Gå til innhold

Åpent infomøte ang. "datalagringsdirektivet"

Anbefalte innlegg

En kamerat og meg er i gang med å arrangere et åpent informasjonsmøte (i Oslo-området) ang. det nye datalagringsdirektivet/EU-direktiv 2006/24, som etter planen skal innføres her i Norge i år. Målet er å skape mer debatt rundt direktivet, og hvilke konsekvenser det vil få for folk flest.

Er dette ukjent for deg, kan du jo begynne her.

Vi har opprettet en Facebook-gruppe enn så lenge hvor dere kan lese litt mer om våre planer... Ikke Facebook-medlem?

I forbindelse med at datalagringsdirektivet er i ferd med å bli en del av norsk lov ønsker vi å informere "mannen i gata" om hvilke konsekvenser dette vil få.

Datatilsynet i Norge skriver på sine websider at "datatilsynene i Europa uttrykker stor bekymring for datalagringsdirektivet. Direktivet innebærer en plikt til å lagre trafikkdata fra telekommunikasjon for samtlige nordmenn. Det omfatter blant annet bruk av fasttelefon, mobiltelefon, internett og e-post."

Direktivet har utløst en rekke reaksjoner, både positive og negative, men ikke på langt nær så mange som forventet.

Vi ønsker at alle skal få mulighet til å sette seg inn i hva direktivet betyr for oss som bor i Norge, og vi oppfordrer til debatter rundt temaet. Vi vil være en informasjonskanal, med et nøytralt syn.

Vi har derfor registrert domenet datalagringsdirektivet.no og er i gang med å samle informasjon og folks meninger. Dersom du engasjerer deg i saken ber vi deg om å kontakte oss. Du kan hjelpe til å bygge opp websiden ved å skrive innlegg, artikler, sende oss spørsmål o.l.

Vi vil også arrangere et åpent informasjonsmøte i Oslo-området om ikke så lenge. Følg med for mer informasjon!

Kontaktnr.: 926 87 666

Spre ordet!

Vi har allerede fått svært mye gode tilbakemeldinger fra blandt annet Datatilsynet og EFN, så dette lover bra. Sistnevte vil forresten også være til stede på møtet.

Engasjer dere! Spre ordet, osv :)

~FF

Endret av FuglFøniks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meningen med dette arrangementet er vel først og fremst for å informere folk som ikke vet hva direktivet går ut på. Datalagringsdirektivet.no tar ikke parti, men skal være en slags informasjonskanal. Det er viktig at de som ikke har skjønt hvilke konsekvenser det vil få for oss som bruker f.eks mobil, e-post og telefon mye.

Datalagringsdirektivet.no har fått engasjert blant annet EFN, Datatilsynet og ansatte ved Universitetet i Oslo:D

Lenke til kommentar

Spørsmål anngående den praktiske gjennomføringen av datalagringsdirektivet. Hva blir lagret? Hvordan er det mulig å plukke ut avsender og mottaker i e-post? Hva med internettprogrammer som ikke er nettlesere? Er det mulig å se hvem man har chatta med på msn? Er det mulig å se hvem man har chatta med i andre programmer? Hva med online spilling? Internett er veldig mye forskjeldig, er de istand til å få noe nyttig informasjon av signalene jeg sender ut ved foreksempel online spill?

To ting jeg innbiller meg skaper problemer: Det finnes ikke godt nok system for å lagre all datatrafikk over internett, omtrent som på Matrix eller Deja Vu. De kan lese det, men ikke ta opp, fordi det er alt for mye. Hvis det er mulig å lagre alle internettadresser, mailadresser og annet som vi bruker hver dag, hvordan skal myndighetene klare å sile ut det som er viktig? La oss si det var meg de skulle overvåke og finne min digitale fingeravtrykk og fotspor. Det ville blitt tusenvis av nettsider og tusenvis av mailadresser iløpet av et år.

Lenke til kommentar
Spørsmål anngående den praktiske gjennomføringen av datalagringsdirektivet. Hva blir lagret? Hvordan er det mulig å plukke ut avsender og mottaker i e-post? Hva med internettprogrammer som ikke er nettlesere? Er det mulig å se hvem man har chatta med på msn? Er det mulig å se hvem man har chatta med i andre programmer? Hva med online spilling? Internett er veldig mye forskjeldig, er de istand til å få noe nyttig informasjon av signalene jeg sender ut ved foreksempel online spill?

Det som blir lagret er når du er oppkoblet til internett, og hvor lenge. Dette med e-poster vil jeg mener kun vil omfatte de som ikke bruker webmail, a-la hotmail, gmail osv (unngår "mannen i gata", men alle store og mellomstore seriøse bedrifter har eget mailsystem som vil bli omfattet). Ja, det er mulig å se hvem du har chattet med på msn, irc etc. Det er også lett å se hvilke spill du spiller ;) Men slike ting blir ikke logget, det er i hovedsak når og hvor lenge du har vært oppkoblet på internett.

To ting jeg innbiller meg skaper problemer: Det finnes ikke godt nok system for å lagre all datatrafikk over internett, omtrent som på Matrix eller Deja Vu. De kan lese det, men ikke ta opp, fordi det er alt for mye. Hvis det er mulig å lagre alle internettadresser, mailadresser og annet som vi bruker hver dag, hvordan skal myndighetene klare å sile ut det som er viktig? La oss si det var meg de skulle overvåke og finne min digitale fingeravtrykk og fotspor. Det ville blitt tusenvis av nettsider og tusenvis av mailadresser iløpet av et år.

Internettadresser blir ikke lagret. Selve innholdet i telefonsamtaler, e-poster, smser og slike ting blir ikke lagret.

Artikkel 5 i direktivet forteller hva som skal bli lagret, du kan lese hele direktivet her (pdf).

Endret av smoothie
Lenke til kommentar

Bra at dere engasjerer dere. Er helt uhørt at EU skal kunne forbigå demokratiet i Norge på den måten bare pga. vi har en handelsavtale.

Nei til NWO. Se bare på UK nå, verdens mest overvåkede land, de har kamera overalt. Hvorfor? kan man gjerne spørre seg. Snikinnføring av 1984. På tide at skeptikerne som hyler om konspirasjonsteorier legger naiviteten til sides. Better safe than sorry.

Er vel ikke mer enn et drøyt år siden vi fikk vite at etterretningstjenesten i USA har overvåket telefonnettet siden 70.-tallet !!!! På tide å våkne opp. Hvordan kan vi vite at ingen spesialinteresser får tilgang til dette selv om de formelt sett ikke skal? Og hvorfor i helvete skal vi ha det til å begynne med? Terrorister? Kommunister og analfabetister? Spar oss! Og hva koster det av skattepenger å få på plass dette tullet her? Få heller politi til å ta seg av de volds- og tyverisakene som allerede er - og blir henlagt.

Har norske embetsmenn glemt at vi stemte NEI til EU?

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...