Melkekartong Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Er det egentlig noe poeng med gigabit ethernet på bærbare datamaskiner? Harddisken må jo klart bli en flaskehals med sin usle 5400rpm? Lenke til kommentar
j-- Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Mange bærbare har 7200rpm disker, samt at SSD-disker med høyere ytelse nå sakte men sikkert får fotfeste. Selv 2,5" 5400rpm-disker klarer å lese/skrive fortere enn 12,5MB/s root@lapfap:/home/clvn# hdparm -t /dev/hda /dev/hda: Timing buffered disk reads: 90 MB in 3.02 seconds = 29.82 MB/sec Dette er fra min 5400rmp Samsung-disk i min bærbare. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 22. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2008 Ok. Jeg vurderer å gå til innkjøp av en ultraportabel laptop og i utgangspunktet er et av kravene mine gigabit ethernet, men jeg vurderer å kutte bort dette da det finnes få billige 12"laptops med gigabit ethernet og som også tilfredsstiller mine krav sånn ellers. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Å utnytte hele gigabit'en har du nok ikke sjangs til, men det vil nok bli betraktelig raskere enn 100Mbps ja. Som clvn nevnte, så tilsvarer 100Mbps = 12,5 MB/s, og du vil med andre ord kunne oppimot tredobble overføringshastigheten med Gigabit. Men igjen kan nok mulignes selve nettverkskortet også ha litt å si i denne sammenhegen. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Melkekartong: Jeg har en "ultraportabel", og den har kun 100mbits nettverk. heldigvis hadde den et PCMCIA-spor, så om jeg tror jeg vil ha bruk for den ekstra hastigheten kan jeg ta med meg et Gbit PCMCIA-kort. Det er jo en mulig løsning om du finner ut at du vil ha Gbit etter at du har kjøpt en laptop med kun 100mbit. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 22. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2008 Ja. Et eget standalone gigabitkort kan kanskje være løsningen. De koster ikke mange hundrelappene og spekteret av potensielle bærbare blir plutselig mye større Kommer kun til å få bruk for gigabit ved overføring av større filer hjemme. Takker for svarene, folkens Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå