316 Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Kan han ikke bare sende seg selv til jorda, gå på vannet og gjenta undrene en gang til, da? Tenk så mange sjeler han kunne redda! Jo det er sant. Det er lett å tenke sånn. Men jeg, som kristen, tenker jo at Gud allerede har gjort det for over 2000 år siden. Det var faktisk overraskende få som trodde på ham, der og da. Å ta tenker jeg litt på om jeg (sett at jeg var ateist) hadde trodd det, selv om jeg så han. I tillegg har vi jo så masse teknologi nå til dags, at jeg måtte kanskje ha kunne bevist vitenskaplig at det jeg så, var ekte. Og jeg ville klamret meg til fakta før jeg kunne tro at det jeg så var sant. Selvfølgelig, dette er bare meg. Men det er sikkert andre også som tenker sånn. Det står en fin sak om dette i evangeliet etter Johannes. Kapittel 20: 24 Tomas, en av de tolv, han som ble kalt Tvillingen, var ikke sammen med de andre disiplene da Jesus kom. 25 «Vi har sett Herren,» sa de til ham. Men han sa: «Dersom jeg ikke får se naglemerkene i hendene hans og får legge fingeren i dem og stikke hånden i siden hans, kan jeg ikke tro.» 26 Åtte dager senere var disiplene igjen samlet, og Tomas var sammen med dem. Da kom Jesus mens dørene var lukket. Han sto midt iblant dem og sa: «Fred være med dere.» 27 Så sier han til Tomas: «Kom med fingeren din, se her er hendene mine. Kom med hånden din og stikk den i siden min. Og vær ikke vantro, men troende!» 28 «Min Herre og min Gud!» sa Tomas. 29 Jesus sier til ham: «Fordi du har sett meg, tror du. Salige er de som ikke ser, og likevel tror.» 30 Jesus gjorde også mange andre tegn for øynene på disiplene, tegn som det ikke er skrevet om i denne boken. 31 Men disse er skrevet ned for at dere skal tro at Jesus er Messias, Guds Sønn, og for at dere ved troen skal ha liv i hans navn. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Salige er de som ikke ser, og likevel tror. Fy flate, jeg detter av med en gang jeg ser bibelsitater, ass. Det er jo litt dumt. Men jeg kom meg gjennom, og hang meg liksom litt opp i den der; er ikke det en litt rar ting å si? Lenke til kommentar
316 Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Salige er de som ikke ser, og likevel tror. Fy flate, jeg detter av med en gang jeg ser bibelsitater, ass. Det er jo litt dumt. Men jeg kom meg gjennom, og hang meg liksom litt opp i den der; er ikke det en litt rar ting å si? Hvorfor tro, når Gud bare kan bevise seg for oss? Jeg tror egentlig, ut i fra mitt synspunkt, at det er ikke meningen at vi skal forstå alt med Gud. (dere har sikkert hørt bibelverset "herrens veier er uransaklige"). Ja, det virker som en dum ting av meg å bare skyve alt jeg ikke har svaret på bak det bibelverset, men jeg tror at Gud har en mening med at vi ikke kan få svarene på alt, og at mennesket i bunn og grunn er nødt til å tro. Dersom alle hadde fått vite alt om hva Gud gjør og hvorfor, kommer vi inn på en diskusjon om fri vilje og alt det der. Men det gidder jeg ikke ta nå. Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Men jeg, som kristen, tenker jo at Gud allerede har gjort det for over 2000 år siden. Det var faktisk overraskende få som trodde på ham, der og da. Å ta tenker jeg litt på om jeg (sett at jeg var ateist) hadde trodd det, selv om jeg så han. I tillegg har vi jo så masse teknologi nå til dags, at jeg måtte kanskje ha kunne bevist vitenskaplig at det jeg så, var ekte. Og jeg ville klamret meg til fakta før jeg kunne tro at det jeg så var sant. Selvfølgelig, dette er bare meg. Men det er sikkert andre også som tenker sånn. Og siden han gjorde det for 2000 år siden, da ingen videokameraer, forventer han at folk i 2008 skal tro på fortellingene som ble skrevet ned hundrevis av år etter Jesu død? Gud gidder rett og slett ikke anstrenge seg én gang til? Og en annen ting: Kan ikke Gud bare la de som ikke tror på han, dø? Hvorfor må han torturere oss? Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 det er ikke meningen at vi skal forstå alt med Gud.jeg tror at Gud har en mening med at vi ikke kan få svarene på alt, og at mennesket i bunn og grunn er nødt til å tro. Så det er en del av Guds plan at de fleste av oss skal brenne i Helvete? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 det er ikke meningen at vi skal forstå alt med Gud.jeg tror at Gud har en mening med at vi ikke kan få svarene på alt, og at mennesket i bunn og grunn er nødt til å tro. Så det er en del av Guds plan at de fleste av oss skal brenne i Helvete? Nei det er det ikke. Gud sendte jo sin sønn for å redde oss. Vi må bare ta imot. Han gav oss alle et valg, vi må sørge for å ta det rette valget. La meg si det sånn; det er bedre at jeg tar feil enn at du tar feil. For hvis jeg tar feil så gjør det jo ingenting. Da kommer vi jo ingen steder etter døden uansett. Men hvis du tar feil... så kan det føre deg til evig fortapelse. Nå var dette bare et eksempel og FOR ALL DEL ingen fordømming av deg. Du tror det du vil, selvfølgelig, det er din rett. Men det blir for dumt når alle dere ateister eller hva du nå mener og tror på, skal rakke ned på alle kristne. Jeg personlig spyr av mange kristne. Går rundt med sitt kristne smil og tror de er så mye bedre enn alle andre. Homofile, pedofile prester og vanlige folk som tror de er bedre enn andre. Hyklere. Hvem er de til å dømme andre mennesker? Det er kun Jesus som skal komme igjen og dømme levende og døde. MEN det finnes flere kristne som ikke er sånn som det der i det hele tatt, og jeg syns det er dumt at de skal få hets for det. Her i Norge så slår man mye hardere ned på kristendommen enn disse muslimene som kommer hit og krever ditt og datt. Her kommer de og får leve flott i et flott land, men kommer vi kristne ned dit så blir vi drept pga vår tro. Er ikke dette heller noe å bekymre seg for? For det er ikke bare kristne som får gjennomgå hvis Islam tar over Norge. Alle "ikke-troende" også. Jeg ser på dette som et større problem. (dette er ikke noen hetsing mot muslimer i seg selv, jeg vet det finnes mange fredelige muslimer. Dessverre finnes det av den galne sorten også.) Kanskje litt off-topic på slutten der, men dere skjønner. Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Gud VET at ikke alle vil tro på disse historiene uten beviser! Han vet hva konsekvensene er hvis han ikke viser seg igjen. Dermed må det være en del av hans plan at de fleste skal brenne. Hvis han absolutt ville redde alle og enhver, ville han gjort spillereglene litt annerledes. Og kan du forklare meg logikken i at Gud måtte la seg korsfeste for at han skulle kunne tilgi menneskene? Og hvorfor kan han ikke bare spørre menneskene om de vil til Himmelen eller Helvete når de dør? Spørrs oss direkte i stedet for å si at hvis vi tror på han, kommer vi til Himmelen, hvis ikke kommer vi vil Helvete. Ikke alle klarer å bare tro på alt mulig rart sånn helt uten videre. Bedre at jeg tar du tar feil enn at jeg tar feil, ja. Men likevel sier du at du synes det er kult om kristendommen er sann. Er din og andres evighet i Himmelen verdt lidelsene til oss ikke-kristne i Helvete? Jeg tror du må være medlem av en sekt eller noe siden du drar fram Pascals Wager. At jeg tar feil, betyr ikke nødvendigvis at du har rett, vettu. Det er ikke bare to muligheter: A) Kristendommen og B) Ingenting skjer når vi dør. Når det gjelder muslimenes plan om å ta over Norge, har jeg en tråd om dette på samfunnsdelen av forumet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Gud VET at ikke alle vil tro på disse historiene uten beviser! Han vet hva konsekvensene er hvis han ikke viser seg igjen. Dermed må det være en del av hans plan at de fleste skal brenne. Hvis han absolutt ville redde alle og enhver, ville han gjort spillereglene litt annerledes. Og kan du forklare meg logikken i at Gud måtte la seg korsfeste for at han skulle kunne tilgi menneskene? Og hvorfor kan han ikke bare spørre menneskene om de vil til Himmelen eller Helvete når de dør? Spørrs oss direkte i stedet for å si at hvis vi tror på han, kommer vi til Himmelen, hvis ikke kommer vi vil Helvete. Ikke alle klarer å bare tro på alt mulig rart sånn helt uten videre. Bedre at jeg tar du tar feil enn at jeg tar feil, ja. Men likevel sier du at du synes det er kult om kristendommen er sann. Er din og andres evighet i Himmelen verdt lidelsene til oss ikke-kristne i Helvete? Jeg tror du må være medlem av en sekt eller noe siden du drar fram Pascals Wager. At jeg tar feil, betyr ikke nødvendigvis at du har rett, vettu. Det er ikke bare to muligheter: A) Kristendommen og B) Ingenting skjer når vi dør. Når det gjelder muslimenes plan om å ta over Norge, har jeg en tråd om dette på samfunnsdelen av forumet. Jeg er ikke medlem av noen sekt, faktisk ikke medlem i noen menighet i det hele tatt, og jeg vet at det finnes flere "alternativer", men nå var det da disse to vi stilte opp imot hverandre. Jeg kan ikke svare på alt, og sånn er det bare. Dette er min tro Bedre at jeg tar du tar feil enn at jeg tar feil, ja. Men likevel sier du at du synes det er kult om kristendommen er sann. Er din og andres evighet i Himmelen verdt lidelsene til oss ikke-kristne i Helvete? Jeg har aldri sagt at jeg syns det er kult om kristendommen er sann. Men jeg har en overbevisning. Om jeg nå har rett, og du kommer til helvete så kan du jo ikke komme og si at ingen har fortalt deg veien til frelse. Jeg vil ikke at noen skal komme til Helvete, men dessverre så vil mange gjøre det likevel. Det er opp til hver enkelt. Et spørsmål som jeg kan tenke meg blir aktuelt nå, er: Hva med alle de som aldri har hørt om evangeliet? Leste i Romerne her om dagen og kom over et vers, kan ikke huske hva det var, men det var noe om at den som ikke vet om loven, kan heller ikke bryte den. (rett på meg om jeg sier noe helt på trynet her, men mener og huske det). Slik jeg forstår det da så vil alle de som ikke har hørt om Jesus komme til Himmelen fordi de kunne jo ikke vite noe om det. Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Pascals Wager er og blir et ugyldig argument, så jeg skjønner ikke hvorfor du drar det opp. Jeg skal banna på at du håper kristendommen er sann. Har ikke møtt en kristen som ikke håper det. Håp og dødsfrykt er jo kjernen av religionen deres. Så svar meg: Hvis du fikk bestemme, ville du at kristendommen skulle være sann eller gal? Mange har fortalt meg veien til frelse, men veien er umulig å gå for meg. Jeg er ikke i stand til å tro på noe jeg ikke synes virker sannsynlig. Det går bare ikke. Gud har skapt meg for rasjonell. Og det du nevner om de som ikke har hørt om evangeliet...Veldig interessant! Hvorfor misjonere? Resultatet er jo at de man misjonerer til risikerer å komme til Helvete? Burde ikke alle kristne rive ned kirker og brenne biblene, slik at framtidige mennesker alle blir frelst? Lenke til kommentar
strayder Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 (endret) Om jeg nå har rett, og du kommer til helvete så kan du jo ikke komme og si at ingen har fortalt deg veien til frelse. Jeg vil ikke at noen skal komme til Helvete, men dessverre så vil mange gjøre det likevel. Det er opp til hver enkelt. Og her har vi selve ankepunktet. En "skjult" trussel! De som ikke tror på noen overnaturlig makt, (Jeg), ser på disse trusslene som en måte til å få de svake menneskene (religiøse som ikke takler at livet egentlig er hardt og nådeløst og at vi er helt alene på denne planeten og har alltid vært det...) til å tro, for tenk om HVIS du havnet i "helvette", DA er det best å tro for å være sikker....... De utnytter rett og slett "svake" folks intense ønske om å være noe større og finere enn noe annet her på jorden, men faktum er at vi IKKE er satt til å herske over en dritt i naturen, vi ER derimot EN DEL av naturen! Når vi dør så dør vi, end of story. For meg så blir all guds tro som å tro på at det finnes en te kanne flygende rundt i bane rundt solen. (Se forøvrig avataren min, der jeg har et bilde av den nevnte kannen...) Det er ingen som noengang har sett den, men det er heller ikke nødvendig for det er en smal sak å få "svake" mennesker som er livredd for sin egen død til å tro på dette hvis representanter for tekanne troen hatt de samme lamme trusler og lovnader om et evig liv inne i denne tekannen hvis de bare trodde. Da kan du ta deg faan på at folk hadde trodd som pokker på dette også. Absurd sier sikkert en del religiøse, og det er sikkert mulig at det er det, men det er absurd kun for dere, ikke for meg! For meg er det akkurat like dumt og idiotisk å tro at det finnes en gud et eller annet sted. Religion har alltid vært vitenskapens største bremsekloss, de religiøse har alltid og i all tid vegret seg for å slippe til vitenskap og folk som søker sannheten, for de er livredde for at dette kanskje kan avsløre bløffen deres om gud også videre. Sånn ser ihvertfall jeg på frykten deres. For tenk for et slag i ansiktet det ville vært! Det er jo langt bedre å forhindre dette arbeidet ikke sant? Og heller leve med løgnen? For all religion er løgn for meg. Løgn og bedrag og hadde folk hatt mot til å se hvordan livet egentlig er og hatt mot nok til å forstå at de ikke betyr noe mer, eller noe mindre for den sakens skyld, enn noe annet dyr eller insekt her på jorden, hadde verden vært mye lengre i utviklingen enn den er i dag. I dag er det gudskjelov ikke de religiøse som bestemmer lenger, ( eller skal vi takke faan for det ) og jeg tror at flere og flere mennesker vil se "lyset" og håper at vi en dag vil være kvitt all religion. Klart helt kvitt den blir vi ikke, men i hvert fall nok til at vi som mennesker kan jobbe sammen og komme oss videre FØR det smeller, noe som ser ut til å være en umulighet så lenge vi har menneskets største hemsko på bena i form av troen på religiøs tro!! Og til de som selvfølgelig nå tror at jeg vil oppnå dette med religions forbud eller lignede tar helt feil, for jeg ser for meg modellen i dag, nemlig opplysning! Og en bevist gjøring at indoktrinering av religiøs tro på barn er en uting! Barn blir da fratatt retten til å bestemme selv hva de tror på men får dette "prakket" på seg av sine foreldre. Er og blir en uting samme åssen jeg ser på det! Og dere kan slutte å tro at religiøs tro gjør mennesker bedre, for det er bare å ta for seg statistikken, som sier at til mer religiøs en nasjon er til flere kjønns sykdommer er det, til flere mord er det, til flere omtrent alt mulig er det. Skikkelig skremmende å se og enda tror folk at religion er en god ting? I mine øyne hemmer all religion mer enn der er til det gode, men det er hva jeg får ut av dette da.... og jeg er bare en simpel rakett forsker (Hver nyttårs aften ihvertfall ) Så du kan vel kanskje kalle meg en fundamentalistisk ateist muligens, men sånn er det jeg ser på religon. (Og det til tross for at omtrent halvparten av de jeg kjenner er "kristne" i en eller annen form, inkludert mine sviger foreldre....) Diskusjoner jeg har hatt med dem har faktisk gjort meg enda sikrere i mitt syns punkt forresten.. Endret 1. februar 2008 av strayder Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Jeg tror egentlig, ut i fra mitt synspunkt, at det er ikke meningen at vi skal forstå alt med Gud. (dere har sikkert hørt bibelverset "herrens veier er uransaklige") Jeg leste andakten i lokalavisa i dag; det handlet om en prest som hadde fått spørsmålet "hvordan ser Gud ut" av barnebarnet sitt. Svaret var, i korte trekk, "jeg har ingen som helst peiling, men jeg svarer med følelsestunge bilder, med kraftfulle similer og altomgripende metaforer". Noen år ved universitetet har lært meg at man skal kunne mye om det man argumenterer for/mot. Og det som for meg er fullstendig ubegripelig, er den frivillige uvitenheten mange (alle?) kristne legger for dagen. Ingen vet hva Gud er, kun hva han har gjort. Og hvordan skal jeg kunne da ta ansvar for min egen frelse, om jeg ikke vet hva det er jeg skal tro på? Det er det samme som skjer i skoledebatten i dag; alle mulige inkompetente personer; politikere, businessmenn og andre synsere, tar til orde for det de synes er rett. Hvordan skal man kunne ta inn over seg argumenter fra dem som ikke vet noe? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Religion har alltid vært vitenskapens største bremsekloss, de religiøse har alltid og i all tid vegret seg for å slippe til vitenskap og folk som søker sannheten, for de er livredde for at dette kanskje kan avsløre bløffen deres om gud også videre. Sånn ser ihvertfall jeg på frykten deres. For tenk for et slag i ansiktet det ville vært! Det er jo langt bedre å forhindre dette arbeidet ikke sant? Og heller leve med løgnen? For all religion er løgn for meg. Løgn og bedrag og hadde folk hatt mot til å se hvordan livet egentlig er og hatt mot nok til å forstå at de ikke betyr noe mer, eller noe mindre for den sakens skyld, enn noe annet dyr eller insekt her på jorden, hadde verden vært mye lengre i utviklingen enn den er i dag. I dag er det gudskjelov ikke de religiøse som bestemmer lenger, ( eller skal vi takke faan for det ) og jeg tror at flere og flere mennesker vil se "lyset" og håper at vi en dag vil være kvitt all religion. Du har respektløst lyst å fjerne all form for religion, men mener likevel at alle religioner må vise respekt for vitenskapen så lenge de eksisterer? Du har med andre ord ingen planer om å gjengjelde respekten du etterlyser. Hvordan kan du forvente at alle religiøse skal ønske vitenskapen velkommen med åpne armer når sånne som deg ønsker at all religion skal opphøre? Det er nettopp en slik tankegang du har, som også eksisterer hos mange religiøse, som gjør at religionen "bremser" vitenskapen (selv om akkurat det kan diskuteres). Lenke til kommentar
316 Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Jeg tror egentlig, ut i fra mitt synspunkt, at det er ikke meningen at vi skal forstå alt med Gud. (dere har sikkert hørt bibelverset "herrens veier er uransaklige") Jeg leste andakten i lokalavisa i dag; det handlet om en prest som hadde fått spørsmålet "hvordan ser Gud ut" av barnebarnet sitt. Svaret var, i korte trekk, "jeg har ingen som helst peiling, men jeg svarer med følelsestunge bilder, med kraftfulle similer og altomgripende metaforer". Noen år ved universitetet har lært meg at man skal kunne mye om det man argumenterer for/mot. Og det som for meg er fullstendig ubegripelig, er den frivillige uvitenheten mange (alle?) kristne legger for dagen. Ingen vet hva Gud er, kun hva han har gjort. Og hvordan skal jeg kunne da ta ansvar for min egen frelse, om jeg ikke vet hva det er jeg skal tro på? Det er det samme som skjer i skoledebatten i dag; alle mulige inkompetente personer; politikere, businessmenn og andre synsere, tar til orde for det de synes er rett. Hvordan skal man kunne ta inn over seg argumenter fra dem som ikke vet noe? Gud er allmektig, utenfor vår fattelsesevne, rettferdig og god. Sånn i korte trekk. Lenke til kommentar
316 Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 (endret) Om jeg nå har rett, og du kommer til helvete så kan du jo ikke komme og si at ingen har fortalt deg veien til frelse. Jeg vil ikke at noen skal komme til Helvete, men dessverre så vil mange gjøre det likevel. Det er opp til hver enkelt. Og her har vi selve ankepunktet. En "skjult" trussel! De som ikke tror på noen overnaturlig makt, (Jeg), ser på disse trusslene som en måte til å få de svake menneskene (religiøse som ikke takler at livet egentlig er hardt og nådeløst og at vi er helt alene på denne planeten og har alltid vært det...) til å tro, for tenk om HVIS du havnet i "helvette", DA er det best å tro for å være sikker....... De utnytter rett og slett "svake" folks intense ønske om å være noe større og finere enn noe annet her på jorden, men faktum er at vi IKKE er satt til å herske over en dritt i naturen, vi ER derimot EN DEL av naturen! Når vi dør så dør vi, end of story. Er jeg som kristen ikke i stand til å se at mennesket er i stand til å gjøre forferdelige ting, og at verden ikke er rettferdig og tar heller ikke hensyn? Og hvorfor sier du at "svake" folk har et intenst ønske om å bli noe stort og fint, og søker derfor kristendommen? Så vidt jeg vet, handler ikke det å bli kristen om å bli bedre en noen andre, men nettopp å gjøre seg ydmyke til andre og Gud. Jesus kom til jorden som en tjener for menneskeheten, og det skal kristne også være. Vi har blitt gitt et oppdrag om å være lys og salt i verden. Å jeg er ikke mer redd for å dø en noen andre. Jeg frykter døden i den grad at den kan være smertefull, eller kan skje plutselig. Men dø skal man uansett. Spørsmålet jeg stiller meg er jo hva som skjer med meg når jeg dør. Ingen vet hva som skjer når man dør. Kanskje jeg ikke har en sjel, kanskje jeg bare fordufter, blir til jord. Min tro kan ikke redde meg fra det. Men jeg har i det minste hatt et godt liv som kristen, og det kan ingen ta fra meg. Endret 1. februar 2008 av 316 Lenke til kommentar
strayder Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 (endret) Du har respektløst lyst å fjerne all form for religion, men mener likevel at alle religioner må vise respekt for vitenskapen så lenge de eksisterer? Du har med andre ord ingen planer om å gjengjelde respekten du etterlyser. Hvordan kan du forvente at alle religiøse skal ønske vitenskapen velkommen med åpne armer når sånne som deg ønsker at all religion skal opphøre? Lyst og lyst Herr wh1te og respektløst og respektløst... Sånn jeg ser på religion er ikke religion av det gode, tvert i mot er det, som nevnt, en hemsko. Og hvorfor respektere det mer enn noe annet? Har det krav på det noe mer enn andre ting? Det er nettopp en slik tankegang du har, som også eksisterer hos mange religiøse, som gjør at religionen "bremser" vitenskapen (selv om akkurat det kan diskuteres). Så jeg "bremser" vitenskapen med min "tro" ??? Akkurat som mange religiøse? Tja--njeii tror ikke det! (selv om akkurat det kan diskuteres) Det kan ikke diskuteres, det er et faktum! Gud vet hvor mange som i guds navn har blitt tatt livet av fordi de ikke "trodde" det riktige eller utfordret religionen, så kom ikke her å tro at dette ikke stemmer. Faktum er vel at hadde de som i dag blir sett på som fanatiske religiøse, (som før antegelig ble ansett som helt vanlige religiøse), fått bestemme hadde vi brent og pint folk på torget den dag i dag! Den eneste grunnen til at de ikke skjer er at folk folk har mistet troen på dette middelalder eventyret og takke faan for det!!! Vi hadde ikke hatt frihet til omtrent noe som helst også står(sitter?) du der og påstår at dette er noe vi kan diskutere? Er det noe i verden som virkelig har vært rigid og diktaturisk så må det jammen være religion! Og så lurer du på hvorfor jeg vil bli kvitt dette? Si meg, sier ikke det seg selv? Endret 1. februar 2008 av strayder Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Og hvorfor respektere det mer enn noe annet? Har det krav på det noe mer enn andre ting? Hva mener du med "mer enn noe annet"? Du viser jo svært liten respekt for religion Lenke til kommentar
strayder Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 (endret) Og hvorfor respektere det mer enn noe annet? Har det krav på det noe mer enn andre ting? Hva mener du med "mer enn noe annet"? Du viser jo svært liten respekt for religion ER du kristen? Det kan virke sånn, for du blir så støtt på manskjettene når noen, i dette tilfelle meg, ikke viser religion den respekten DU syntes den fortjener! Nei, jeg viser ikke repsekt for noe som ikke trenger respekt og ihvertfall ikke fordi de troene selv syntes den trenger respekt! Har møtt så alt for mye disrespekt fra "kristne" i løpet av førti år at jeg er langt forbi det stadiet med å gi dem respekt fordi de tror de skal ha det FORDI de tror på noe de anser som hellig og ukrenkelig. Hvis det er for fælt for deg er jeg redd du må leve med det. De dagene der religion fikk respekt bare fordi de selv syntes de skal respekteres er over er jeg redd, ihvertfall for mitt vedkommende! Jeg respekterer de fleste jeg, også troende, men behandler dem alltid på lik linje med andre jeg møter på min vei, hvorfor skulle jeg ikke det? Hva er det med religion som vi skal ha sånn voldsom respekt for? Endret 1. februar 2008 av strayder Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Jeg tror egentlig, ut i fra mitt synspunkt, at det er ikke meningen at vi skal forstå alt med Gud. (dere har sikkert hørt bibelverset "herrens veier er uransaklige") Jeg leste andakten i lokalavisa i dag; det handlet om en prest som hadde fått spørsmålet "hvordan ser Gud ut" av barnebarnet sitt. Svaret var, i korte trekk, "jeg har ingen som helst peiling, men jeg svarer med følelsestunge bilder, med kraftfulle similer og altomgripende metaforer". Noen år ved universitetet har lært meg at man skal kunne mye om det man argumenterer for/mot. Og det som for meg er fullstendig ubegripelig, er den frivillige uvitenheten mange (alle?) kristne legger for dagen. Ingen vet hva Gud er, kun hva han har gjort. Og hvordan skal jeg kunne da ta ansvar for min egen frelse, om jeg ikke vet hva det er jeg skal tro på? Det er det samme som skjer i skoledebatten i dag; alle mulige inkompetente personer; politikere, businessmenn og andre synsere, tar til orde for det de synes er rett. Hvordan skal man kunne ta inn over seg argumenter fra dem som ikke vet noe? Nå vil vel de kristne påpeke at det er forskjell på vitenskap og religion. De må holdes atskilt. De vil også spørre deg hvordan du kan kritisere religion når du ikke er noen teolog. Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Gud er allmektig, utenfor vår fattelsesevne, rettferdig og god. Sånn i korte trekk. Er han god når han lar de av oss som ikke tror på han brenne i helvete? Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Ingen vet hva som skjer når man dør. Kanskje jeg ikke har en sjel, kanskje jeg bare fordufter, blir til jord. Min tro kan ikke redde meg fra det. Men jeg har i det minste hatt et godt liv som kristen, og det kan ingen ta fra meg. Vi vet nok det i like stor grad som vi vet at mennesket er et resultat av langvarig evolusjon. Når vi dør, slutter hjernen å fungere, og bevisstheten opphører å eksistere. Du har nok hatt et bra liv som kristen, men du har sløst det bort på å tilbe en ikke-eksisterende mann med skjegg. Ingen vet hva som skjer når man dør. Kanskje jeg ikke har en sjel, kanskje jeg bare fordufter, blir til jord. Min tro kan ikke redde meg fra det. Men jeg har i det minste hatt et godt liv som kristen, og det kan ingen ta fra meg. Vi vet nok det i like stor grad som vi vet at mennesket er et resultat av langvarig evolusjon. Når vi dør, slutter hjernen å fungere, og bevisstheten opphører å eksistere. Du har nok hatt et bra liv som kristen, men du har sløst det bort på å tilbe en ikke-eksisterende mann med skjegg. Ingen vet hva som skjer når man dør. Kanskje jeg ikke har en sjel, kanskje jeg bare fordufter, blir til jord. Min tro kan ikke redde meg fra det. Men jeg har i det minste hatt et godt liv som kristen, og det kan ingen ta fra meg. Vi vet nok det i like stor grad som vi vet at mennesket er et resultat av langvarig evolusjon. Når vi dør, slutter hjernen å fungere, og bevisstheten opphører å eksistere. Du har nok hatt et bra liv som kristen, men du har sløst det bort på å tilbe en ikke-eksisterende mann med skjegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå