Slurt-is Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 (endret) I går oppdagte jeg, at den ene diskanten på mine B&W 683 er presset helt inn (noen har tydeligvis vært nysgjerrige, og trykket på den). Jeg vet ikke 100% hvem som har gjort det, men jeg har mine mistanker. At man ikke kan ha noe fint i fred! Jeg kan ikke ha dekselet på, for da klatrer kattene i det. Jeg kan ikke ha det av, for da kladdet folk på elementene! Hvor mye vil det koste å reparere? Kan komme med bilder ved en senere annledning. Jeg har heller ikke fått hørt på dem enda, hva kan jeg forvente med et element som er dyttet helt inn? Endret 22. januar 2008 av Slurt-is Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Hvis du er heldig så er det ikke presset så hardt inn. En løsning kan være å rett å slett prøve å suge det ut med munnen eller med en støvsuger. Om det ikke funker med munnen ta støvsugeren på min kraft og ta røret sakte mot diskant dommet. Dette skjedde også med faren min sine høyttalere og de funker helt fint nå etter at støvsugeren fikk "vrengt" domet tilbake. Lenke til kommentar
Slurt-is Skrevet 22. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2008 Har tatt bilde nå: Tror dere det er lett å fikse? Lenke til kommentar
fhl Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Siden det er en metalldome, er jeg redd den har fått varig deformasjon. Du klarer nok å fikse en del av det, men ikke alt. Frode Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Ouch,alles mareritt det der. Prøv som sagt først med en støvsuger og hvis du fortsatt merker at lyden lider av skaden kan du ta en tur innom klubben for å høre hva de skal ha for å fikse det. Lenke til kommentar
Slurt-is Skrevet 22. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2008 (endret) Har prøvd å suge den ut med munnen, men det funket ikke. Skal prøve med støvsuger nå (takker for tipset). Edit: Fant dette på nettet: I'm afraid to say that if a soft-dome tweeter has been pushed in, it will already be creased, and that will result in increased distortion compared with an original unit. This structural damage cannot be repaired, although you can improve the looks of the thing by drawing the tweeter dome back out. Stemmer det? Da er det vel egentlig ikke noe annet å gjøre enn å kjøpe ny diskant... Edit2: Ved nøyere lesning ser jeg "soft dome". Min er vel hard, har det noe å si? Endret 22. januar 2008 av Slurt-is Lenke til kommentar
Jung Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Har prøvd å suge den ut med munnen, men det funket ikke. Skal prøve med støvsuger nå (takker for tipset). Edit: Fant dette på nettet: I'm afraid to say that if a soft-dome tweeter has been pushed in, it will already be creased, and that will result in increased distortion compared with an original unit. This structural damage cannot be repaired, although you can improve the looks of the thing by drawing the tweeter dome back out. Stemmer det? Da er det vel egentlig ikke noe annet å gjøre enn å kjøpe ny diskant... Edit2: Ved nøyere lesning ser jeg "soft dome". Min er vel hard, har det noe å si? Sant at selve domen kan ha blitt skadet/knust inni. Det at den er av metall skal ikke ha noe å si, bare annet materialvalg. Ville påkostet en ny en, ikke sikker på prisen på det. Hifiklubben kan sikkert være behjelpelig med det. Lenke til kommentar
Slurt-is Skrevet 23. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2008 Gjorde så godt jeg kunne for å få den ut. Støvsuger funket dårlig, men det gikk overraskende bra med teip. Resultat: Jeg tok meg ikke så mye tid til å høre på dem før jeg prøvde å fikse dem, så jeg vet egentlig ikke hvor mye det hjalp å fikse den (bortsett fra det visuelle). Men jeg kan merke at den andre spiller ørlite grann bedre. Lenke til kommentar
