Gå til innhold

Prisen på AMDs toppkort


Anbefalte innlegg

Ja det er en dyr hobby.. men veldig morsomt når alt fungerer.

Dessuten kjøpte jeg alt i den tro at drivere var rett rundt hjørnet. Driveren skulle jo egentlig komme til jul, men alle vet jo hvordan det gikk :whistle:

 

Fikk uansett bra rabatt når jeg kjøpte hw´en. Man tenker uansett ikke så mye pris når man "må" kjøpe det siste av det siste :innocent:

 

Jeg synes at jeg har vært flink jeg... hvis det hadde vært sånn som før hadde jeg kjøpt det siste fra Intel og Nvidia også... og det har jeg jo ikke gjort ;) Det begynner å "rive" litt i lønningsposen, og fornuften begynner å få overtaket :thumbup:

MHM! Enig, skal det værra så skal det værrra...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synes egentlig ikke at ~6000 var så dyrt for GPU-oppsett i den klassen, bare synd det ikke virker ennå :p .

 

"Denne" klassen avhenger jo helt av hvor godt "Quad-GPU" / CrossfireX vil skalere ;)

Og jeg syntes ikke 1x HD 3870X2 var så alt alt for overbevisendei seg selv (bare se på de siste benchmark'ene fra AnandTech, ikke overbevisende spør du meg) så er jeg stygt redd for at HD 3870X2 er et enda mer "risky" kjøp..

 

Håper jeg tar feil :)

Kan jo være at den nye driveren gjør mine ord til skamme

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Synes egentlig ikke at ~6000 var så dyrt for GPU-oppsett i den klassen, bare synd det ikke virker ennå :p .

 

"Denne" klassen avhenger jo helt av hvor godt "Quad-GPU" / CrossfireX vil skalere ;)

Og jeg syntes ikke 1x HD 3870X2 var så alt alt for overbevisendei seg selv (bare se på de siste benchmark'ene fra AnandTech, ikke overbevisende spør du meg) så er jeg stygt redd for at HD 3870X2 er et enda mer "risky" kjøp..

 

Håper jeg tar feil :)

Kan jo være at den nye driveren gjør mine ord til skamme

mhm...men tror det blir et knallkjøp...

Lenke til kommentar
Dersom du bare hadde tatt deg bryderiet med å lese artikkelen ville du sett at den utelukkende er positiv... :whistle:

Synes du virkelig det??

De testet 3 spill der, det er bare Gears of War som har en god skalering. Flight Sim X skalerer meget dårlig, og Universe at War skalerer ikke i det hele tatt nesten.

 

Erfaringene fra 7900 GX2, 7950 GX2 og 3870 X2 har vist at et SLI / Crossfire oppsett vil yte noe bedre enn ett kort med 2 GPUer, enten disse er på en eller to PCBer. Det er heller ikke noe nytt i at SLI / Crossfire skalerer fra veldig bra til veldig dårlig, og alt innimellom, avhengig av spill. Resultatene vil antagelig ikke vise noe annet for 9800 GX2 når kortet slippes...

 

Anandtech har i etterkant av sin opprinnelige gjennomgang av 3870 X2 ikke gjort noe annet enn å gå tilbake for å se om inntrykkene fra første runde fremdeles sto ved lag, og det gjorde de. Og i første runde var de begeistret. Og det er de fortsatt etter andre gjennomgang. Det var det. Hvordan det da går å snu dette til noe negativt, les mitt svar til Ramguy, var utgangspunktet for svaret. For å unngå flere misforståelser limer jeg inn konklusjonen under…

 

“This is a step beyond what NVIDIA offers with single card multiGPU 7950 GX2 cards in form factor and ease of use. While any multiGPU solution will still not be able to improve performance across the board, more game makers are aware of the need to consider this problem now than in years past.

 

We have also often favored NVIDIA's multiGPU solutions because ease of use, driver support, and compatibility were head and feet above AMD's CrossFire. This launch not only shows that AMD is committed to their multiGPU business, but that we are finally seeing AMD put multiGPU pressure on NVIDIA. This raises the bar on the way multiGPU systems should work and NVIDIA had better be paying attention.

 

Our hope is that AMD will continue to push forward to make sure that new games coming out will have full CrossFire support. AMD has really come through on this one, and we certainly hope they can keep up their commitment to delivering quality multiGPU drivers and hardware going forward. “

 

Venter i likhet med Kent -amdme- på drivere, og som sådan er det kanskje ikke så lurt å kjøpe 2 stk. 3870 X2 nå ettersom driverne først er annonsert i mars, men det er vel ikke derfor vi henger rundt på Hardware, XS, etc. etc. Det siste nye er alltid spennende og skal i hus. For alt jeg vet så dumper jeg disse kortene og kjøper 9800 GX2 før driverne er sluppet i mars. Time will tell…

 

Ha en fortsatt god kveld!

Lenke til kommentar
Ja det er en dyr hobby.. men veldig morsomt når alt fungerer.

Dessuten kjøpte jeg alt i den tro at drivere var rett rundt hjørnet. Driveren skulle jo egentlig komme til jul, men alle vet jo hvordan det gikk :whistle:

 

Fikk uansett bra rabatt når jeg kjøpte hw´en. Man tenker uansett ikke så mye pris når man "må" kjøpe det siste av det siste :innocent:

 

Jeg synes at jeg har vært flink jeg... hvis det hadde vært sånn som før hadde jeg kjøpt det siste fra Intel og Nvidia også... og det har jeg jo ikke gjort ;) Det begynner å "rive" litt i lønningsposen, og fornuften begynner å få overtaket :thumbup:

Joda, kjenner meg igjen der. Har selv hatt 2 stk. 7950gx2 i quad SLI. Men den opplevelsen var ikke noe positiv :ermm:

 

Skjønner jo godt at man har lyst på noe nytt. Men jeg kjøper ikke noe lovende før jeg vet at det holder det som loves. Har selv både 8800gt SLI og 8800gtx i hus atm. Men 8800gtx kortet går i rma pga. feil, får jeg lov å velge selv så ønsker jeg meg et 3870x2 tilbake.

Men jeg kjøper ikke 2 stk. 3870x2 før jeg ser at det er drivere ute som virker skikkelig med disse.(har enda 7950gx2 quad SLI i vrangstrupen)

Det var mitt poeng, uansett om man har penger eller ei, støvsamlere har jeg nok av fra før av :whistle:

Lenke til kommentar
Kjører x64 ja.. trodde man måtte ha 64bit for å kjøre 4 skjermkort :hmm: jeg kunne iverfall ikke bruke all rammen (8gb) før vista sp1(64bit) ble installert. Nå kan jeg endelig bruke alle rambrikkene.. etter 2 mnd ventetid :roll:

 

Nå gjennstår det bare 1 mnd ventetid igjen, så kan jeg kanskje bruke all hardwaren istedenfor å ha halvparten liggende i hylla :p

Hva med å sende epost til AMD og spørre pent om de har en betadriver du kan teste? Worth a shot imo!

 

He he.. sendte "pen" mail til de for en mnd siden.. de takket bare for henvendelsen og ba meg om å vente til den ferdige driveren ble lagt ut ;)

 

Skal sende kortene til Ghost for voltmodding, så det blir en liten pause i testingen... regner med at han poster sikkert et par screenshots av resultatet før jeg får de tilbake :D

 

 

Ikke for å ødelege morret for deg men SP1 for Vista added en "visuel" effekt til rammen hehe, dvs hvis du har 4gig med minne men pcer kun bruker 3 så vises det forsatt så 4gig i vista (før 3gig i dette eksemplet) :) Kan sikkert finne kilde til deg hvis du har lyst å les mer om det.

 

Edit:

 

Utheving i fra artikkel : With Windows Vista SP1, currently planned for the first quarter of 2008, Microsoft will force the operating system to show the full amount of system memory installed, and not only the memory that Vista has available.

 

Kilde: http://news.softpedia.com/news/Vista-SP1-W...sta-75309.shtml

Endret av Unreal_
Lenke til kommentar
Kjører x64 ja.. trodde man måtte ha 64bit for å kjøre 4 skjermkort :hmm: jeg kunne iverfall ikke bruke all rammen (8gb) før vista sp1(64bit) ble installert. Nå kan jeg endelig bruke alle rambrikkene.. etter 2 mnd ventetid :roll:

 

Nå gjennstår det bare 1 mnd ventetid igjen, så kan jeg kanskje bruke all hardwaren istedenfor å ha halvparten liggende i hylla :p

Hva med å sende epost til AMD og spørre pent om de har en betadriver du kan teste? Worth a shot imo!

 

He he.. sendte "pen" mail til de for en mnd siden.. de takket bare for henvendelsen og ba meg om å vente til den ferdige driveren ble lagt ut ;)

 

Skal sende kortene til Ghost for voltmodding, så det blir en liten pause i testingen... regner med at han poster sikkert et par screenshots av resultatet før jeg får de tilbake :D

 

 

Ikke for å ødelege morret for deg men SP1 for Vista added en "visuel" effekt til rammen hehe, dvs hvis du har 4gig med minne men pcer kun bruker 3 så vises det forsatt så 4gig i vista (før 3gig i dette eksemplet) :) Kan sikkert finne kilde til deg hvis du har lyst å les mer om det.

 

Edit:

 

Utheving i fra artikkel : With Windows Vista SP1, currently planned for the first quarter of 2008, Microsoft will force the operating system to show the full amount of system memory installed, and not only the memory that Vista has available.

 

Kilde: http://news.softpedia.com/news/Vista-SP1-W...sta-75309.shtml

 

Jeg har da vitterlig 8 gb ram i pc´en... det vises ikke bare i vista men også i andre feks. testprogrammer.. rammen blir også brukt av 3dmark/PCmark Vantage. Kan også si at jeg har Vista Ultimate 64Bit ikke 32Bit. Artikkelen du henviser til gjelder Vista 32Bit ;)

Endret av Kent -amdme-
Lenke til kommentar
Kjører x64 ja.. trodde man måtte ha 64bit for å kjøre 4 skjermkort :hmm: jeg kunne iverfall ikke bruke all rammen (8gb) før vista sp1(64bit) ble installert. Nå kan jeg endelig bruke alle rambrikkene.. etter 2 mnd ventetid :roll:

 

Nå gjennstår det bare 1 mnd ventetid igjen, så kan jeg kanskje bruke all hardwaren istedenfor å ha halvparten liggende i hylla :p

Hva med å sende epost til AMD og spørre pent om de har en betadriver du kan teste? Worth a shot imo!

 

He he.. sendte "pen" mail til de for en mnd siden.. de takket bare for henvendelsen og ba meg om å vente til den ferdige driveren ble lagt ut ;)

 

Skal sende kortene til Ghost for voltmodding, så det blir en liten pause i testingen... regner med at han poster sikkert et par screenshots av resultatet før jeg får de tilbake :D

 

 

Ikke for å ødelege morret for deg men SP1 for Vista added en "visuel" effekt til rammen hehe, dvs hvis du har 4gig med minne men pcer kun bruker 3 så vises det forsatt så 4gig i vista (før 3gig i dette eksemplet) :) Kan sikkert finne kilde til deg hvis du har lyst å les mer om det.

 

Edit:

 

Utheving i fra artikkel : With Windows Vista SP1, currently planned for the first quarter of 2008, Microsoft will force the operating system to show the full amount of system memory installed, and not only the memory that Vista has available.

 

Kilde: http://news.softpedia.com/news/Vista-SP1-W...sta-75309.shtml

 

Det gjelder jo kun 32bit Vista, som bare kan adressere totalt ca 4GiB RAM.

Har du Vista 64bit så har du ikke denne begrensningen og kan alt adressere langt mer RAM enn 8GIB for å si det sånn ;)

 

Det er liksom en av argumentene for 64bit operativsystem, og også en av grunnene til at jeg ikke helt forstår at mange skaffer seg 32bit Vista

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Kjører x64 ja.. trodde man måtte ha 64bit for å kjøre 4 skjermkort :hmm: jeg kunne iverfall ikke bruke all rammen (8gb) før vista sp1(64bit) ble installert. Nå kan jeg endelig bruke alle rambrikkene.. etter 2 mnd ventetid :roll:

 

Nå gjennstår det bare 1 mnd ventetid igjen, så kan jeg kanskje bruke all hardwaren istedenfor å ha halvparten liggende i hylla :p

Hva med å sende epost til AMD og spørre pent om de har en betadriver du kan teste? Worth a shot imo!

 

He he.. sendte "pen" mail til de for en mnd siden.. de takket bare for henvendelsen og ba meg om å vente til den ferdige driveren ble lagt ut ;)

 

Skal sende kortene til Ghost for voltmodding, så det blir en liten pause i testingen... regner med at han poster sikkert et par screenshots av resultatet før jeg får de tilbake :D

 

 

Ikke for å ødelege morret for deg men SP1 for Vista added en "visuel" effekt til rammen hehe, dvs hvis du har 4gig med minne men pcer kun bruker 3 så vises det forsatt så 4gig i vista (før 3gig i dette eksemplet) :) Kan sikkert finne kilde til deg hvis du har lyst å les mer om det.

 

Edit:

 

Utheving i fra artikkel : With Windows Vista SP1, currently planned for the first quarter of 2008, Microsoft will force the operating system to show the full amount of system memory installed, and not only the memory that Vista has available.

 

Kilde: http://news.softpedia.com/news/Vista-SP1-W...sta-75309.shtml

 

Det gjelder jo kun 32bit Vista, som bare kan adressere totalt ca 4GiB RAM.

Har du Vista 64bit så har du ikke denne begrensningen og kan alt adressere langt mer RAM enn 8GIB for å si det sånn ;)

 

Det er liksom en av argumentene for 64bit operativsystem, og også en av grunnene til at jeg ikke helt forstår at mange skaffer seg 32bit Vista

det er litt opp å ned på hvor mye 32-bit kan addresere. Men det kan ikke addresere 4 gb.

3 gb er vell grensen. de fleste med, 4 gb kort på 32-bits systemer, får 3.2..noe rundt der.

andre også under 3 gb...!

litt dumt at ms gjør slikt...

Lenke til kommentar
det er litt opp å ned på hvor mye 32-bit kan addresere. Men det kan ikke addresere 4 gb.

3 gb er vell grensen. de fleste med, 4 gb kort på 32-bits systemer, får 3.2..noe rundt der.

andre også under 3 gb...!

litt dumt at ms gjør slikt...

Du kan jo faktisk lese litt om det før du skriver om det. 32-bit operativsystem kan bruke 32-bit store minneadresser. Du vil altså kunne adressere 2^32 byte minne (4 GiB). Problemet er at andre komponenter også bruker adresser, så du ender som regel opp med rundt 3 GiB. Dette er en av de få (:p) tinga som ikke er MS' feil: dette gjelder alle OS.

Lenke til kommentar
Kjører x64 ja.. trodde man måtte ha 64bit for å kjøre 4 skjermkort :hmm: jeg kunne iverfall ikke bruke all rammen (8gb) før vista sp1(64bit) ble installert. Nå kan jeg endelig bruke alle rambrikkene.. etter 2 mnd ventetid :roll:

 

Nå gjennstår det bare 1 mnd ventetid igjen, så kan jeg kanskje bruke all hardwaren istedenfor å ha halvparten liggende i hylla :p

Hva med å sende epost til AMD og spørre pent om de har en betadriver du kan teste? Worth a shot imo!

 

He he.. sendte "pen" mail til de for en mnd siden.. de takket bare for henvendelsen og ba meg om å vente til den ferdige driveren ble lagt ut ;)

 

Skal sende kortene til Ghost for voltmodding, så det blir en liten pause i testingen... regner med at han poster sikkert et par screenshots av resultatet før jeg får de tilbake :D

 

 

Ikke for å ødelege morret for deg men SP1 for Vista added en "visuel" effekt til rammen hehe, dvs hvis du har 4gig med minne men pcer kun bruker 3 så vises det forsatt så 4gig i vista (før 3gig i dette eksemplet) :) Kan sikkert finne kilde til deg hvis du har lyst å les mer om det.

 

Edit:

 

Utheving i fra artikkel : With Windows Vista SP1, currently planned for the first quarter of 2008, Microsoft will force the operating system to show the full amount of system memory installed, and not only the memory that Vista has available.

 

Kilde: http://news.softpedia.com/news/Vista-SP1-W...sta-75309.shtml

 

Det gjelder jo kun 32bit Vista, som bare kan adressere totalt ca 4GiB RAM.

Har du Vista 64bit så har du ikke denne begrensningen og kan alt adressere langt mer RAM enn 8GIB for å si det sånn ;)

 

Det er liksom en av argumentene for 64bit operativsystem, og også en av grunnene til at jeg ikke helt forstår at mange skaffer seg 32bit Vista

det er litt opp å ned på hvor mye 32-bit kan addresere. Men det kan ikke addresere 4 gb.

3 gb er vell grensen. de fleste med, 4 gb kort på 32-bits systemer, får 3.2..noe rundt der.

andre også under 3 gb...!

litt dumt at ms gjør slikt...

 

Er det flere som vil quote eller :roll:

 

det er litt opp å ned på hvor mye 32-bit kan addresere. Men det kan ikke addresere 4 gb.

3 gb er vell grensen. de fleste med, 4 gb kort på 32-bits systemer, får 3.2..noe rundt der.

andre også under 3 gb...!

litt dumt at ms gjør slikt...

Du kan jo faktisk lese litt om det før du skriver om det. 32-bit operativsystem kan bruke 32-bit store minneadresser. Du vil altså kunne adressere 2^32 byte minne (4 GiB). Problemet er at andre komponenter også bruker adresser, så du ender som regel opp med rundt 3 GiB. Dette er en av de få (:p) tinga som ikke er MS' feil: dette gjelder alle OS.

 

Det er ikkje han sin feil at han er noob :p

Lenke til kommentar
BTW: hvorfor må'em dele det opp i to? 32/64? noen skikkelig god grunn?

Hvis de bare hadde lansert en 64bit-versjon ville de utelukket samtlige potensielle kunder som ikke har 64bit prosessor. F.eks de som har bærbar PC med Core Duo 2080, Celeron M 4xx-serien, Athlon XP, Pentium 4 (ikke alle), Via C3, C7 osv.

 

Hvis de bare hadde lansert en 32bit-versjon ville de utelukket samtlige potensielle kunder som ønsker å bruke mer enn ca 3 GB ram. Det var ikke så mange i fjor, men nå begynner det å bli ganske mange. Til neste år vil trolig 4 GB være standarden og 8GB for entusiastene. osv. Da vil svært mange utelukkes om det bare finnes 32bit-versjon.

Lenke til kommentar
BTW: hvorfor må'em dele det opp i to? 32/64?

noen skikkelig god grunn?

Forde 64bit suger driver/problemmessig. Og 32bit fungerer någenlunde bra :wee:

Og når 32bit kom så var det ikke helt normalt med 4 gig minne :tease:

 

 

Det tror jeg ikke er noe særlig tilfelle lengre ;)

Jeg opplevde hvert fall ingen kompatibilitet problemer med 64bit Vista :)

 

Og det med drivere, får du en Vista 32bit driver til maskinvaren, får du jo nesten garantert en Vista 64bit driver også ;)

 

 

Håper det var en form for dårlig spøk, fordi du driver nå å kaster negative omtale om 64bit Vista, når jeg selv ikke fatter helt hvorfor folk i det hele tatt velger 32bit Vista.

Lenke til kommentar
Venter i likhet med Kent -amdme- på drivere, og som sådan er det kanskje ikke så lurt å kjøpe 2 stk. 3870 X2 nå ettersom driverne først er annonsert i mars, men det er vel ikke derfor vi henger rundt på Hardware, XS, etc. etc. Det siste nye er alltid spennende og skal i hus. For alt jeg vet så dumper jeg disse kortene og kjøper 9800 GX2 før driverne er sluppet i mars. Time will tell…

 

Ha en fortsatt god kveld!

Noen som har hørt noe nytt anngående 2 stk 3870x2 og to single 3870 sammen?

 

BTW: hvorfor må'em dele det opp i to? 32/64?

noen skikkelig god grunn?

Forde 64bit suger driver/problemmessig. Og 32bit fungerer någenlunde bra :wee:

Og når 32bit kom så var det ikke helt normalt med 4 gig minne :tease:

Det tror jeg ikke er noe særlig tilfelle lengre ;)

Jeg opplevde hvert fall ingen kompatibilitet problemer med 64bit Vista :)

 

Og det med drivere, får du en Vista 32bit driver til maskinvaren, får du jo nesten garantert en Vista 64bit driver også ;)

 

 

Håper det var en form for dårlig spøk, fordi du driver nå å kaster negative omtale om 64bit Vista, når jeg selv ikke fatter helt hvorfor folk i det hele tatt velger 32bit Vista.

At de er der betyr ikke at de er like gode ;)

 

Jeg får stadig klager fra folk om diverse problemer her og der, og alt løser seg som regel når jeg spør om opperativsystem. Med eldre maskinvare som har ferdigutviklede drivere, og dermed mer kompitable, så er 64 bit helt genialt. Men på nyere maskinvare, så henger det litt etter. Det kan nok ha noe med at det satses på 32bit drivere da flesteparten har det :)

Lenke til kommentar
BTW: hvorfor må'em dele det opp i to? 32/64?

noen skikkelig god grunn?

Forde 64bit suger driver/problemmessig. Og 32bit fungerer någenlunde bra :wee:

Og når 32bit kom så var det ikke helt normalt med 4 gig minne :tease:

 

 

Det tror jeg ikke er noe særlig tilfelle lengre ;)

Jeg opplevde hvert fall ingen kompatibilitet problemer med 64bit Vista :)

 

Og det med drivere, får du en Vista 32bit driver til maskinvaren, får du jo nesten garantert en Vista 64bit driver også ;)

 

 

Håper det var en form for dårlig spøk, fordi du driver nå å kaster negative omtale om 64bit Vista, når jeg selv ikke fatter helt hvorfor folk i det hele tatt velger 32bit Vista.

Vista 64-bit og XP-64 bit, er det en stor forskjell om. har selv en 64-bit xp PC, som ikke vill gå (Hjelp meg simen1, PM'en min venter på svar :tease: )...

Uansett, systemet henger seg når jeg taster på tastaturet i nettleseren elle andre programer.

veldig lite jeg kan gjøre.

jalla XP? Jeg tror ihvertfall det.

INTERN, her på forumet, kommer med 32-bit XP, håper det går.

Det er ikke altfor mange som har xp 64-bit, men kjenner noen, og det foregår prikkfritt..

Lenke til kommentar
<SNIP>

At de er der betyr ikke at de er like gode ;)

 

Jeg får stadig klager fra folk om diverse problemer her og der, og alt løser seg som regel når jeg spør om opperativsystem. Med eldre maskinvare som har ferdigutviklede drivere, og dermed mer kompitable, så er 64 bit helt genialt. Men på nyere maskinvare, så henger det litt etter. Det kan nok ha noe med at det satses på 32bit drivere da flesteparten har det :)

Det er dessverre bare svada wheelman :p. Det produseres i dag x64 drivere til all ny maskinvare, det er verre med gammalt "ræl". At ikke x64 drivere er like godt optimaliserte som x86 driverne kan nok stemme til en viss grad, men fordelen med bla mer tilgjengelig minne (f.eks i vista) opveier veldig ofte dette (ihvertfall i real world apps, kansje ikke i 3d06) OS problemer forårsakes som regel av brukerne uavhengig om det er x86 eller x64 versjonene som benyttes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...