Gå til innhold

Ny karikaturkrise under oppseiling?

Anbefalte innlegg

Geert Wilders skal etter planen offentliggjøre en islamkritisk kortfilm denne uka!

Vises filmen, er dette en oppfordring til krig, advarer det muslimske samfunnet.

Bør denne filmen stoppes?

Hvordan kommer Norske politikere til å forholde seg hvis det blir lignende uro som under muhammedkarikaturene?

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/01/20/524436.html

Synspunkter ønskes!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"Filmen vil vise at Koranen er inspirasjon for intoleranse, mord og terror, utdypet Wilders under pressekonferansen"

Det skulle bare mangle, den inneholder jo mye av det samme som Bibelen.

Men hvis det skal bli en ny runde så må det til noe med litt ekstra piff...

"Basert på Wilders tidligere uttalelser, er det nærliggende å tro at filmen vil inneholde scener der han brenner eller river i stykker Koranen."

Lenke til kommentar

"Ayaan Hirsi Ali, som nå lever i selvpålagt eksil i USA, er Wilders tidligere politiske allierte. Men også hun er svært kritisk til filmen.

Hun mener at denne er bare laget for å provosere og oppfordrer nederlandske politikere til å sette i gang en konstruktiv innvandringsdebatt, istedenfor å overlate ordet til ekstremistene."

Når Ayaan Hirsi Ali har dette å si om filmen, må det vel veie en del?

Lenke til kommentar

Virker som en søppelfilm som kun har til hensikt å provosere og bringe frem det verste i muslimer. Og de går rett på limpinnen kan det se ut som. Europeere kommer til å bli enda mer skeptiske til islam, så Wilders får det m.a.o. akkurat som han vil.

Ellers er dette et godt sitat fra DBs kommentarfelt:

"Wilders har laget en film som hevder at Islam inspirerer vold. Islamistene føler at dette er en fornermelse mot deres religion, så - i Islams navn - truer de med å drepe ham.

Logisk."

Ny karikaturkrise? Bare hvis moderate muslimer og vi som er opptatt av saklig debatt lar oss lure med på dette stuntet.

Lenke til kommentar

Man kan sikkert mene hva man vil om denne filmen, skjønt det blir noe underlig å uttale seg om den før man har sett den selv. Men om filmen er bra eller dårlig, redelig eller uredelig, er irrelevant.

Poenget er at vi har ytringsfrihet, og denne gjelder uavhengig av hva man personlig måtte mene om den aktuelle ytringens verdi. Spørsmålet er om vestlige, liberale stater skal bedrive selvsensur for ikke å støte intolerante islamister. Svaret burde være opplagt.

Hvis noen mener at filmen er en oppfordring til krig, er det bare å mobilisere opprørspolitiet.

Lenke til kommentar

Jeg synes han skal vise filmen. Blir det krig og helvette av det beviser bare det poenget hans enda bedre.

Det går et utsagn som sier "ikke alle muslimer er terrorister men alle terrorister er muslimer" og selv om det ikke helt stemmer, stemmer det i alle fall veldig godt med dagens verdensbilde.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

fint, syns at alle dei vestlege kanalane burde vise den filmen på likt, så vis dei hadde gjort noko mot oss då hadde vi sent fleire millionar troppar nedover for å ta knekken på dei.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

HA! Send den så fort som mulig.. Drittsekkene gjør ikke noe godt her uansett!

*sette på seg nazi-pannebånd og andre rariteter*

Nei, det var en spøk. Om noen skulle lure, så mener jeg det!

Og jeg kan pokker ikke huske å ha sett kaos skapt av kristne som sprenger seg selv i luften pga troen. Kan du huske det, robert?

Bibelen sier ingen ting om å drepe de vantro.

Nå må folk seriøst skjerpe seg her inne.. Så snart noen nevner kristendom eller islam, så hopper det opp og sier "kristendom suger"/"bibelen sier det samme som koranen". NEI FOR POKKER, DEN GJØR IKKE DET!

Vær så snill, les helle sammenhengen, så gir det kanskje mening.

Det er slettes ikke alle terrorister som er muslimer. Men en stor del av dem (en veldig stor en!) er det!

De kan jo prøve seg, drittsekkene..

Hadde ikke forundre meg om de hadde en sjangse, for "kjære Norge" fortsetter å sende penger ned dit som på mystisk vis "forsvinner". Hva * foregår i regjeringen?

Om det går an å kjøpe filmen, skal jeg gjøre det, ramme den inn og henge den på veggen til pryd og prakt!

Lenke til kommentar

For noen måneder siden ville Wilders få Koranen bannlyst i Nederland.

Så som en som er faktisk for ytringsfrihet må jeg innrømme at jeg vil helst se begge hovedaktørene i denne "striden" dra til helvete.

Peterski91: Du har tydeligvis ikke lest Bibelen, men heller latt noen andre tolke den for deg. Men bekymre deg ei, de fleste Muslimer har heller ikke lest Koranen, så du er i godt selskap.

Lenke til kommentar

Kjør film sier nå bare jeg. Å true filmskapere til taushet er jeg ingen tilhenger av. Liker de ikke filmen så får de la vær å se den.

For noen måneder siden ville Wilders få Koranen bannlyst i Nederland.

Herlig dobbeltmoral fra den kanten (Wildes altså). Ikke uventet.

Lenke til kommentar
Og jeg kan pokker ikke huske å ha sett kaos skapt av kristne som sprenger seg selv i luften pga troen.

Remember, remeber the 5. of November? Allerede i 1605 ville en katolikk blåse seg selv og andre i lufte. I nyere tid har vi IRA og deres protestantiske uvenner, plenty av kaos i Nord-Irland pga deres terroristaksjoner. Ku Klux Klan og Irgun (jødisk) for å nevne noen. Det var vel riktignok bare Guy Fawkes som var villig til å blåse seg selv i lufta med sine ofre.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor noen på liv og død må provosere muslimer, bare for å provosere. Jeg vil jo såklart forsvare hans rett til å vise denne filmen, ytringsfrihet er viktig. Men jeg gjør det med litt dårlig smak i munnen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...