Gå til innhold

Hvordan fremskynde kommende harddisk-crash?

Anbefalte innlegg

Jeg har en harddisk som holder på å feile (klikkelyder etc), og har erstattet den med en ny i RAID'et jeg kjører. Nå vil jeg fremprovosere diskfeil på den nesten defekte disken, slik at jeg kan returnere den som defekt uten å få den i retur med påstand om at "den fungerer fint i våre tester, vennligst bruk den til du har tapt data (men ikke skyld på oss når det skjer)".

Finnes det noen programmer som er bra til å herpe disker og som fortrinnsvis kan settes til å kjøre i evig loop til disken feiler? Ettersom det er en mekanisk feil som truer hadde det sikkert vært bra om disken får en real søkeorgie, ikke sekvensiell skriving/lesing.

Funderer på å kjøre defrag, men det krever jo triksing og fiksing fra meg hver gang jeg skal kjøre en ny runde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar, Seian.

Jeg antar at levetiden senkes for en disk om den er fragmentert fordi lesehodet da må flyttes for hver gang man skal lese et fragment av en fil. Men det krever jevnlig bruk av disken, noe jeg ikke hadde tenkt å gjøre. Jeg hadde også håpet å få fremprovosert feilen innen et par uker slik at det ikke går så lang tid fra jeg bestillte ny disk til jeg sender den defekte i retur...

Lenke til kommentar

Ser ikke helt umoralen i det, kall det gjerne "grundig testing" om det føles bedre.

Forige gang jeg sendte disk i retur (samme problem, nektet til slutt å lese lenger enn 38% av disken) fikk jeg beskjed om at returen var godkjent en måned etter at jeg sendte den inn. Så det virker som at de gjennomfører testing og ikke bare tar mitt ord på at noe er feil iallfall.

Men jeg er litt tvilende til at de standard testene fanger opp kommende feil, og tviler også på at en person kommer til å sitte og lytte etter klikkelyder i to-tre timer mens disken formatteres. Så finner ikke testprogrammet noen feil får jeg vel disken i retur (med regning for testing)...

Men jeg skal høre med dem. Takk for tipset.

Lenke til kommentar

Jeg har et bedre forslag. Bruk et program som kan avlese SMART. fra harddisker. Et godt program til dette er HD Tune. Ser du at det finnes tall som ser litt farlige ut, så bør det kunne brukes for å dokumentere at disken faktisk er defekt - eller på god vei til å bli det.

Om du forsøker å la disken stå å søke i all evighet, så kan det ta laaang tid før disken kneler. Da mener jeg ikke målt i timer, men måneder/år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...