jeg_lyver_mye Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Hei! Noen i klassen min sa at denne hjernen med navn stephen hawking hadde en teorie om at universet hele tiden utvidet seg, og så trekker det seg sammen til et nytt big bang! Hvis så er tilfelle så lurer jeg, er alle big bang helt like da? Det jeg skriver her nå, har det skjedd før? Gjentar vi alt hele tiden Har jeg levd 100000 ganger før? Kan det være mulig ? Hadde jo vært gøy ! Natta! og takk for svar. Lenke til kommentar
Dan-Levi Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Hei! Noen i klassen min sa at denne hjernen med navn stephen hawking hadde en teorie om at universet hele tiden utvidet seg, og så trekker det seg sammen til et nytt big bang! Hvis så er tilfelle så lurer jeg, er alle big bang helt like da? Det jeg skriver her nå, har det skjedd før? Gjentar vi alt hele tiden Har jeg levd 100000 ganger før? Kan det være mulig ? Hadde jo vært gøy ! Natta! og takk for svar. Jeg syns ikke det hade vært noe gøy, så da er jeg glad eg ikke husker ihvertfall Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Dere får gå til kilden og se om det er det han hevder, da. Her er hjemmesiden til Stephen Hawking: http://www.hawking.org.uk/home/hindex.html Lenke til kommentar
jeg_lyver_mye Skrevet 22. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2008 Jeg orker ikke lese, ingen som vet? Jeg er så dårlig engelsk også... Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 nå vet jeg ikke hva Hawking holder på med om dagen, men jeg mener det er enighet blandt kosmologene om at det ikke blir noe Big Crunch, men at universet vil fortsette å ekspandere i evig tid. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Elsker steven Hawkin har lest flere bøker av ham, og det er utrolig bra formulert og underholdene lesestoff. men tenk så kjipt, å sitte i en rullestol, lam fra øynene og ned, se "retarded" ut, men vite alt som kan vites ^^ Lenke til kommentar
VikingF Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 (endret) nå vet jeg ikke hva Hawking holder på med om dagen, men jeg mener det er enighet blandt kosmologene om at det ikke blir noe Big Crunch, men at universet vil fortsette å ekspandere i evig tid. Man har målt at universet ekspanderer, men hvorvidt det kommer til å gjøre det "til evig tid" er det ingen som vet. Den rådende teorien (eller mer korrekt hypotesen) pr idag er inflasjonshypotesen. Iflg diverse versjoner av den så kan det være at det vi omtaler som Universet faktisk ikke er alt som eksisterer, men at det kan eksistere flere universer i et multivers. I dette multiverset kan tiden fint være uendelig, og hvis det er tilfellet så vil det oppstå identiske universer som dette før eller senere av ren tilfeldighet. Slik sett kan vi ha levd 1000000000 ganger før (som trådstarteren påstår) selv om dette universet er av lineær art. Endret 27. januar 2008 av VikingF Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 (endret) nå vet jeg ikke hva Hawking holder på med om dagen, men jeg mener det er enighet blandt kosmologene om at det ikke blir noe Big Crunch, men at universet vil fortsette å ekspandere i evig tid. Man har målt at universet ekspanderer, men hvorvidt det kommer til å gjøre det "til evig tid" er det ingen som vet. Etter nye og mer presise målinger fra 2002 og framover tyder dataene på at de ytre delene av det synlige universet fjerner seg raskere fra oss enn nærmere områder. Dette tolkes som at utvidelsen av universet ikke er lineær men akselererende. Kosmologene har nå to teorier om dette observerte fenomenet, enten at den såkalte mørke energien i universet etter hvert vil overvinne gravitasjonen og at universet vil ende i et såkalt Big Rip http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap071021.html eller at tiden gikk langsommere i det tidlige universet enn den gjør nå. Dette kan i såfall bety at utvidelsen egentlig likevel er lineær og at den tilsynelatende hastighetsendringen skyldes endringer i tiden. Endret 27. januar 2008 av SeaLion Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 oi, Big Rip, nå snakker vi. mer spennende enn denne evige ekspansjonen, vi slipper å vente MANGE milliarder år på eventuelle "hvite hull" når det gjelder multiversene.. er jeg avventene.. jeg tenkte en gang, at hvis man på en eller annen måte kunne hente nøyaktig informasjon fra disse, ville vi f.eks kunne bremse ned i svingen vi egentlig skulle kjøre ut av. lol, glem det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå