Gå til innhold

Noen har presset inn diskantelementet mitt inn mens jeg var borte - reperasjon?

Anbefalte innlegg

I går oppdagte jeg, at den ene diskanten på mine B&W 683 er presset helt inn (noen har tydeligvis vært nysgjerrige, og trykket på den). Jeg vet ikke 100% hvem som har gjort det, men jeg har mine mistanker.

At man ikke kan ha noe fint i fred!

Jeg kan ikke ha dekselet på, for da klatrer kattene i det. Jeg kan ikke ha det av, for da kladdet folk på elementene!

Hvor mye vil det koste å reparere? Kan komme med bilder ved en senere annledning.

Jeg har heller ikke fått hørt på dem enda, hva kan jeg forvente med et element som er dyttet helt inn?

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er heldig så er det ikke presset så hardt inn.

En løsning kan være å rett å slett prøve å suge det ut med munnen eller med en støvsuger.

Om det ikke funker med munnen ta støvsugeren på min kraft og ta røret sakte mot diskant dommet.

Dette skjedde også med faren min sine høyttalere og de funker helt fint nå etter at støvsugeren fikk "vrengt" domet tilbake.

Lenke til kommentar

Har prøvd å suge den ut med munnen, men det funket ikke.

Skal prøve med støvsuger nå :) (takker for tipset).

Edit:

Fant dette på nettet:

I'm afraid to say that if a soft-dome tweeter has been pushed in, it will already be creased, and that will result in increased distortion compared with an original unit. This structural damage cannot be repaired, although you can improve the looks of the thing by drawing the tweeter dome back out.

Stemmer det?

Da er det vel egentlig ikke noe annet å gjøre enn å kjøpe ny diskant...

Edit2: Ved nøyere lesning ser jeg "soft dome". Min er vel hard, har det noe å si?

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar
Har prøvd å suge den ut med munnen, men det funket ikke.

Skal prøve med støvsuger nå :) (takker for tipset).

Edit:

Fant dette på nettet:

I'm afraid to say that if a soft-dome tweeter has been pushed in, it will already be creased, and that will result in increased distortion compared with an original unit. This structural damage cannot be repaired, although you can improve the looks of the thing by drawing the tweeter dome back out.

Stemmer det?

Da er det vel egentlig ikke noe annet å gjøre enn å kjøpe ny diskant...

Edit2: Ved nøyere lesning ser jeg "soft dome". Min er vel hard, har det noe å si?

Sant at selve domen kan ha blitt skadet/knust inni.

Det at den er av metall skal ikke ha noe å si, bare annet materialvalg.

Ville påkostet en ny en, ikke sikker på prisen på det.

Hifiklubben kan sikkert være behjelpelig med det.

Lenke til kommentar

Gjorde så godt jeg kunne for å få den ut. Støvsuger funket dårlig, men det gikk overraskende bra med teip.

Resultat:

146019.jpeg

Jeg tok meg ikke så mye tid til å høre på dem før jeg prøvde å fikse dem, så jeg vet egentlig ikke hvor mye det hjalp å fikse den (bortsett fra det visuelle).

Men jeg kan merke at den andre spiller ørlite grann bedre.

Lenke til kommentar
Gjorde så godt jeg kunne for å få den ut. Støvsuger funket dårlig, men det gikk overraskende bra med teip.

Resultat:

146019.jpeg

Jeg tok meg ikke så mye tid til å høre på dem før jeg prøvde å fikse dem, så jeg vet egentlig ikke hvor mye det hjalp å fikse den (bortsett fra det visuelle).

Ja, viss du mener det er verdt et bytte av diskant så er jo det bare å sende inn.

Du kan også prøve å spille med litt "black noise" på mellomhøyt nivå en stund,

dette kan rette litt ut forskjellen i høyttalerene, men ville gjort dette snart.

Lenke til kommentar
Du kan også prøve å spille med litt "black noise" på mellomhøyt nivå en stund,

dette kan rette litt ut forskjellen i høyttalerene, men ville gjort dette snart.

Kan du utdype det? :)

mener den "skurrelyden" man av ogtil har på tv'n når man ikke har kanaler. Når det er "snøballkrig"

denne skurreluden vibrerer og beveger nesten alt i hen høyttaler så denne vil kunne utligne Litt av forskjellen.

Ingen garanti her, men kan være verdt et forsøk;)

husker ikke egentlig hvilken farge det va jeg brukte når jeg utlignet høyttalerne mine, men her er noen forskjellige:

http://en.wikipedia.org/wiki/Black_noise#Others

Lenke til kommentar

Om du Googler det vil jeg tro du kan finne enten lydfiler med hvit eller rosa støy :)

En Seas-ansatt svarte for noen år siden på nettopp et slikt problem i et norsk lydblad. Han kunne fortelle at dersom man demonterte elementet kunne man forsiktig dytte ut membranen til opprinnelig form med viskelærenden på en vanlig blyant eller noe liknende. Skulle ikke ha noe å si for lyden under 18.000 hz mente han. Er du "heldig" hører du ikke så høyt uansett.

Lenke til kommentar

Resultat:

146019.jpeg

Reparasjonen din ser vellykket ut den. Ikke 100% bra, men det er ikke mulig.

Om du hører forskjell på høyttalerne så er det andre ting enn diskantene som forårsaker det. Plassering av høyttalere, romakustikk osv.

Hvis du ikke hører ulyder i diskanten din, tror jeg ikke at jeg ville kjøpt en ny. Da i såfall kun for det visuelle.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-XHLacM

Sikker på at dette ikke bare er noe som skjer oppe i hodet ditt? Ta på dekslene å la noen andre høre. :)

Lenke til kommentar

Som nevnt over av meg selv - jeg mener det har mest å si på selve spredningen av lyden, burde ikke ha så mye å si på grunn av selve prinsippet med at elementet uansett bare beveger seg framover og bakover.

Jeg hadde nok uansett fått det reparert hvis en dome var trykket inn, altså skaffet et nytt eksemplar og montere det i høyttaler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...