- Fear - Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Nå begynner vel arbeidsdagen litt før. I tillegg til å rette prøver skal man vel gjerne planlegge skoledagen litt for eksempel. Lærere skal også ideelt ta litt etterutdanning også. Alt i alt gjør møter, foreldresamtaler, planlegging, evaluering av jobben og elevene, retting av prøver o.s.v. at skolehverdagen for lærere kan bli ganske hektisk. Joda, du har gode poenger der. Men for de fleste innebærer dette neppe at tiden nærmer seg normal arbeidstid med 5 uker ferie og 37,5+ arbeidstimer per uke. Og denne avspaseringen blir gjerne brukt til å ta igjen alt arbeidet de ikke har rukket å gjøre før. Superlæreren er ikke særlig representativt for yrkesgruppa som helhet. De fleste jeg har møtt tar helt fri i feriene sine, uten unntak. Det finnes jo ingeniører som jobber 70 timers uker også, men dette er langt fra gjennomsnittet. Lenke til kommentar
Mastema Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) Superlæreren er ikke særlig representativt for yrkesgruppa som helhet. Nå snakker ikke jeg om superlæreren heller. Men etter diverse reformer stilles det så høye krav om planlegging og evaluering at en vanlig lærer er nødt til å både jobbe helger og bruke tid man har avspasert. En superlærer kunne antageligvis bare slappe i den tiden man har avspasert, det er nettopp den vanlige lærer som sliter med å få tid nok. Endret 24. januar 2008 av Mastema Lenke til kommentar
- Fear - Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Nå snakker ikke jeg om superlæreren heller. Men etter diverse reformer stilles det så høye krav om planlegging og evaluering at en vanlig lærer er nødt til å både jobbe helger og bruke tid man har avspasert. En superlærer kunne antageligvis bare slappe i den tiden man har avspasert, det er nettopp den vanlige lærer som sliter med å få tid nok. Med superlærer mente jeg de som jobber hardt for å gjøre en god jobb, både bruker arbeidstid og fritid på arbeidet sitt av ren interesse. Intelligens hadde lite med saken å gjøre, dessuten mener jeg selv de intelligente må arbeide hardt, kunnskap kommer ikke av seg selv og er kanskje hovedingredientsen i en god lærerprestasjon. Det er mulig vanlige lærere må jobbe mye mer enn tidligere, jeg har imidlertid ikke sett noe i media om dette. Hvis du har en link til artikkel som beskriver økte arbeidskrav i form av arbeidstimer eller noe så kan jeg jo oppdatere mitt syn Lenke til kommentar
Mastema Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Det er mulig vanlige lærere må jobbe mye mer enn tidligere, jeg har imidlertid ikke sett noe i media om dette. Hvis du har en link til artikkel som beskriver økte arbeidskrav i form av arbeidstimer eller noe så kan jeg jo oppdatere mitt syn Kunnskapsløftet innebærer at man må planlegge og evaluere mer. Har dessverre ingen artikler å vise til da jeg bygger dette på samtaler med lærere. Har også sett i praksis hva slags og hvor mye planlegging som skal til. Lenke til kommentar
pekka1991 Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 jeg synes det er så enkelt som at om læreren abselutt ikke kan lære fra seg, burde han aldri fått kommet inn i jobben i første omgang, og aldri vært der i årevis. er noen av de som abselutt ikke kan lære fra seg, kan mye men kan ikke lære bort. burde skjedd noe da elever/hele klasser klager på de år etter år, og synes de lærer lite osv, er ikke alltid elevene som ikke gidder heller. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Som fremtidig lærer så finner jeg denne diskusjonen meget interessant. Legger den dermed under "mine innlegg". Skal komme med noen betraktninger etterhvert. For de som måtte lure så tar jeg en mastergrad i kjemi (med fordypning i matematikk) ved NTNU Gløshaugen. Lenke til kommentar
Marbash Skrevet 26. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2008 Som fremtidig lærer så finner jeg denne diskusjonen meget interessant. Legger den dermed under "mine innlegg". Skal komme med noen betraktninger etterhvert. For de som måtte lure så tar jeg en mastergrad i kjemi (med fordypning i matematikk) ved NTNU Gløshaugen. Flott at det er fremtidige lærere her som også engasjerer seg. For øvrig er jeg lærerstudent selv også. Men, det er bare snakk om allmennfaglærer i grunn skolen da. Lenke til kommentar
Tdale Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Jeg skal ikke påstå for mye vedrørende arbeidsbelastningen, siden jeg ikke har tilgang til dokumentasjon som er spesielt god. Meningen er basert på observasjoner som at parkeringsplassen er tom stort sett før kl.3 på barne og ungdomsskoler. Arbeidsdagen begynner heller ikke før 0815-0830 så arbeidstimer per dag blir lav hvis man sier den varer fra 8 til 15 og i tillegg vet hvor mye mer ferie de har enn andre yrkesgrupper. Hvor mange uker ferie har de egentlig 5-6 uker på sommeren, 2 uker vinter/høst, god jule og påskeferie. Vi er vel ikke langt unna 10 uker totalt. Men likevel er det altså stadig færre som vil bli lærere. Det må man ta på alvor, uavhengig av om man er misunnelig på lærernes arbeidstid. For øvrig er det fullt mulig å jobbe hjemme etter at elevene har reist, så det at parkeringsplassen er tom klokken 15, betyr ikke nødvendigvis at lærerne ikke jobber etter den tid. Lenke til kommentar
Tdale Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Det er riktig at kunnskapsløftet stiller større krav til læreren. Hver enkelt elev i en klasse har krav på å få et undervisningsopplegg som er spesialtilpasset, både med tanke på faglig nivå og elevens læringsstil. Det betyr i praksis at man kan risikere å måtte lage en individuell ukeplan/arbeidsplan for hver enkelt elev. Lenke til kommentar
Leviath Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Hvor mange reformer har vi hatt i grunnskolen siden 1994? Og hvor mange nye læreplaner på samme tid? Det finnes ikke lenger noen kontinuitet i skoleverket. Nye reformer, nye læreplaner og nye pedagogiske prøveprosjekt stadig vekk. Hva var det som egentlig var så utrolig galt i grunnskolen før 1994? Jeg har selv vært på arbeidsplasser med mange omrokkeringer på kort tid. Det fungerer rett og slett ikke og medfører et dårlig resultat, uansett bransje. Det siste treet på stammen (kunnskapsløftet) ser for meg ut som et bevis på at politikerne egentlig har gitt opp. Læringsmålene er så diffuse og uklare at hver enkelt kommune/skole får finne ut av de selv. Så kan Staten konsentrere seg om å bygge barnehager der et fåtall kvalifiserte førskolelærere skal oppdra barna våre. Uten at jeg er noen ekspert utover å ha vært elev og student selv tilsier alle mine erfaringer at tett oppfølging er det aller beste for læring. Men det forutsetter færre elever per lærer, og ikke slike famøse testprosjekt med storklasser og felles klasserom for flere klasser. Mange etterlyser flere skoletimer? Dritt smaker ikke bedre selv om man får servert mer. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 (endret) Norske skoler trenger en skikkelig reform! Mer rettferdig prővestill og mindre trynefaktor. Bytte ut norske "realfag" bőkene til de "engelske", ogsá, má vi slutte á norskfisere engelsk uttrykk. Nynorsk bőkene bőr blir omgjort til dasspapir og Ivar aasen bőr blir stemplet som en tulling. Gym bőr ikke vaere karakter belagt. Samfunnsfagslaerer má gjennom en "underholdningskurs." Religion laere bőr ikke karakter belegges. Nei til diktanalyse, nei til epokelaere og nei til norrőnlaere. Flere multiplechoice spőrsmál, og mindre "skriv om hva du vet" stil. Nei til Laptop pá skolen, men ja til youtube forelesninger og internett ressurser. Nei til gamle historiebőker! Nei til Tysk, fransk og spansk! Tredje sprák bőr ikke vaere obligatorisk. Mer interaktivt/praksis i realfagene. Mer "konkuranse" i realfagene huff... ramser mer opp senere Endret 29. mai 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Eryk Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Du skriver såpass elendig at jeg ikke vet om jeg skal ta punktene alvorlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå