316 Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Hvorfor jeg er kristen? Er ikke lett å svare på. Men det har med overbevisning å gjøre. Jeg synder fordi jeg ikke kan la være. Jeg trenger tilgivelse fordi jeg ikke kan la være å synde. Men nå reiser jeg til Ecuador i en 20 dager. Skal se videoen din, å fortelle hva jeg synes når jeg kommer hjem! Ha det bra så lenge! Jeg synes det er kjempegøy å diskutere med dere alle! Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 (endret) Drit i den filmen. En haug synsing med en agenda. Like tendensiøs som biten som kommer etterpå. Studer greiene, men ikke med Zeitgeist som kilde. Edit: god tur! Endret 3. februar 2008 av kjetil02 Lenke til kommentar
captain_obvious Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Drit i den filmen. En haug synsing med en agenda. Like tendensiøs som biten som kommer etterpå. Studer greiene, men ikke med Zeitgeist som kilde. Edit: god tur! Morsomt at du mener det er tilfeldigheter da, kjetil. Siden det er .. litt mange , som henger veldig bra sammen. Kilder på kontra-synsingen din? En haug synsing med en agenda. Kan umulig være verre enn det han støtter seg til nå. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Morsomt at du mener det er tilfeldigheter da, kjetil. Siden det er .. litt mange , som henger veldig bra sammen. Kilder på kontra-synsingen din? Morsomt, ja. De er mange, og de henger bra sammen om man ikke tør eller tar seg tid til å sjekke om det noe av det er sant. Dersom man vil finne en forklaring på hvordan kristendommen (eller andre religioner) har oppstått, er det bedre å få tak i faglitteratur som "Breaking the Spell" av Daniel Dennett. Skal man være skeptisk, skal man også være skeptisk til det som støtter ens egne fordommer og standpunkt. Her finner du en grundig gjennomgang av noen få av påstandene i Zeitgeist. Lenke til kommentar
Keegar Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 (endret) Jeg forstår virkelig ikke i det hele tatt hvorfor enkelte folk velger å tro på Gud, Allah, what ever.... hvorfor tro på at en "kar" (Gud) har skapt alt sammen, at han er "helten" han er det gode, han kan gjøre alt, han er uslåelig, han har alltid rett, vi skal gjøre som han sier osv... Vi er mennesker som er skapt for å gjøre våre egne valg og leve som vi selv vil uten at folk skal egentlig si noe imot det, men selvfølgelig må vi ha lover og regler for å holde styr på oss, men en "Gud" ville vel aldri sjefet over oss og sier at gjør du ikke som jeg sier kommer du til hellvette, hvor snill er denne guden da? er jo som alle andre diktatorer, Stalin for eks.,. gjør som jeg sier eller dø... hvorfor tro på noen som er sånn? Dere er så hjernevasket hele gjengen av enkelte mennesker som har lurt dere til å tro på det dem sier. Dem utnytter enkeltpersoner som er i svake tider, opplevd mye rart.. lover dem et mye bedre liv her på jorden og ett enda bedre i himmelen med gud, jesus etc... og muslimene har tydeligvis dratt det så langt at dem lurer folk til å sprenge seg i lufta for å komme til himmelen for 72 jomfruer... hva er det for no? er Gud en hallik plutselig også nå da? som gir hele 72 jomfruer til folk som sprenger andre på jorda.... Dere er så fucked up i hodet når dere virkelig tror på alt dette religion shitet, alt vondt og krig i mange tusen år kommer av ledere fra forskjellige religioner som skal være så snille og gode med en gud i ryggen som bare lager fred... åpne øya litt a å se hva som skjer med folka som tror, synes synd på dere. måtte "gud" være med dere! peace out! Endret 3. februar 2008 av Keegar Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 (endret) Et liv basert på virkelighet, hva er det? Et der du forholder deg til realitetene. Er det en vitenskap at dama slår opp? Er det vitenskap at et barn blir forlatt på gata av foreldrene? Er det vitenskap at folk med makt misbruker sin stilling? Beklager, vi to har sikkert to forskjellige meninger om hva livets realiteter er. Jeg vet ikke helt hva du mener det er. Alt dette er observerbart/målbart. Altså kan man analysere det med den vitenskapelige metode. Man kan f.eks. analysere hvorfor dama slår opp. Hvorfor barn blir forlatt. Og lærer man av det kan man kanskje finne ut hvordan man kan gjøre noe med slikt. Alt er nemlig en del av den observerbare virkelighet. Endret 3. februar 2008 av Pricks Lenke til kommentar
TimmyTheRapboy Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 det er ikke meningen at vi skal forstå alt med Gud.jeg tror at Gud har en mening med at vi ikke kan få svarene på alt, og at mennesket i bunn og grunn er nødt til å tro. Så det er en del av Guds plan at de fleste av oss skal brenne i Helvete? Nei det er det ikke. Gud sendte jo sin sønn for å redde oss. Vi må bare ta imot. Han gav oss alle et valg, vi må sørge for å ta det rette valget. La meg si det sånn; det er bedre at jeg tar feil enn at du tar feil. For hvis jeg tar feil så gjør det jo ingenting. Da kommer vi jo ingen steder etter døden uansett. Men hvis du tar feil... så kan det føre deg til evig fortapelse. Nå var dette bare et eksempel og FOR ALL DEL ingen fordømming av deg. Du tror det du vil, selvfølgelig, det er din rett. Men det blir for dumt når alle dere ateister eller hva du nå mener og tror på, skal rakke ned på alle kristne. Jeg personlig spyr av mange kristne. Går rundt med sitt kristne smil og tror de er så mye bedre enn alle andre. Homofile, pedofile prester og vanlige folk som tror de er bedre enn andre. Hyklere. Hvem er de til å dømme andre mennesker? Det er kun Jesus som skal komme igjen og dømme levende og døde. MEN det finnes flere kristne som ikke er sånn som det der i det hele tatt, og jeg syns det er dumt at de skal få hets for det. Her i Norge så slår man mye hardere ned på kristendommen enn disse muslimene som kommer hit og krever ditt og datt. Her kommer de og får leve flott i et flott land, men kommer vi kristne ned dit så blir vi drept pga vår tro. Er ikke dette heller noe å bekymre seg for? For det er ikke bare kristne som får gjennomgå hvis Islam tar over Norge. Alle "ikke-troende" også. Jeg ser på dette som et større problem. (dette er ikke noen hetsing mot muslimer i seg selv, jeg vet det finnes mange fredelige muslimer. Dessverre finnes det av den galne sorten også.) Kanskje litt off-topic på slutten der, men dere skjønner. Mange muslimske land sitter fortsatt igjen i middelalderen, og det er ingen overdrivelse. Vi var smarte nok til å skille kirke og stat, heldigvis. Det har ikke mange (alle?) muslimske land gjort enda. For meg så er islam og kristendommen to onder man helst skulle fjerna for lenge siden! Religion er tull, og en som noen gang prøver å påtvinge meg en religion mot min egen vilje, er en død mann. Lenke til kommentar
TimmyTheRapboy Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Hvorfor jeg er kristen? Er ikke lett å svare på. Men det har med overbevisning å gjøre. Jeg synder fordi jeg ikke kan la være. Jeg trenger tilgivelse fordi jeg ikke kan la være å synde. Men nå reiser jeg til Ecuador i en 20 dager. Skal se videoen din, å fortelle hva jeg synes når jeg kommer hjem! Ha det bra så lenge! Jeg synes det er kjempegøy å diskutere med dere alle! For meg virker det som eneste grunnen til at du er kristen er fordi du er redd for hva som kan komme til å skje etter døden. Better safe than sorry kanskje? God tur! Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Vi var smarte nok til å skille kirke og stat, heldigvis. Hvem? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Svenskene. *vil til sverige..* Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Bare et tidspørsmål før vi skille stat og kirke i Norge og. Lenke til kommentar
strayder Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 (endret) Svenskene. *vil til sverige..* He he... Den ENESTE grunnen til at kirken IKKE er skilt fra staten heter vel mammon tenker jeg... Det blir smått med penger ved en slik "skillsmisse" og da kan ikke snylterne, prestene, leve av det de får lenger og det vet kirken,og prestene. De har ihvertfall smått med medlemmer, det er derfor de har så utrolig mange "sovende" medlemmer.... Presten jeg kontaktet gikk faktisk så langt som å si at "listevaskingen" deres hadde vært for dårlig, derfor er fremdeles folk på den listen selv om de ikke skal være der.... Tror kirken har utspilt sin rolle, vi klarer oss utmerket uten... Så kan de ekstreme danne sine egne menigheter, det gjør de jo allerede allikevel.. Vi har jo et forvirret eksemplar her på forum, scnell, som har laget sin egen forrvirrede utgave av en kirke og kalt den vikismen, etter seg selv såklart!!... *ler så jeg nesten tisser på meg*. Og flere kommer etter kjenner jeg de kristne folkene rett De hører jo som kjent ikke på fornuft annet enn den "fornuften" de lager selv... og det er jo som kjent kun fornuftig for dem.. Ellers er jeg enig i Daniel Bennets "forslag" om at religion skal læres bort i skolen. Ikke trosrettet, men på samme måte barn lærer om alt annet på skolen, på en opplysende og sann måte. Bare tenk hvor fint vatikanet hadde vært som museum! Og tenk på hvor mye informasjon de holder skjult i kjelleren der! Ting de ikke tørr å vise folk fordi det vil ødelegge løgnen for dem... I mine øyne har religion utspilt sin rolle. Bare legg merke til hvor snill de fleste religioner har blitt etter at folk kan velge selv om de vil tro eller ikke. Ikke finns helvette mer, et sted prestene har truet med at millioner skulle havne hvis de ikke trodde på guden deres og homifili er så og si godtatt, en "synd" som bare for et halvt hundre år siden, ikke det engang, fikk folk i fengsel. Og legg merke til hvor populært det har blitt å "plukke" de fine tingene fra bibelen? Alt som ikke er "gangbart" legges enkelt bort, det tenker de ikke engang på at står i bibelen. Så summa-sumarum tror jeg dette er "friske" tegn på at ihvertfall kristendommen her til lands trekker de siste sukkene, det blir kun en tro for de aller mest radikale og trangsynte og de blir vi jo ikke kvitt allikevel. Gleder meg over utviklingen jeg . Kanskje jeg i min livstid får se vatikanet som museum og kirkene her i landet brukt til noe fornyftig. DET hadde vært fint det! Endret 4. februar 2008 av strayder Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Hvorfor jeg er kristen? Er ikke lett å svare på. Men det har med overbevisning å gjøre. Jeg synder fordi jeg ikke kan la være. Jeg trenger tilgivelse fordi jeg ikke kan la være å synde. Men nå reiser jeg til Ecuador i en 20 dager. Skal se videoen din, å fortelle hva jeg synes når jeg kommer hjem! Ha det bra så lenge! Jeg synes det er kjempegøy å diskutere med dere alle! Du er kristen fordi du enten er hjernevaska fra spedbarnsalderen eller fordi du ikke takler livets realiteter. Du synder ikke. Du tror du selv synder fordi du har hørt det gang på gang. Og hvis du hadde syndet, hvorfor trenger du tilgivelse? God tur til Ecuador! PS! Ikke misjoner. Lenke til kommentar
znicon Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 (endret) "Hva er synd? Og hvis Gud hater det, kan han jo bare fjerne det. Han er allmektig, har jeg hørt." Gud er nok ikke allmektig. det kan motbevises slik. Kan gud lage en stein for tung for han til å bære? uansett om du svarer ja eller nei, er ikke gud allmektig. Eller, kan gud forandre at 2+2 blir 4, uten å endre verdiene av tallene? Og en ting til, hvorfor blir gud referert som en "han"? for å være en "han", må du nødvendigvis ha en penis. hva skal gud med et kjønnsorgan? det høre relativt dumt ut, men relgion er generelt dumt, er det ikke? Endret 4. februar 2008 av znicon Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Til alle kristne: Takk for at dere ødelegger verden! Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Etikk og Gud er transcendental så lenge tiden anskues lineært, men vi er uenig på hva som er relativt eller for den saks skyld rasjonelt. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) Rasjonelt sett er det rasjonelle relativt, og det transcenderer Gud. Endret 6. februar 2008 av kjetil02 Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Da vil det også være rasjonelt å si at Jesus eller DHÅ er immanent. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Nei, fordi immanens impliserer intersubjektivitet. Lenke til kommentar
Thoz Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) Til alle kristne: Takk for at dere ødelegger verden! Hehe..jeg skjønner jo at den var rettet mot meg ( i og med at jeg er kristen og greier), men det kom jo som et lite sjokk. Jeg var overhodet ikke klar over at jeg ødelegger verden, men hvis du forteller meg hva jeg gjør som har så fatale følger så er jeg veldig interessert i å høre. Så kanskje jeg kan forandre meg til det bedre.. Endret 6. februar 2008 av Thoz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå