Gå til innhold

D-link DIR 655 som modem?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har gått til anskaffelse av en d-link DIR 655 trådløs ruter.

Vi har adsl fra nextgentel, og modemet vi har fått av dem fungerer ikke optimalt (bør restartes minst 1 gang i timen mm.) skal ikke legge ut om det, eller byttene vi har hatt.

spørsmålet er om det går an å bruke KUN d-link ruteren - altså ikke bridge modemet, men kutte det ut en gang for alle.

jeg vet at det går an med telenor (PPPoE) for det har Din Side gjort.. men jeg regner med at jeg har PPPoA siden jeg har NGT, og det har jeg ingen erfaring med.

tar gjerne imot tips for hvordan jeg kan ordne dette!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må enten ha et modem eller routermodem før DIR-655.

Dvs du må ha noe som oversetter tonene på telefonkabelen til ethernet som routeren leser... :)

Hvilken boks har du fra NGT? De fleste går an å sette i bridgemode og dermed få bra stabilitet.

Det er som regel når de får oppgaven som router at de blir ustabile, men som bridgemodem kan de gjøre en bra jobb.

Lenke til kommentar

Du må i såfall laste ned ny firmware (internasjonal) fra speedtouch.nl og legge den inn. Der kan du velge bridgemodus i routeroppsettet. Firmvare for v6

PS1: Sjekk hastighet før og etter du bytter firmware. Dropper hastigheten er det sannsynlig at du har gått fra ADSL2+ til ADSL. Dette kan fikses ved å endre en setting i modem senere.

PS2: Før du bytter firmware så sjekk innstillingene du har i modem pr dato.

1.) Du "MÅ" ha oppkobling med PPPoE og ikke PPPoA.

2.) Les av vpi/vci. Disse kan f.eks være 1/32.

PS3: Du må legge inn brukernavn og passord som du fikk fra NGT i DIR-655 for å logge på internett med ny firmware.

Oversatt med Babelfish:

SpeedTouch 516/546 and 516i/546i mentioned also valid for v6 the hardware variant (it has been indicated with 516v6 or 546iv6 on the modem).

Use of the Upgrade Wizard at Vista for Windows (5.0 MB only for v6 alternative) require a user with Administrator rights and network interface must be provided temporarily with fixed Ip-adres (for example 192.168.1.100). after implementation of the upgrade is herconfiguratie of the SpeedTouch 516/546 necessary. Configuration mentioned below wizard can be used for this. We dissuade earlier kept configuration files (user.ini) on the modem charge again because these cannot be compatible with the new firmware.

Kilde til tekst og filer

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Fikk det til å fungere - men vet ikke om det er helt optimalt?

Hadde PPPoE oppkobling (juhu!)

Oppgraderte D-link med nyeste firmware, la til innstillinger for PPPoE og at denne skulle gi ut ip-adresser.

Koblet ned PPPoE forbindelsen i Speedtouch'en. Koblet så alt isammen slik:

splitter--->Speedtouch--->D-link--->PC

da trodde jeg at jeg måtte styre med firmware til speedtouch osv. men nei! tror du ikke nettet fungerte helt av seg selv, til og med raskere enn før!!!!

så enkelt kan det altså gjøres - eller?

edit: skriveleif

Endret av tussemor
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Jeg brukte gåsøyne rundt fordi det er mulig å gjøre det i noen tilfeller. Tror det er litt mye forlangt at en vanlig bruker skal kunne få det til. For de fleste vil PPPoE være en passende utfordring :-)

hei,

jeg brukte tre kvelder på å google rundt etter informasjon om bridging av thompson 585, PPPoA, PPPoE og DIR-655 før jeg satte meg ned og prøvde oppskriften fra uoffisielt NGT brukerforum. Jeg er slett ikke stødig i oppsett av datanett, så jeg håpet å finne en suksesshistorie et eller annet sted som jeg kunne snylte på. Innlegget ditt om at man "MÅ" ha PPPoA var det som avskrekket meg mest fra å prøve metoden. Når det kom til stykket var det jo enkelt som bare det. Nå lurer jeg på hvorfor det funker? DIR-655 støtter jo ikke PPPoA. Er det slik at Nextgentel støtter PPPoE om man er heldig med hvilken sentral man er tilkoblet? Er det noen spesielle triks i kokebokoppskriften jeg fulgte? Kan du si noe om hvilke faktorer som bestemmer om oppkobling over PPPoA skal virke eller ikke?

hilsen

Øyvin Eikeland

PS! Jeg er ikke ute etter å kritisere eller henge ut noen. Jeg ønsker bare å lære litt på veien her.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Prøver meg på en lite bump her.

Sitter selv med et forferdelig ustabilt 546i modem som frister å bridge med en DIR-655. Men sånn som det er nå så restarter modemet seg sikkert 5ganger daglig, vil det hjelpe å bridge den? Og hvis jeg bridger den, så den jo oppgraderes med ny firmware? Hva skjer hvis modemet ryker en dag, må jeg selv kjøpe nytt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...