Gå til innhold

Tips/synspunkter ang. hardware til STILLE server

Anbefalte innlegg

Hei,

skal gå til innkjøp av maskinvare til en server, men da den skal stå på stua er det veldig viktig at den er så stillegående som mulig. Den vil i utgangspunktet ikke kjøre prosessorkrevende oppgaver, men fungere som fil- og mediadeling i lokalnettverket mitt. Jeg kommer til å kjøre Ubuntu 7.10.

I utgangspunktet vil jeg bruke så lite penger som mulig på dette, så f.eks. passiv strømforsyning er utelukket. Jeg trenger tips til alt av maskinvare.

Dette er hva jeg har tenkt på så langt:

- Prosessor

Den skal overhodet ikke overklokkes (heller klokkes ned for å minske varmeutvikling). Er E2140 et godt valg, eller vil en billig sempron gjøre en like god jobb? Hvilken av disse produserer minst varme?

- Hovedkort

Ser her etter et billig hovedkort med passiv kjøling og integrert skjermkort. XFX nForce 630i+GF7100, kanskje?

- Minne

Tilfeldig minne. Kingston ValueRAM DDR2-667 1GB sannsynligvis. Mulig jeg går opp til 2GB.

- Strømforsyning

Fortron-Source 300W 120mm, 24pin, SATA eller Corsair VX 450W, kanskje? Er det stor forskjell i støynivå på disse to? Er det eventuelt andre alternativer som er mer stillegående?

Har fra før en Hiper Type-R 580 (noe i den gata), hvordan er disse tre i forhold til hverandre? Har hørt en del tull om Hiper-strømforsyninga.

- Kabinett

Er åpen for alle forslag her. Det må i utgangspunktet billig og et må ikke være høyere enn 45cm. Har per i dag ikke behov for mange harddiskplasser (har to SATA-disker, og vurderer en tredje), men behovet kan kanskje melde seg senere (?)

- Harddisk

En eller annen 500GB-er. Samsung?

- Kjøling

Passiv cpukjøler? Trenger jeg da en kabinettvifte eller klarer jeg meg uten?

På forhånd takk for alle synspunkter og innvendinger som måtte komme. Har fra før en PC med følgende maskinvare; Athlon 64 3200 (socket 754), Asus K8N-e Deluxe, Asus 6600GT (AGP), nevnte Hiper-strømforsyning og et antec sonatakabinett. Vil det bli for varmt med passiv kjøling på cpu og gpu uten kabinettvifte? PC-en restarter av seg selv fra tid til annen, noe som gjør at jeg egentlig helst vil kvitte meg med denne maskinen (mistenker dog at strømforsyningen står bak). Regner med dette utvikler mye mer varme enn et nytt oppsett med integrert skjermkort og Sempron/E2140, eller tar jeg feil?

Mvh.

Anders

Endret av atsjoo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...