Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Merkefobi og slike ting


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe bil om noen måneder etter at jeg kolliderte min forige, men jeg sitter låst med en merkelig form for merkefobi. Jeg er skikkelig redd for at jeg skal kjøpe noe skvip og vil kun ha en bil som fungerer som jeg vil og samtidig ikke ser ut som om den er tatt ut fra skraphandelen. Jeg er kun middels bilinteressert så jeg har intet favorittmerke, selv om jeg merker at enkelte bilmerker ligger nærmere hjertet enn andre. Jeg er ganske lettpåvirkelig og har en tendens til å ta det folk sier til å være en sannhet, selv om de kan snakke rett fra ræven. Jeg er samtidig klar over at en enkel NAF-test vil bevise om jeg kjøper noe som vil vare eller ikke, men med min merkefobi er det altfor mange bilmerker og biltyper som havner rett i søppeldunken. Ta Ford, for eksempel. Jeg har "alltid" hatt en feeling av at gamle ford ruster noe jævlig og at alt ryker på dem, og det ble ikke bedre når en kompiss kjøpte Ford Escort Cab '90 modell som lekket, alle hjullagrene gikk til helvete, girkula hadde en tendens til å dette av og tuteknappen spratt ut iblandt. Kunne sikkert nevnt mye, mye mer.

 

På folkemunne er jo Ford synomymt med "Fikses Og Repareres Daglig". Jeg har delvis klart å legge fra meg denne tankegangen og fått meg selv til å innse at ikke alle Ford havner i denne kategorien. Men hva med Opel? Av en eller annen grunn har jeg samme feelingen med Opel. Et skikkelig "dritt"-merke, uten at jeg selv kan begrunne det på noen måte. Vil en Opel Vectra til 50 000 dette fra hverandre? Tvilsomt.

 

For en stund siden hadde jeg samme tankegangen med Audi uten å kunne forklare hvorfor. Så ble jeg presantert for Audi A4 og A3, som jeg synes ser ut som kjempekjekke biler og jeg fikk en feeling om at "en sånn er min neste bil". Så fikk jeg høre at det er mye trøbbel med Audi A4 1.8, og den havnet i bunken med "Kanskje"-biler igjen. Har dere en form for merkefobi?

 

Det jeg i bunn og grunn vil frem til er hvilke biler jeg absolutt bør styre unna til rundt 40-50 000. Jeg er 18 år og vil helst ha en personbil. Har jeg fobi mot Vectra uten grunn? Hva med Ford Probe, som jeg har sett på i det siste? Mitsubishi har jeg også litt bad feeling med. Det samme gjelder Daihatsu, Daewoo, Hyundai og Kia.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ofte er det liten sammenheng mellom merke og "kvalitet" i den forstanden du etterspør. Dog er enkelte bilmodeller mer belemret med feil en andre.

 

Svenska bilprovningen har en ustrakt database med informasjon om hvilke biler som har hatt mest feil og minst. Gitt relativt like føreforhold i Norge og Sverige er denne statistikken veldig relevant for deg som skal kjøpe bruktbil i Norge.

 

Forbruker.no har en artikkel om denne statistikken, den finner du her: http://forbrukerportalen.no/Artikler/2007/1182933085.55

 

Det er verdt å merke seg at selv om en bil gjør det bra i denne statistikken - er det ingen garanti for at det enkelte eksemplar er ett godt kjøp. Naf test eller gjennomgang av kyndig personell (mekaniker elns.) er å anbefale for å vurdere kvaliteten på akutell kandidat.

 

Lykke til med letingen etter ny bil!

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for denne:

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...1eadlxbyq839426

 

 

Ikke akkurat den nødvendigvis, men en tilsvarende. Har nå sett de helt ned i 50.000kr. Det er høy kvalitet og finish. Meget få problemer. God plass. Og alt av utstyr du trenger. I tillegg går den BRA! Bilen revolusjonerte jo bilverdenen når den kom og mange har prøvd å lage noe tilsvarende i ettertid.

 

Se etter velutstyrt modell, med skinn, klima, avantgaarde osv.

 

Jeg sier bare VALUE FOR MONEY!

Lenke til kommentar

Det var antispinn du skrudde av og som skrur seg på i høyere fart igjen. Esp er på hele tiden dessverre.

 

MB A var en revolusjon innen byggeteknikk. Den satte også en ny standard for invendig plass i forhold til ytre mål.

 

Ellers var den jo starten på mindre premiumbiler. bmw har nå en liten en, audi, alfa, osv osv.

 

Meget god kvalitet i tillegg til opplevd kvalitet. Den seneste utgaven har jo blitt kåret til å ha dobbelt så bra finish som merce SL som nevnt før.

Lenke til kommentar
MB A var en revolusjon innen byggeteknikk.
Hvilken byggeteknikk ble benyttet på MB A som ingen hadde brukt tidligere?

 

Den satte også en ny standard for invendig plass i forhold til ytre mål.
I forhold til hva? Fiat 600 Multipla (1955)? Austin/Morris Mini (1959)? Fiat Uno (1983)? Renault Espace (1984)? MB A ble presentert som konseptbil i desember 1996, altså ganske seint i forhold til disse andre nevnte pakkemesterne.

 

Ellers var den jo starten på mindre premiumbiler.
Hva er en "mindre premiumbil"?
Lenke til kommentar
denne mercedesen revolusjonerete bilverdenen når den kom med at den rett og slett veltet altfor ofte... tenker da på test av unnamanøver for elg... Martin Schanke var jo å herja med en slik en på to hjul bare...

 

ja, kun det samme kommer jeg på at den revolusjerte bilvernden på... ingen hadde hørt om A-klasse før den velta :p

 

Til Topic - du kan se på en Hyundai Coupe da :p fine biler synts da jeg, selv om du har litt merkeforbi :p

Endret av OZ-Racing
Lenke til kommentar
Det var antispinn du skrudde av og som skrur seg på i høyere fart igjen. Esp er på hele tiden dessverre.

 

MB A var en revolusjon innen byggeteknikk. Den satte også en ny standard for invendig plass i forhold til ytre mål.

 

Ellers var den jo starten på mindre premiumbiler. bmw har nå en liten en, audi, alfa, osv osv.

 

Meget god kvalitet i tillegg til opplevd kvalitet. Den seneste utgaven har jo blitt kåret til å ha dobbelt så bra finish som merce SL som nevnt før.

 

Ingenting ved A klassen var en revolusjon. Og ingen ny bil kan sette standard for innvendig mål i forhold til ytre, det tilhører gamledager.

Lenke til kommentar
Litt off-topic.

 

Det er ikke bare A-klassen som har veltet i elg-testen (BTW Det er over 10 år siden!)

 

Det som jeg synes er mer merkverdig er at Toyota Hilux veltet ifjor høst.

 

 

fordi den hadde uorginale dekk.... når man forandrer dekk dimensjon så forandrer du egentlig hele bilen, så er ikke fullt så merkverdig

Lenke til kommentar
Litt off-topic.

 

Det er ikke bare A-klassen som har veltet i elg-testen (BTW Det er over 10 år siden!)

 

Det som jeg synes er mer merkverdig er at Toyota Hilux veltet ifjor høst.

 

 

fordi den hadde uorginale dekk.... når man forandrer dekk dimensjon så forandrer du egentlig hele bilen, så er ikke fullt så merkverdig

Bilen ble levert med de dekkene fra Toyota. Det blir feil å si at det ikke var orginaldekkene. Saken er at Toyota anbefaler en annen dekkdimensjon, ikke at den dekkdimensjonen var uorginal. Dessuetn veltet ikke bilen heller. Og det blir kanskje litt feil å sammenlikne disse to bilene..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Litt off-topic.

 

Det er ikke bare A-klassen som har veltet i elg-testen (BTW Det er over 10 år siden!)

 

Det som jeg synes er mer merkverdig er at Toyota Hilux veltet ifjor høst.

 

... og i 80-årene var det den lille Suzuki-jeepen (413??) som veltet på svensk TV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...