Gå til innhold

sendte 60GB på rep. hva får jeg igjen?

dioX

Anbefalte innlegg

man har ikke krav på utlånsprodukt pga vesentlig ulempe for forhandler. Folk som påstår man har krav på lånespillmaskin, er det dummeste jeg hører...

Folk som påstår det er en vesentlig ulempe for en ELEKTRONIKK-forhandler å låne ut en spillkonsoll, er det dummeste jeg hører ...

Endret av Linuxguru
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men 80GB kan bare spille halvparten av alle PS2 spillene og 60GB'en 95% og de siste fem prosentene som ikke går er for det meste spill som man får kjøpt i leedle dagligvare butikker...

Du må heller vente på 60GB'en enn en 80GB...

Ikke spør meg angående den PS2 emuleringa det tar litt tid å forklare..

Nei vi kommer ikke til å spørre deg angående emuleringen, men ikke fordi det tar for lang tid å forklare, men fordi du tydeligvis ikke har peiling i det hele tatt.

Lenke til kommentar
man har ikke krav på utlånsprodukt pga vesentlig ulempe for forhandler. Folk som påstår man har krav på lånespillmaskin, er det dummeste jeg hører...

Regner nesten med at den var myntet på meg.

Jeg siterer bare forbrukskjøpsloven. Hvordan den blir tolket i dette tilfelle skal ikke jeg si for sikkert. Jeg har heller ALDRI påstått at man HAR krav på lånegjenstand i dette tilfellet. MEN muligheten KAN være der. Skjønner du, eller trenger du flere t-skjeer?

Lenke til kommentar

Skal sei det er mange feiltolkninger på dette forumet.

For å bekrefte/avkrefte ein del ting.

Det første er at Nordisk Film reparerer IKKJE konsollene. Leverer man inn ein PS3 så får man ikkje den samme PS3 konsollen tilbake. Sjekk S/N nummeret på baksida, det vil ikkje være den samme konsollen som kommer inn til forhandler, som den som går ut.

Dette betyr i henhold til forbrukerkjøpsloven at kunden får ein omlevering, som videre

betyr at forhandler får nye 2 forsøk å "reparere" samme feil. PS2, PSP og PS3 blir ikkje reparert. Om man skader konsollen så får man KUN prisoverslag på ny, ingen reparasjon er tilgjengelig.

Som regel vil forhandler nekte lånemaskin.

Noen har lagt ut forbrukerens rettigheter om avhjelp i denne diskusjonen, men gitt f***n i forhandlers rettigheter. Kravet skal være rimelig for forhandler! (§ 30. Gjennomføring av avhjelp) "Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres."

At forhandler skal måtte betale store penger for låne ut eit leketøy er urimelig sett i forhold til mobiltelefoner og datamaskiner som blir brukt til å holde kontakt med barn, skolearbeid osv osv. Å betale for at forbrukeren skal leke seg med tekken og gran turismo er urimelig for forhandler.

Nordisk Film bytter ut produktet dei får inn i tilsvarende. Dvs at viss ein forbruker leverer inn ein 60gb PS3, så får man 60gb tilbake. HDD er da tom og produktet er byttet ut i nytt. Dette skjer også om Blu-ray leser er defekt. Som ein her påsto tidligere, at Nordisk Film skifter ut defekt Blu-ray leser, dette er så ute på jordet som man kommer. Konsollen blir byttet ut, uansett feil.

Så til spørsmål rundt heving av kjøp. Dette er sjølvsagt eit alternativ for utålmodige sjeler. Da plikter forbruker å returnere varen i samme mengde (tilbehør, embalasje osv). Sjølv om konsollen er hos nordisk film.

§ 51. Tap av krav på heving og omlevering

Forbrukeren kan heve kjøpet eller kreve omlevering bare dersom tingen leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde som han eller hun mottok den. Forbrukeren taper likevel ikke retten til å heve eller kreve omlevering dersom

a) årsaken til at det er umulig å tilbakelevere tingen i vesentlig samme stand og mengde, er tingens egen beskaffenhet eller annet forhold som ikke beror på forbrukeren

b) tingen helt eller delvis er gått til grunne eller forringet som følge av en handling som trengs for å undersøke om tingen har en mangel, eller

c) tingen helt eller delvis er forbrukt eller forandret av forbrukeren under forutsatt bruk før han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den mangelen som er årsak til avvisningen.

Forbrukeren taper heller ikke retten til å heve kjøpet eller kreve omlevering dersom han eller hun ved tilbakeleveringen erstatter den verdireduksjonen tingen har hatt. Til dere som blir sure når man får beskjed om å dekke det tilbehøret som mangler ved heving/omlevering :thumbup:

------------

Forhandler har ikkje plikt til å skaffe kunden ein ny 60gb PS3 viss kunden absolutt slår seg vrang på å få ein ny 60gb lokalt i butikken, dersom den ikkje er i lager og er vanskelig/umulig å oppdrive. Forhandler kan derfor tvinge igjennom heving av kjøp, uten å kunne lastes for det tapet kunden får ved å velge ein 40gb versjon eller å få pengene igjen.

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Håper dette setter ting litt i fokus... :)

Lenke til kommentar

Fint innlegg Stinger. Men for meg betyr det faktisk ikkje ein skit.

Skulle det skje at min 60GB ryker og dei ikkje klarer å erstatte den med tilsvarande vare, altså ein ny 60GB eller bedre, så hadde eg blitt så forbanna og skuffa at eg dessverre hadde teke imot tilbodet om å heve kjøpet sjølv om eg hadde fått mindre igjen en kva eg gav.

Så hadde eg teke dei pengane og kjøpt x360 til krampa tok meg. Hadde aldri sett meg tilbake når det gjaldt Playstation. Never. Hadde blitt så forbanna skuffa at dei hadde mista meg som kunde for alltid.

Dei må gjerne stå på retten i forhold til kjøpslova, men dei hadde mista meg som kunde før dei hadde fått lest paragraf 2. Sjølv om det sikkert ikkje betyr så mykje... :)

Lenke til kommentar
Noen har lagt ut forbrukerens rettigheter om avhjelp i denne diskusjonen, men gitt f***n i forhandlers rettigheter. Kravet skal være rimelig for forhandler! (§ 30. Gjennomføring av avhjelp) "Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres."

At forhandler skal måtte betale store penger for låne ut eit leketøy er urimelig sett i forhold til mobiltelefoner og datamaskiner som blir brukt til å holde kontakt med barn, skolearbeid osv osv. Å betale for at forbrukeren skal leke seg med tekken og gran turismo er urimelig for forhandler.

Her beveger du deg laaangt utenfor lovteksten med egen tolkning. Det er ikke opp til deg å definere hvilke behov en forbruker har eller ikke har. For alt du vet, så bruker en person PS3en for å videochatte med sin tapte sønn i Langtvekkistan - og da er det plutselig like søkt og/eller reelt som ditt eksempel. Å kreve at Elkjøp f.eks. har lånemaskiner til sine kunder, er alt annet enn urimelig kostnad for en forhandleren som pusher 1000-vis av maskiner i måneden. Urimelig blir det hvis forhandleren må bestille opp obskur gjenstand X som det i snitt selges svært få av OG i tillegg koster flere tusen kroner.

Skal man dra det så langt som du hevder, så har ikke paragrafen relevans i det hele tatt. Ingen har nemlig behov for noe annet enn behovene definert i Maslows behovshierarki.

Endret av Linuxguru
Lenke til kommentar

Linuxguru: samme faen det vel, elkjøp har per i dag definert det slik at ps3 ikke er så nødvendig at en får låne noe som helst av dem. Vil tro alle andre butikker fører samme policy angående utlån av ps3. Om du vil gå rettens vei så kan du jo alltids vinne, men ville ikke satt penger på det.

Lenke til kommentar

Syns ikke det er å se på som en selvfølge at man skal ha utlåns-PS3 fra forhandleren. Det er tross alt bare et fåtall produkter man får utlånsprodukt på, og disse er som tidligere nevnt stort sett "viktigere" ting som PC og mobil.

Husk også på at det også finnes mange mindre PS3-forhandlere enn elkjøp, som vil ha problemer med å ha utlånsprodukter for "leketøy" tilgjengelig. Dersom det skal være lovregulert at man skal ha utlånsprodukt så vil vel dette gjelde uansett hvilken forhandler det er snakk om for ikke å forskjellsbehandle.

Jobber selv i Datakjeden, og vi selger ikke veldig mange PS3-er. Dersom vi skulle hatt utlånsprodukter for alle konsoller (pluss alt annet som folk syns det er irriterende å ha til rep.) ville dette blitt en svært stor belastning på butikken. Da ville man nok måttet satt opp prisene på varene, noe som er uaktuelt for kunder som ofte vil ha både i pose og sekk.

Når det er sagt så vil jeg vel se det som en fornuftig service fra elkjøp sin side å ha en utlåns-PS3 eller to stående med tanke på omsetningen deres, men å pålegge de det syns jeg blir litt feil.

Lenke til kommentar

Synes det blir å kreve litt mye jeg. Hva skal de gjøre da, trylle fram en 60GB? Så lenge de tilbyr pengene tilbake eller 40GB med spill så synes jeg de gjør nok. Er ikke gratis å drive utlånsservice til alle som absolutt vil ha 60GB, og det er ikke deres feil at den er satt ut av produksjon.

Lenke til kommentar

Etter det eg ser så beveger eg meg lite uttenfor lovteksten. Alt handler om tolkning. Såklart kan større bedrifter som elkjøp og lefdal kunne ha lånemaskiner tilgjengelig da det trolig er lite ulønnsomt for dem å låne ut slikt utstyr.

Men små butikker som ikkje er i kjede for eks. vil ha store problemer med å dekke den kostnaden som er ved å låne ut varer. Og da er det ikkje rett at ein slik butikk absolutt må låne ut ein ps3. Forbrukerkjøpsloven vart ikkje definert og laget til firmaet Elkjøp!! Dessuten, eg må dessverre stille meg på forhandlerens side når eg skriver at ein PS3 er ikkje ein "viktig" ting.

PS3 er ingen datamaskin, PS3 går inn under kategorien leketøy i dette landet. I henhold til min egen tolkning av forbrukerkjøpsloven, er det slettens ikkje rimelig at mindre butikker (nå drite eg i elkjøp) må slite seg opp med elendig inntjening og omsetning av brukte og utslitte utlåns ps3 konsoller. Så eg beveger meg slettens ikkje uttenfor lovteksten når eg skriver at kundens behov SKAL og BØR settes opp imot butikkens økonomi og stabilitet!

Det er ikkje min jobb å definere forbrukers behov nei, eg bare gir ein tolkning av rettigheter her.

Her beveger du deg laaangt utenfor lovteksten med egen tolkning. Det er ikke opp til deg å definere hvilke behov en forbruker har eller ikke har. For alt du vet, så bruker en person PS3en for å videochatte med sin tapte sønn i Langtvekkistan - og da er det plutselig like søkt og/eller reelt som ditt eksempel. Å kreve at Elkjøp f.eks. har lånemaskiner til sine kunder, er alt annet enn urimelig kostnad for en forhandleren som pusher 1000-vis av maskiner i måneden. Urimelig blir det hvis forhandleren må bestille opp obskur gjenstand X som det i snitt selges svært få av OG i tillegg koster flere tusen kroner.

Skal man dra det så langt som du hevder, så har ikke paragrafen relevans i det hele tatt. Ingen har nemlig behov for noe annet enn behovene definert i Maslows behovshierarki.

Lenke til kommentar

He he: "Vi har dessverre ikke mulighet til å låne deg noen ps3, men her har du oksygen, vann og litt tørt brød. Lykke til!"

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har en glad historie å fortelle angående kundeservice til Nordisk Film.

Jeg sendte inn min 60gb PS3 via den lokale Expert butikken den 22. februar. Siden da har jeg ringt et par ganger til Nordisk Film's kundeservice, for å høre om hvordan saken lå an. De 2 første gangene fikk jeg bare bryskt høre at jeg måtte få butikken til å ringe, de kunne ikke svare meg på noe som helst. Pga at butikken hadde RMA nummeret osv. Så jeg ringte Expert i dag for å få dem til å ringe. De kom imidlertid ikke gjennom, det var så stor pågang. Butikken sa deretter at jeg kunne få dette RMA nummeret, og prøve å ringe Nordisk Film selv. Det gjorde jeg, og jeg fikk prate med en veldig hyggelig og hjelpsom mann. Han sa at de fikk ikke inn 60gb maskiner før i mai, og de var også fri for 40 gb maskiner. Han foreslo dermed at jeg kunne få en 40 gb pakke direkte fra Expert her jeg bor. Det slo jeg til på. Så skulle de sende en erstatnings pakke til butikken når dem kom på lager. Han sa han skulle ringe butikken selv og prate med dem. 10 minutter etterpå fikk jeg telefon fra han på kundeservice, at jeg kunne bare dra på butikken og hente meg en 40 gb pakke, og 3 spill. 30 minutter senere var jeg hjemme med en splitter ny PS3! De hadde heller dårlig utvalg av spill, men de skulle bestille 3 spill til meg, jeg fikk velge dem selv også.

Kan nevne at den nye PS3'en er nesten lydløs i forhold til den gamle. Den har stått på hele kvelden og høres nesten ikke. Så det er tydelig at det er gjort noen forbedringer siden 60gb maskinene! Min forrige 60 gb bråkte nesten like mye som de første X360'ene!

Men dette viser vel at når man kontakter kundeservice, kan man være heldig eller uheldig, alt etter hvem man møter på.

Endret av buzo
Lenke til kommentar

Jeg hadde aldri godtatt en en 40 gb om jeg sendte inn min 60. Blir som å gå fra Mercedes til Fiat - Begge to er biler og gjør samme jobben, men alvorlig talt. Ps2-BC er obligatorisk for meg, dessuten har bruttern 40 gb, og den ser og kjennes billigere ut spør du meg.

Lenke til kommentar
Nå fikk jeg en ny telefon fra nordisk film(ell hvem det som driver import til Norge)

og de hadde ikke flere på lager og viste ikke på nåværende tidspunkt når de fikk inn!!

enda de hadde bekreftet til meg at de har fått sendt en fra tyskland

Da fikk jeg valgene:

få en 40 GB+2 spill

vente til 60GB kom inn på lageret

Heve kjøpet.

har nå vert uten PS i 6 uker holder på og gå på veggene!!!

vet ikke hva jeg skal gjøre.

dette er kjipt..virkelig, men hadde jeg vært deg hadde jeg tatt den nye 40 GB modellen, hva skal du med bakoverkomp.? har du ps3, bruk den til Blu-ray spill:P ikke råtne gamle ps2 spill :tease:

Lenke til kommentar
Nå fikk jeg en ny telefon fra nordisk film(ell hvem det som driver import til Norge)

og de hadde ikke flere på lager og viste ikke på nåværende tidspunkt når de fikk inn!!

Da fikk jeg valgene:

få en 40 GB+2 spill

Heve kjøpet.

dette er kjipt..virkelig, men hadde jeg vært deg hadde jeg tatt den nye 40 GB modellen, hva skal du med bakoverkomp.? har du ps3, bruk den til Blu-ray spill:P ikke råtne gamle ps2 spill :tease:

Så med andre ord drite i God of War, Metal Gear Solid osv.? Fin tenkegang.

Lenke til kommentar

Da fikk jeg valgene:

få en 40 GB+2 spill

Heve kjøpet.

Så med andre ord drite i God of War, Metal Gear Solid osv.? Fin tenkegang.

japp, såvidt jeg husker er ps2 spillene grisedyre, hvorfor bruke penger på gammel teknologi:P?snart kommer det nye til ps3, da blir det fett! jeg har ingenting til overs for ps2 lenger, ps2 er død! RIP :whistle:

Lenke til kommentar
Jeg hadde aldri godtatt en en 40 gb om jeg sendte inn min 60. Blir som å gå fra Mercedes til Fiat - Begge to er biler og gjør samme jobben, men alvorlig talt. Ps2-BC er obligatorisk for meg, dessuten har bruttern 40 gb, og den ser og kjennes billigere ut spør du meg.

Dette er jeg helt uenig i, jeg synes ikke 40 gb virker 'billigere'. Den er nesten like tung som 60 gb, byggekvaliteten er nøyaktig samme. Jeg synes tvert i mot at den virker nyere og mere forseggjort. Enig med Snik1, bakoverkompatibilitet er uinteressant. Heller en 40 gb med ny innmat, stille og mindre strømkrevende, enn en 'gammeldags' 60 gb som bråker som en liten storm!

Lenke til kommentar
hva er grunnen til at du måtte levere den inn? hvorfor virket den ikke?

Grunnen til at jeg sendte den inn var at både fjernkontrollen og sixaxis stadig oftere mistet kontakten med konsollen. Det var som om bluetooth funksjonen slo seg av. Jeg måtte slå av og på konsollen med knappen frampå, for å få kontakt igjen. Og noen ganger trengte den flere restarter. Dette skjedde 2-3 ganger om dagen den siste tida. Har hørt at dette er et kjent problem med tidlige konsoller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...