Jung Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Gjorde så godt jeg kunne for å få den ut. Støvsuger funket dårlig, men det gikk overraskende bra med teip. Resultat: Jeg tok meg ikke så mye tid til å høre på dem før jeg prøvde å fikse dem, så jeg vet egentlig ikke hvor mye det hjalp å fikse den (bortsett fra det visuelle). Men jeg kan merke at den andre spiller ørlite grann bedre. Ja, viss du mener det er verdt et bytte av diskant så er jo det bare å sende inn. Du kan også prøve å spille med litt "black noise" på mellomhøyt nivå en stund, dette kan rette litt ut forskjellen i høyttalerene, men ville gjort dette snart. Lenke til kommentar
Slurt-is Skrevet 23. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2008 Du kan også prøve å spille med litt "black noise" på mellomhøyt nivå en stund,dette kan rette litt ut forskjellen i høyttalerene, men ville gjort dette snart. Kan du utdype det? Lenke til kommentar
Jung Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Du kan også prøve å spille med litt "black noise" på mellomhøyt nivå en stund,dette kan rette litt ut forskjellen i høyttalerene, men ville gjort dette snart. Kan du utdype det? mener den "skurrelyden" man av ogtil har på tv'n når man ikke har kanaler. Når det er "snøballkrig" denne skurreluden vibrerer og beveger nesten alt i hen høyttaler så denne vil kunne utligne Litt av forskjellen. Ingen garanti her, men kan være verdt et forsøk;) husker ikke egentlig hvilken farge det va jeg brukte når jeg utlignet høyttalerne mine, men her er noen forskjellige: http://en.wikipedia.org/wiki/Black_noise#Others Lenke til kommentar
Slurt-is Skrevet 23. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2008 Hvordan "oppnår" man disse lydene? Lenke til kommentar
epifant Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Om du Googler det vil jeg tro du kan finne enten lydfiler med hvit eller rosa støy En Seas-ansatt svarte for noen år siden på nettopp et slikt problem i et norsk lydblad. Han kunne fortelle at dersom man demonterte elementet kunne man forsiktig dytte ut membranen til opprinnelig form med viskelærenden på en vanlig blyant eller noe liknende. Skulle ikke ha noe å si for lyden under 18.000 hz mente han. Er du "heldig" hører du ikke så høyt uansett. Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Gjorde så godt jeg kunne for å få den ut. Støvsuger funket dårlig, men det gikk overraskende bra med teip. Resultat: Jeg tok meg ikke så mye tid til å høre på dem før jeg prøvde å fikse dem, så jeg vet egentlig ikke hvor mye det hjalp å fikse den (bortsett fra det visuelle). Men jeg kan merke at den andre spiller ørlite grann bedre. Reparasjonen din ser vellykket ut den. Ikke 100% bra, men det er ikke mulig. Om du hører forskjell på høyttalerne så er det andre ting enn diskantene som forårsaker det. Plassering av høyttalere, romakustikk osv. Hvis du ikke hører ulyder i diskanten din, tror jeg ikke at jeg ville kjøpt en ny. Da i såfall kun for det visuelle. Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Mener å huske at en inntrykt/deformert diskant hadde mest å si på selve spredningen. Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Nå har akkurat det samme skjedd på mine B&W dm685 og som med dine funket støvsuger dårlig, fikk ikke rikket på dem. Skal prøve med teip nå. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Men jeg kan merke at den andre spiller ørlite grann bedre. Sikker på at dette ikke bare er noe som skjer oppe i hodet ditt? Ta på dekslene å la noen andre høre. Lenke til kommentar
Mr_Valentine Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 som lykkelig (og livredd) eier av dm683 må jeg bare uttrykke min dypeste medfølelse Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Som en konklusjon kan jeg vel si at jeg ikke merket store forskjellen egentlig, har fått med meg flere si at det skal ganske mye inntrykk og skade før man skal kunne høre noe særlig forskjell. Min fikk jeg nesten helt fin igjen med teip. Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Som nevnt over av meg selv - jeg mener det har mest å si på selve spredningen av lyden, burde ikke ha så mye å si på grunn av selve prinsippet med at elementet uansett bare beveger seg framover og bakover. Jeg hadde nok uansett fått det reparert hvis en dome var trykket inn, altså skaffet et nytt eksemplar og montere det i høyttaler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå