Gå til innhold

Komprimere GIF filer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen grunn til at du bruker GIF istedenfor JPEG eller PNG? Hvis det er nødvendig å bruke GIF er det vel mulig å minke størrelsen på paletten som blir brukt f.eks. i Photoshop. Ellers er det mulig å bruke WinZip/WinRAR/etc. for å lage zip, rar, tar.gz, eller andre generelle komprimeringer som ikke er kontekstbaserte.

Lenke til kommentar
Ellers er det mulig å bruke WinZip/WinRAR/etc. for å lage zip, rar, tar.gz, eller andre generelle komprimeringer som ikke er kontekstbaserte.

Må bare kommentere så ikke trådstarter blir skuffet: Det er lite å tjene på å zippe/rare en mengde gif-bilder.Det er fordi gif-bildene allerede er komprimert. Eneste positive er at man kanskje kan oppnå en mer ryddig mappestruktur :roll:

Lenke til kommentar
Er ikke meningen at jeg skal få en mengde komprimerte.. Det kan jeg, det jeg lurer på er f.eks hvordan få gjort ei .gif fil som er f.eks 3-400kb om til 150kb? I Photoshop får jeg bare beskjed om at "animasjonen" vil forsvinne, noe den gjør..

Noen som har ideer?

Det er nevnt over at GIF allerede er komprimert. Det gjør det vanskelig å komprimere enda mer. Dersom man kunne komprimere filer om igjen og om igjen ville man til slutt få uendelig små filer, noe som selvfølgelig ikke er mulig.

Komprimering går ut på å representere data på en mer plasseffektiv måte. F.eks kan man redusere størrelsen på en tekstfil ved å kutte på antall bits man trenger for å representere et tegn. Dersom det allerede er gjort, kan man ikke kutte mer i antall bits per tegn.

Lenke til kommentar

Jeg gjetter på at trådstarter har en gif-fil han ønsker å bruke som et emoticon til MSN (filstørrelsen tilsier det) eller avatar eller noe liknende. I så fall finnes det en lang rekke gif-editorer du kan bruke hvor du kan endre antall piksler, antall frames, farger etc. Google etter animated gif editor så vil du finne masse forskjellig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...