MrNilsen1986 Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Hei! Som emne sier, har jeg litt problemer med en SUSE installasjon. Vi har kjøpt inn en DELL OptiPlex 755, med 2GB ram, og en 2ghz DualCore P4. Jeg har lastet ned fra Novell sine sider, Image av SUSE Enterpirse 10.0, x86 – x64 OS DVD. Jeg har brent ut Imaget. Og skal til og starte installasjonen. Jeg får bootet fra platen, loadet kernelen til SUSE. Men når jeg skal gå videre i installasjon, får jeg beskjed om at det ikke står noe CD/DVD i drev. Mistenker at dette er ett driverproblem, som jeg ikke klarer og løse. Jeg får opp i loggen i kernelen, da driver til SATA og IDE er loadet, og kjører. Men den finner ingen drev fordi. Merkelig med tanke på at driveren trengs for og starte kernelen. Det står både SATA CD/DVD og HDD i den. Har forsøkt og endret til ATA i BIOS uten hell. Noen som vet om noen løsning på dette? Eventuelt sitter på noen gode manualer. Trenger hjelp, da maskinen burde være oppe og gå med SUSE og XEN i løpet av uken. Lenke til kommentar
Fract Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 (endret) Har aldri vært borte i det problemet, men en mulig løsning kan være og installere over nettverk. Burde funke på SLED også. gå til http://software.opensuse.org/ velg arkitektur og merk av for network på installasjons medium. Del dvden din over ftp eller smb på et lokalt nettverk. sett inn cden på maskinen og velg network install. Så lenge den booter første del skulle det fungere siden resten av installasjonen går over nettverket. En annen mulighet kan være og prøve og boote maskinen med en live cd/usb og se om det går. I såfall kan du partisjonere hdd og kopiere over alle installasjons filene til hdd, og starte installasjonen rett fra hdd. Endret 23. januar 2008 av sir-ivar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå