800GT yter ørlite bedre enn 1x HD 3870, den lille forskjellen kompenseres vell av at Crossfire simpelt skalerer inn forspranget som 8800GT i utgangspunktet hadde.

 

Men om 2x 3870 / 3870 X2 ender opp med å gi deg dårligere ytelse i spill som FarCry2 osv enn hva 1x HD 3870 gjør, så er vell det et stort uro moment med hele 3870 X2 kortet, da ditt skjermkort til 3000 kroner kan ende opp å yte like bra, eller dårligere enn ett kort til 1'500kroner i noen populære spill.

 

Med SLI så har vell det aldri vært noe problem i det hele tatt?

Jeg hadde hvert fall revet meg i håret om mitt 3870 X2 skjermkort feilet i FarCry2 så jeg måtte voldsomt ned på grafikkinnstillingene. Betaler da heller noen ekstra lapper for et 9800GX2 som jeg vet vil gjøre jobben i samtlige spill.

 

Men nVidia har skutt seg selv i foten ved å ikke tilby Intel gratis SLI lisens på P35, X38 og X48 brikkesettene.

Kan ikke se for meg noe annet enn at nvidia taper store penger på det idiotiske på funnet.

 

Er forsåhvidt greit at driverene ikke har vært helt støttende på alle spill i Crossfire, men nå har jeg trålt nettet i over 1mnd etter tester og resultater der Crossfire rett å slett er et bedre system enn SLI. Du nevner Far Cry2, basert på Crytek engine som absolutt støttes av Crossfire. Tviler på at AMD ligger å later seg når det gjelder dette og har fulgt med på diverse forum at dette er et mindre problem enn det det faktisk er? Konkluderer ikke, men leser erfaringer andre har gjort.

 

Her tenker jeg i bunn å grunn ytelse for penger, ikke hva som gir høyeste tall koste hva det koste vil.

Lenke til kommentar

Før noen eventuelt blir veldig forvirret av 3DMark og andre syntetiske tester her,

så burde det nevnes at en maskinen / oppsett som får over 20'000 i 3DMark på ingen måte trenger å fungere / yte bedre i praksis enn et som bare får 16'000.

 

Jeg syntes det er verdt å understreke så folk ikke begynner å gå i den "syntetiske testen" fella :)

Lenke til kommentar
Noen så vet om kort vil oppføre seg som crossfire oppsett eller single kort?

Det er to brikker som kjører Crossfire internt på kortet...

Samme som at nVidia sin konkurent til dette som bruker 2x G92-GTS brikker kommer til å kjøre SLI internt på kortet

 

nVidia lanserer sine kort i midten av februar...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...