Leviath Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Wilders har full rett til å gjøre det han gjør. Klikker muslimene i vinkel og går berserk understreker det bare viktigheten av å provosere dem. Hvorfor er det viktig å provosere noen til å utøve vold og opptøyer? For å vise at det finnes ekstreme muslimer? Det vet vi da rimelig godt fra før. Wilders har definitivt rett til å vise vha han måtte ønske, men dette grenser jo til nesten å være barnslig. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Om han mener og tror det han lager i den filmen så må vel han få lov til å ytre det. Det at folk ikke tåler å høre det får være deres problem. Lenke til kommentar
Osloboer Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Synspunkter ønskes! For meg går dette på å ha en konsekvent moral og holdninger i tillegg til ytringsfrihet. Så lenge vi aksepterer filmer Monty Pytons «Life of Brian», harselering av forskjellige religioner og deres guder og profeter ser jeg ingen grunn til å unnlate Islam. Hvis vi ikke skal kritisere - eller latterliggjøre - Islam kan vi heller ikke gjøre det samme med andre Guder og deres følgebud. Ja, vi burde vise slike filmer og gjerne trykke bøker og blader man ser på som blasfemiske. Å ytre seg er en av de viktigste frihetene vi har. Det betyr ikke at vi er fritatt for ansvar og at vi kan forfalte denne friheten som vi vil. Det må være en hensikt bak slike filmer, rent hat og respektløshet har jeg imidlertid ingenting til overs for. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Hvorfor er det viktig å provosere noen til å utøve vold og opptøyer? For å vise at det finnes ekstreme muslimer? Det vet vi da rimelig godt fra før. Wilders har definitivt rett til å vise vha han måtte ønske, men dette grenser jo til nesten å være barnslig. Fordi det er viktig å få frem at det ikke er folkene som roper og jaller i gatene det er noe feil med men de lakengubbene i bakgrunnen som tolker koranen for dem. Tror nok at om alle muslimer hadde fått lese koranen selv og gjort seg sin egen mening hadde det vært noe annet, men så lenge det står ekstreme småkuker i bakgrunnen og forteller sine syn på koranen så er det klart at det blir himmel og helvette så snart det spøkes med deres religion. Man ser jo bare i andre religiøse sekter deriblant hvor man bruker bibelen som "skjold" for sine handlinger. Så lenge der sitter en forskrud nissemann med rømmegrøt på toppen og forteller sine meninger, og der finnes smånisser lengere nede i systemet som tror på det, så får man uante resultater. Fjerner man nissen fjernen man og smånissene. Derfor synes jeg det er fint om man får denne provoseringen. I dag er det jo nok at vi nyser med et uhell "mo-mo-moHAMet" så er man på verdens dødsliste og skal takes livet av. Ekstreme muslimer, og det er viktig å få det frem ekstreme muslimer, har alt for mange i sin hule hånd og kan styre folk som de vil og det er viktig at man får disse vekk ikke bare for verden men for ande muslimer og. De må jo lide av at folk blir skeptisk og redd når de ser dem. Jeg må ærlig innrømme at jeg får litt hjertebank og angst når jeg sitter i et fly sammens med 1 eller 2 som ser arabisk ut. De kan være like harmløs som jeg er og snill som dagen er lang, men det bildet vi sitter med av slike folk er dessverre negativ grunnet all vold ekstremistene av deres slag har utøvet. Så la oss fremprovosere disse lømlene slik at man har en god grunn til å ta en ny runde krig mot dem, så får man kanskje sprettet et par ekstremisthoder og er et steg på veien mot en mulig fredlig løsning. Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 En slik tenking vil bare gjøre muslimene mer og mer radikalisert. Og sterkere og sterkere. Til forskjell ifra hva? Å gi dem alt de ønsker? Å gi etter for terrorister? I Dagbladet i dag kan vi lese om Helene Rask som har blitt drapstruet av den høyreekstreme gruppen NorgesPatriotene, fordi hun kanskje er sammen med "dekk-baronen" Tommy Sharif. Hvis jeg diskuterer med en fra det miljøet, vil han sikkert si : "Så du liker det ikke? Så hva vil du da? Gi dem alt de ønsker? Gi etter for terrorister?" En kan jo ikke si at det er like dumt når du kommer med slikt i forbindelse med filmen til Wilders. Men dumt er det. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Skjønte ikke helt hva du mente der Kubin. Men trusler har ingenting med ytringsfrihet å gjøre. Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Skjønte ikke helt hva du mente der Kubin. Men trusler har ingenting med ytringsfrihet å gjøre. Jeg ser ikke logikken hos GuardianP. Jeg ser, og sier, at slike tomskaller som Wilders spiller kortene rett i fanget på islamistene. Og så mener han at alternativet til å være en tomskallet nisse som Wilders må jo være å legge seg flat. Logisk? Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 I grunn og bunn, men det er forskjell på å kritisere (evt forsøk på å latterliggjøre i dette tilfellet) noe og det å true. Når Arnulf Øverland i sine dager skrev "Kristendommen - den tiende landeplage" fikk han gjennomgå noe så til de grader. Men det er jo opp til de som blir provosert å svare på tiltale, uten det å bruke vold og trusler. Den dagen man lar være å publisere noe grunnet frykt så har man tapt. Hva om Øverland hadde latt være å publisere verket sitt pga han var redd for reaksjonene? Er det et slikt samfunn vi vil ha? Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 (endret) Den dagen man lar være å publisere noe grunnet frykt så har man tapt. Hva om Øverland hadde latt være å publisere verket sitt pga han var redd for reaksjonene? Er det et slikt samfunn vi vil ha? Han kommer til å publisere det. Og det kommer til å gjøre muslimene mer radikalisert og sterkere. Og alle blir fornøyd. Islamistene, som blir sterkere og sterkere. Og de andre som blir fornøyd, blir vel fornøyd fordi de mener de har sloss for et viktig prinsipp. ( Yttringsfrihet. ) Endret 23. januar 2008 av Kubin Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Geert Wilders er en reaksjonær dust, men uansett hvor lite jeg synes om han så forsvarer jeg ytringsfriheten til det uendelige. Hvis situasjonen utspiller seg som du skriver Kubin så ligger feilen hos muslimene. Mener du at det er noe bedre alternativ? Lenke til kommentar
Dark Archon Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 - Det er vanskelig å forutsi hva filmen handler om, men ytringsfrihet gir ikke frihet til å fornærme, kommenterer utenriksminister Maxime Verhagen. Snakker om dobbeltmoral, ytringfriheten ble vel opprettet for å beskytte kontroversielle meninger, og ikke de meningene som pinlig politisk korrekte politikere lirer av seg for og appelere til innvandrere og naive folk på venstresiden. Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Hvis situasjonen utspiller seg som du skriver Kubin så ligger feilen hos muslimene. Mener du at det er noe bedre alternativ? Det er islamistenes feil at det blir bråk? Ja. Det er islamistenes feil at de blir sterkere? Ja. Geert Wilders bare serverer dem anledningen. Spiller kortene rett i fanget på dem, slik jeg ser det. Men er det noe vi kan gjøre for å stoppe det? Niks. Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 (endret) Tiden vil vise Islam må kjenne ytringsfrihetens svie akuratt på samme måte som kristendommen gjorde for noen år siden. Edit: leif Endret 23. januar 2008 av Ockham Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Hvorfor er det viktig å provosere noen til å utøve vold og opptøyer? Man kan ikke ved ord, eller i dette tilfellet film, provosere noen til å utøve vold og opptøyer. Det er noe de selv velger og må stå til rette for. Å påstå noe annet er forsøk på bortforklaring av dimensjoner som vi ofte ser venstresiden i Europa forsøke. Han kommer til å publisere det. Og det kommer til å gjøre muslimene mer radikalisert og sterkere. Og alle blir fornøyd. Islamistene, som blir sterkere og sterkere. Og de andre som blir fornøyd, blir vel fornøyd fordi de mener de har sloss for et viktig prinsipp. Vi har noe som er verdt å beskytte. Dersom prisen for demokrati og frihet er at denne fyren skal få provosere muslimer, som i tur blir radikaliserte og forsøker å angripe oss... ja, så la heller våre fiender vise oss hvem de er og angripe oss, og la oss dra over hele verden og jakte dem ned, enn å vike EN ENESTE CENTIMETER tilbake for tyranni og jævelskap som hører middelalderen til! Eller så er ikke samfunnet vi har bygget verdt noe uansett. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Hvis situasjonen utspiller seg som du skriver Kubin så ligger feilen hos muslimene. Mener du at det er noe bedre alternativ? Det er islamistenes feil at det blir bråk? Ja. Det er islamistenes feil at de blir sterkere? Ja. Geert Wilders bare serverer dem anledningen. Spiller kortene rett i fanget på dem, slik jeg ser det. Men er det noe vi kan gjøre for å stoppe det? Niks. Islamistene blir ikke sterkere. Hvordan blir de det? De får både oppinionen i sine egne land etter seg, i tillegg til at folk som er på vippen i vesten går i mot de. Ser ikke hvordan de kan vinne på dette. Mener du at vi skal la være å ytre i frykt for de reaksjoner som eventuelt skal komme? Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Dersom prisen for demokrati og frihet er at denne fyren skal få provosere muslimer, som i tur blir radikaliserte og forsøker å angripe oss... Denne fyren kommer nok til å gjøre sin greie. Og islamistene kommer til å vinne på det. Og når islamistene vinner, og du trekker linja litt fram i tid, ser du at demokratiet taper. Islamistene blir ikke sterkere. Hvordan blir de det? De får både oppinionen i sine egne land etter seg, i tillegg til at folk som er på vippen i vesten går i mot de. Ser ikke hvordan de kan vinne på dette. Mener du at vi skal la være å ytre i frykt for de reaksjoner som eventuelt skal komme? Det siste først. Nei, vi skal ikke la være å yttre. Og da kommer det slikt som dette fra Geert Wilders også. Slikt som, slik jeg ser det, islamistene vinner på, og vi taper på. Det ble svar på det første også. Vi har "opposite views". Jeg ser slettes ikke at islamistene får opinionen i egne land mot seg. De får mange vestlige i Vesten mot seg, men vi er mot dem fra før. Lenke til kommentar
Leviath Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Hvorfor er det viktig å provosere noen til å utøve vold og opptøyer? Man kan ikke ved ord, eller i dette tilfellet film, provosere noen til å utøve vold og opptøyer. Det er noe de selv velger og må stå til rette for. Selvsagt er det noe de velger selv å gjøre. Og vi vet allerede meget godt at det vil skje (jfr karikaturstriden). Men det besvarer ikke spørsmålet om hvorfor det er viktig å fremprovosere opptøyer. Fundamentalistiske muslimer kommer aldri til å godta full ytringsfrihet. En fjollefilm fra en nederlandsk tullebukk (som heller ikke er noen fan av ytringsfriheten) kommer ikke til å endre dette annet enn i negativ retning. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 syns vi burde ta knekken på islam for godt, kanskje kolonisere heile midt-østen... Ivertfall hadde verden blitt ein bedre plass å bu uten islam og deira meinigar. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Vel, verden hadde blitt et bedre sted uten kristendom også. Hinduisme og Buddisme virker mye snillere Lenke til kommentar
hiper Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Filmen burde ikke stoppes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå