Gå til innhold

Ny karikaturkrise under oppseiling?

Anbefalte innlegg

Kjør film!

Jeg er lei av at muslimer skal presse kritikere til taushet, ved bruk av krig og terror. Jeg ser ikke meg selv som kristen, men jeg har vokst opp omgitt av kristendom i et kristent land så jeg føler en viss tilhørighet. Hadde noen kritisert vesten eller kristendommen, noe mange muslimer òg er flinke til, ville ikke jeg truet med hellig krig; ambassadebrann eller halshugging av diplomater.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det er islamistenes feil at det blir bråk? Ja.

Det er islamistenes feil at de blir sterkere? Ja.

Geert Wilders bare serverer dem anledningen. Spiller kortene rett i fanget på dem, slik jeg ser det.

Islamistene blir ikke sterkere. Hvordan blir de det? De får både oppinionen i sine egne land etter seg, i tillegg til at folk som er på vippen i vesten går i mot de. Ser ikke hvordan de kan vinne på dette.

Her skal du se noe som viser veldig klart at islamistene blir sterkere :

"It is obvious that, today another wave of emigration is underway, and that the Arab world is being drained of its Christian residents. The rate of Christian emigration from Lebanon, Jordan, Iraq, Egypt, Palestine, Sudan, and Syria has reached astonishing proportions."

http://www.memri.org/bin/latestnews.cgi?ID=SD185008 (arabisk dagsavis, London)

Islamistene blir så mye sterkere at kristne blir tvunget på flukt.

Lenke til kommentar
Vel, om de vinner eller taper på at de kristne forlater landet er relativt.

Uansett, så tilspisser det seg bare mer og mer helt til det braker løs. Da er nok dine kjære islamister sjangseløse.

jaggu på tide, har liksom ikke vært noe årntlig action i tv-ruta siden 9/11

Lenke til kommentar
Vel, om de vinner eller taper på at de kristne forlater landet er relativt.

Uansett, så tilspisser det seg bare mer og mer helt til det braker løs. Da er nok dine kjære islamister sjangseløse.

Det virker som du ønsker at islamistene skal bli sterkere, fordi du tror at det da etterhvert skal brake løs.

Jeg advarer mot at islamistene blir sterkere. Dermed snakker du om "dine kjære islamister". Logikk er visst ikke din sterke side.

Lenke til kommentar

Er vel ingen som ønsker at det skal gå mot konflikt. Beklager, men jeg ser ikke logikken i at de blir sterkere. Det tilspisser seg i begge ender, men majoriteten avv folket ligger forhåpentlig vis i midten.

Var førvrig ikke meningen å fornærme deg ved å si "dine islamister", det trekker nivået på debatten såpass ned, så den tar jeg til meg.

Lenke til kommentar
Beklager, men jeg ser ikke logikken i at de blir sterkere.

Kan du være enig i dette :

Det er de mest ytterliggående på begge sider som sørger for at det tilspisser seg mer og mer.

De mest moderate på begge sider jobber "på lag" for å hindre at fiendtligheten eskalerer.

Mens de mest ytterliggående på begge sider faktisk jobber "på lag" for å eskalere fiendtligheten.

Lenke til kommentar

Kanskje det ikke finnes noen ytterliggående på vår side i karikaturstriden?

Men vent litt: Jeg leste om noen som fant lapp i postkassa si, med noen passende karikaturer, og beskjeden : "Norge fritt! Norge hvitt!" Med hilsen "Norgespatriotene".

Kan disse gjøre nytten som "ytterliggående"? Såpass at du kan si hva du synes om ressonnementet mitt over?

Endret av Kubin
Lenke til kommentar
Bare for å avklare en ting, hvem er de ekstreme i karikaturstriden? Vi har jo islamistene på ene siden, men på andre siden, hvem er der?

De som er ute etter å kun provosere og lage mest mulig splid mellom folkegrupper, og forsøker å skjule sitt generelle muslim-hat inn i ytringsfrihet-innpakningen.

Forøvrig er det "artig" å lese begrunnelsen Jyllands-Posten benyttet ved en tidligere anledning da nektet å trykke en Jesus-cartoon serie;

In April 2003, a Danish cartoonist Christoffer Zieler offered some cartoons of Jesus Christ to Jyllands-Posten, Denmark's largest daily paper and generally seen as right-wing.

One of the paper's editors told Zieler: "I don't think Jyllands-Posten's readers will enjoy the drawings. As a matter of fact, I think that they will provoke an outcry. Therefore, I will not use them."

Med andre ord, det de gjorde med muhammed-karikaturene hadde kun til hensikt å provosere muslimer, og det skjønte avisa veldig godt..

Endret av Mekanicus
Lenke til kommentar

Nå ler folk like mye av norgespatriotene nå som før. De får minimal mediedekning (om noen). Å si at de er en part i denne konflikten blir altfor drøyt. I denne konflikten har man ytringsfrihet vs islamister. Så sorry Kubin, de gjør ikke nytten. Man har små mikrofragmenter på av hatgrupper (tapere som vigrid osv) ytterst på ene siden, men de blir praktisk talt ignorert. Ikke har de brent ned ambassader og gått amok heller.

Og om jeg skjønner sistemann her, så er avisene som har trykket tegningene ytterpunktet på ene siden?

Lenke til kommentar
Nå ler folk like mye av norgespatriotene nå som før. De får minimal mediedekning (om noen). Å si at de er en part i denne konflikten blir altfor drøyt. I denne konflikten har man ytringsfrihet vs islamister.

Jeg tolker deg slik at du mener at *hvis* Norgespatriotene hadde vært større, hatt mere innflytelse, så hadde du vært enig i ressonnementet mitt?

Men ja, jeg ser dette veldig forskjellig fra deg. Jeg synes det blir helt feil å se dette *bare* som en konflikt mellom yttringsfrihet vs islamister.

Det blir en selvpålagt dumhet og ansvarsfraskrivelse. Hvis jeg var redaktør ville det vært UMULIG for meg å trykke karikaturene *uten* å ta innover meg den realiteten at nå heller jeg bensin på bålet, og bidrar til å piske opp hatet i arabiske land som gjør at stadig flere kristne blir drevet ut av disse landene.

Beklager, men det er umulig for meg å gjøre meg selv så dum og blind at jeg ikke ser konsekvensen av mine egne handlinger.

Lenke til kommentar
Kast alle muslimar ut fra vesten!

Da kan dei ivertfall ikkje gjere ugang her.

Jeg vil heller "kaste ut" (eller internere bak lås & slå) sånne som deler overnevnte syn og driver med oppvigleri. Jeg anseer slike kasus som en mye større potensiell fare for min langsiktige trygghet, enn muslimske Ahmed og Ali her i nabolaget. Og jeg baserer min frykt på historiske fakta om fremmedfiendlighet/rasismens natur slik man så de såkallte Brun-skjortenes fremvekst i mellomkrigens Tyskland. Derfor gjelder det å være føre var..

(New York Post) "ISLAM-HATERS: AN ENEMY WITHIN"

http://www.nypost.com/seven/09072006/posto...alph_peters.htm

Lenke til kommentar
Nå ler folk like mye av norgespatriotene nå som før. De får minimal mediedekning (om noen). Å si at de er en part i denne konflikten blir altfor drøyt. I denne konflikten har man ytringsfrihet vs islamister.

Jeg tolker deg slik at du mener at *hvis* Norgespatriotene hadde vært større, hatt mere innflytelse, så hadde du vært enig i ressonnementet mitt?

Men ja, jeg ser dette veldig forskjellig fra deg. Jeg synes det blir helt feil å se dette *bare* som en konflikt mellom yttringsfrihet vs islamister.

Det blir en selvpålagt dumhet og ansvarsfraskrivelse. Hvis jeg var redaktør ville det vært UMULIG for meg å trykke karikaturene *uten* å ta innover meg den realiteten at nå heller jeg bensin på bålet, og bidrar til å piske opp hatet i arabiske land som gjør at stadig flere kristne blir drevet ut av disse landene.

Beklager, men det er umulig for meg å gjøre meg selv så dum og blind at jeg ikke ser konsekvensen av mine egne handlinger.

Tror vi kan nærme oss punktet der vi kan kalle oss uenig hehe :) Så på en dokumentar på TV2 her forleden, der konkluderte de med at det var kun èn av de berømte tegningene som var offensiv mot islam, resten var brukt som kritikk mot danske mediers behandling av muslimer. Og før det var det mange muslimer som hadde tegnet profeten selv. TEgningene ble brukt som propagandaverktøy av islamister for å fåkke opp stemningen. Hva vinner de på det? Nja, de blir mer forhatt av alle som ikke er ekstremister.

Ant norgespatriotene så har jeg enda ikke truffet på en debattant som rasjonelt og seriøst greier å argumentere for deres syn på saker og ting. Og det er jeg glad for, det forklarer mye om nivået de holder.

Skal vi være enig om å være uenig ? :)

EDIT: FOrøvrig er jeg enig med Mecanikus i hans siste innlegg.

Endret av monzilla
Lenke til kommentar

"Nato bekymret over Koran-film

Spændinger i Mellemøsten og Afghanistan over den islamkritiske Koran-film, som den højreorienterede, hollandske politiker Geert Wilders er ved at lægge sidste hånd på, vækker bekymring i Nato.

Jaap de Hoop Scheffer, forsvarsalliancens generalsekretær, siger, at det måske kan skabe problemer for Nato-soldaterne i Afghanistan.

- Jeg føler ansvar for soldaterne i Afghanistan. Hvis de kommer i ilden på grund af denne film, så er jeg bekymret, siger han ifølge det hollandske nyhedsbureau ANP til hollandsk tv."

http://jp.dk/udland/europa/article1284873.ece

Skal liksom Wilders bekymre seg for om Nato taper krigen i Afghanistan også nå? Det er jo liksom ikke hver dag han kan få fjeset sitt i alle verdens aviser heller da... :)

Lenke til kommentar
Skal liksom Wilders bekymre seg for om Nato taper krigen i Afghanistan også nå? Det er jo liksom ikke hver dag han kan få fjeset sitt i alle verdens aviser heller da... :)

So? Geert Wilders bruker ytringsfriheten sin for det den er god for, skulle ønske en norsk politker fra et av de større partiene i Norge hadde like mye baller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...