Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Merkefobi og slike ting

Anbefalte innlegg

Vel... merkefobi og merkefobi fru blom...

Det er flere merker jeg har sansen for... men det er nok VW/Audi/BMW som ligger mitt hjerte nærmest. Spesielt da kanskje førstnevnte.

Man kan vel si at tyske biler er det jeg liker best.

Jeg har lenge gått og siklet litt på VW Tiguan.

Når jeg leste testen over SUV'er her om dagen, hvor Tiguan nærmest knuste RAV4 og Casquai, så ble ikke akkurat lysten mindre... hehe.

Men har også sansen for andre enkelte modeller som:

Mini Cooper S

Honda Civic R

Men merker jeg ikke liker er Toyota/Mazda/Kia/Nissan/Hyunday og andre japsebiler(?)

Ikke noe galt med japsebiler når det gjelder kvalitet... her er dem kanskje på verdenstoppen.... men jeg synes dem mangler det lille ekstra som opplevd kvalitet.

Har feks. kjørt mange nyere Mazda'er som virker litt "skranglete" i forhold til tyske biler.

Så det er ikke noe spes. merke jeg forguder... men det heller litt mot tyske biler ja...

Endret av GigaFlow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har merkefobi så det holder, men samtidig så vet jeg at det for det meste er basert på ett eller annet som skjer i hodet mitt, og ikke på fakta.

Du vil for eksempel aldri se meg kjøpe en Huyndai, Opel eller noe engelsk. Liker for det meste japsebiler (kanskje ikke de som begynner på M...med mindre de slutter på Galant eller kanskje evo), selv om jeg nå har en Octavia.

Lenke til kommentar

Har kanskje ikke helt merkefobi, men foretrekker først og fremst tyske biler samtidig som jeg sjelden blir imponert av amerikanske eller franske biler fordi disse tradisjonelt kanskje har litt dårlige rykter med tanke på kvalitet. Har kanskje blitt litt vel utsatt for propaganda fra Top Gear og lignende :p

Lenke til kommentar
Har kanskje ikke helt merkefobi, men foretrekker først og fremst tyske biler samtidig som jeg sjelden blir imponert av amerikanske eller franske biler fordi disse tradisjonelt kanskje har litt dårlige rykter med tanke på kvalitet. Har kanskje blitt litt vel utsatt for propaganda fra Top Gear og lignende :p

hm ja, litt enig..

Jeg har fobi for biler som ikke stiller mine krav rett og slett..

Bilen må:

-Være driftsikker

-Være til å stole på

-Må man være glad i

-Se bra ut (fra mine og andres øyne)

-Gå bra

-Ha bra kjøreegenskaper på vanskelige veier også vinterføre.

-Være komfortabel!

-Praktisk og funksjonell

Så.. jeg liker egentlig masse forskjellige type biler og bilmerker, men enkelte merker har jo ingen biler jeg syns noe om, og da får jeg fobi mot dem.. Eksempler på biler jeg liker:

Citroen Xantia (Activa)

Citroen XM

Citroen C4

Peugeot 306

Peugeot 205

Peugeot 307

Peugeot 406

Audi A6

Audi A8

Opel Omega

Saab 900

Saab 9-5

Lenke til kommentar
Jeg har fobi for biler som ikke stiller mine krav rett og slett..

Bilen må:

-Være driftsikker

-Være til å stole på

-Må man være glad i

-Se bra ut (fra mine og andres øyne)

-Gå bra

-Ha bra kjøreegenskaper på vanskelige veier også vinterføre.

-Være komfortabel!

-Praktisk og funksjonell

Er det ikke alle egenskapene en bil har da? Eller for å si det slik, hva er det denne superbilen din ikke må ha? :p

Alle biler er vel egentlig et kompromis mellom dette, og alt er igrunn relativt. En kan jo si at en toyota corolla stv har gode kjøreegenskaper, alt etter hva en måler opp mot...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om man skal kjøpe seg bil så skal man kjøpe noe man liker og en bil som ikke er kjent for å være alt for mye tull med.

Kvaliteten varierer ofte fra år til år og fra modell til modell og ikke bare fra merke til merke. Det er alltid noen som har noe negativt å si om et bilmerke, så du skal ikke la deg stoppe fra å kjøpe drømmebilen fordi bestefaren din hadde mye problemer med rust i hjulbuene sine for femti år siden.

Lenke til kommentar

Etter mange års erfaring med VW og mye moro så forsvant hele tilliten min til merke når jeg kjøpte en mandagsutgave av dette merket. Det er derfor aldri mer aktuelt å kjøpe noe som helst fra VAG igjen. Synd siden de har mange fine biler, men livet er for kort til å bruke halve tiden på verksted.

Den bilen jeg har i dag er en Suzuki Liana som straks er klar for salg. Etter over 4 1/2 år uten noe som helst problemer bekreftet Suzuki nok en gang at dette er solide biler.

For min del er det derfor slik at japanske biler er kanskje litt kjedelige i forhold til tyske, men de er solide.

Lenke til kommentar

Nå ser det ut som om tråden din (trådstarter altså) har blitt kapret for å så bli kun en "merkefobitråd".

Da passer det jo perfekt å dele mine merkefobier, og de er flere av en jeg egentlig liker å innrømme.

Stort sett kan jeg overse visse merkers auraer hviss dem skulle ha bilmodeller som jeg liker ekstremt godt,

men jeg ville aldri noensinne kjøpt en nyere BMW. Jeg liker rett og slett ikke kjørefelsen og gadgetgleden som har tatt over for den gamle, gode og rene kjøregleden tidlige BMW-er som f.eks. 2002 hadde. Dagens modeller reprenseterer i mine øyne noe annet enn hva BMW pleide å være. Før var det å ha en BMW på gårdsplassen et tegn på at du verdsatte kjøreglede fremfor alt mulig tull. Designet besto stort sett av de samme vinklene og formene kastet sammen på diverse platformerer, og det hendte rett som det var at de var såpass heldige at proposjonene var riktige og. Se på og kjør en eldre BMW som vil nok mange forstå hva jeg mener.

Jeg kan ikke si jeg er noe større fan av hva Alfa romeo har blitt til heller, før var dette enkle, små og hissige italienere som hadde en spesiell utstråling på alle som var i nærheten av dem. I dag selges de først og fremst pg.a. design, og enkelte detaljer i designet er nydelige utført hver for seg, det er bare så synd at at bilens største svakhet også preger designet - nemlig at den er fortung. Alfa Romeo har kanskje pg.a. dette fått image om at de skal være så jævla lekre og at eierne som kjøper bilene er designfreaker. Ikke noe jeg vil bli forbundet med i grunn.

Ellers har jeg alltid hatt sansen for litt gubbemerker med sporty biler (f.eks. Toyota mr2 tvin cam), og føler at jeg mye lettere kan leve med å bli stigmatisert som gubbe enn moteriktig pengesekk.

Jada, er når jeg ramser opp sånne ting som dette her at jeg føler meg gammel. Jeg innser jo at markedet ikke er enige med meg, og lotus-innspirerte familiebiler ser ikke ut som prioriterers høyest hos noen - Alt skal være luksus og sporty nå for tiden. Jeg vil også bemerke at jeg ikke følger min merkefobi så til de grader, jeg kunne fint levd med en BMW z8, 8-serie, forrige generasjons 7-serie eller en Alfa Rome 8c competizione ... Jeg hadde bare foretrukket at et annet merke lagde dem.

;)

Og må vel få lov til å beklage for at jeg fører tråden videre ut i "hva merkefobien til hver enkelt forumbruker er".

Lenke til kommentar
Den bilen jeg har i dag er en Suzuki Liana som straks er klar for salg. Etter over 4 1/2 år uten noe som helst problemer bekreftet Suzuki nok en gang at dette er solide biler.

For min del er det derfor slik at japanske biler er kanskje litt kjedelige i forhold til tyske, men de er solide.

4 1/2 år er da ingen ting for en ny bil i dag. Det ville vært mandagsbil i mine øyne hvis den faktisk begynte å få problemer etter kun 4 1/2 år...

Jeg mener på ingen måte at en så kort periode er nok til å kvalifisere en bil som driftsikker/solid....

Lenke til kommentar
4 1/2 år er da ingen ting for en ny bil i dag. Det ville vært mandagsbil i mine øyne hvis den faktisk begynte å få problemer etter kun 4 1/2 år...

Jeg mener på ingen måte at en så kort periode er nok til å kvalifisere en bil som driftsikker/solid....

Da har du ikke eid VW..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...