Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Masse rare farger på skjerm ved spilling av cod4. Låser seg helt.(Har fungert fint før)


Gjest Slettet-IHWlGMJn

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-IHWlGMJn

Jah.. er vel ikke så mye å si. Jeg har lagt opp et bilde av det som skjer av og til når jeg spiller cod4(Uvisst om det gjelder andre spill, men tipper at det kan gjøre det)

 

Etter at det du vil se på bildet har skjedd så henger alt seg virker det som. Lyd og alt blir borte...

 

Vil si at jeg ikke har noen ekstrem peiling på data, men dette må da være en form for hw-feil??

Det er et problem som har oppstått nylig uten at jeg har gjort noen endringer ved maskinen...

 

Hva kan jeg gjøre for å feilsøke problemet? Det er da kanskje mest sannsynlig at dette er noe som gjelder skjermkortet, eller?

 

HW:

GPU = Nvidia GF 7800 GTX

CPU = AMD Athlon 64 x2 4200+

RAM = 1,5 GB DDR PC3200 RAM

HK = asus a8n-e

 

Temp etter bug var ca 35 på CPU og ca 35 på HK (Begge avlest i BIOS). GPU-temp vet jeg ikke hvordan jeg kan få sjekket..

 

Tror det skulle være av det mest essensielle dere trenger av info.. om jeg har glemt no så rop ut, så poster jeg det

 

Takker på forhånd for all hjelp :)

 

EDIT:

Bruker forresten XP Pro engelsk...

 

Og PSU'n er forresten en Aspire(Eller Apevia som de nå heter) 520W

post-57766-1200954270_thumb.jpg

Endret av Slettet-IHWlGMJn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var noen merkelige symptomer du hadde på det bildet.

Ikke så enkelt å ta den der på sparket :hmm:

 

Jeg tipper på strømforsyningen siden "lyd og alt" blir borte.

 

Men du sier det skjer "av og til"?

Er det noen sammenheng, som f.eks etter 2min, 5min, osv?

Jeg tviler på det har noe med det å gjøre, men du har ikke oppdatert drivere av noe slag heller?

 

Hva med å prøve andre spill, bare for å eliminere at det bare skjer med COD4? Og skjer det bare når du spiller og utsetter maskinen for "mye arbeid"? Hvis det er tilfelle så kan det igjen tyde på strømforsyning som ikke klarer å levere nok.

Jeg har aldri hatt trøbbel med strøm, så jeg vet ikke om den bare dauer eller gradvis blir svakere. Men det er det helt sikkert andre her som kan svare på :)

 

1.5GB RAM, vil det si 3x512? Eller uansett hva du har, ta ut en og prøv de i forskjellige kombinasjoner.

 

For å feilsøke f.eks strømforsyningen, så finner du helt sikkert noe på en elektroforretning som måler om den er i orden.

Jeg kommer ikke på noe som måler andre komponenter, utenom å kjøre testprogrammer. Men det hjelper lite hvis det faktisk er strømforsyningen.

 

Angående temperaturene så var de helt greie, iallfall på det tidspunktet du sjekket de. Men det tar jo litt tid fra alt låser seg og til du får sjekket det i BIOS, så mulig det har fått tid å kjøle seg litt ned. Kanskje ikke så lenge at den rekker å synke fra en kritisk temp til under 40, men men ;) Man vet jo aldri.

 

Jeg husker ikke hva programmet heter, men det måler temperaturene fortløpende slik at du kan sjekke makstemperaturer som er registrert. Sikkert noen andre som vet hvor du finner det.

 

Ellers kan du bruke programmet Everest til å sjekke tempen på alt av maskinvare, også GPU.

Klikk Download på den du vil ha (Zip eller .exe),fyll ut infoen på neste side og last ned en prøveversjon.

Varer i 30 dager med alle funksjoner (tror jeg).

 

Og vil du ta bilder av skjermen en annen gang, så kan du bruke dette lille programmet (NB! Linken er direkte til nedlasting!! Garantert virusfritt, så ingen fare.)

Så slipper du å knipse med kameraet ditt :)

Blir lettere for andre å se hva som foregår på skjermen din også.

 

XP Pro, vil det si 64-bit operativsystem? Det finnes vel både i 32 og 64 om jeg ikke tar feil.

Tenkte bare ang drivere og annet, om du har gjort noe feil der.

 

Hvor gammel er maskinen din?

Lenke til kommentar

I utgangspunktet tror jeg feilen ligger med skjemkortet.

 

"Enkleste" måten å teste det på er å låne et skjermkort fra en kamerat, og kryssbytte kortet. Dvs du låner hans, og han låner ditt. Du får da se om feilen forsvinner hos deg, evt og om feilen skjer hos han.

 

En dårligere men og grei løsning er å du evt laste ned ATI tool, og kjøre overklokkingstesten på skjerkortet på standard frekvens over lang tid, dette pusher kortet som om det skulle bli spillt hardt.

Endret av navlasop
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn

Takker for svar :)

 

Ja det skjer sånn "av og til". Før har det stort sett gått greit etter at jeg starta maskinen på nytt, men idag har det ikke vært håp å spille cod4 i alle fall. Tror jeg falt ut før 5min hadde gått hver gang..

 

Har ikke så mange spill lagt inn, men har testet GTA:VC idag også og der ramla jeg rett ut innen 5min tipper jeg, sånn som i cod4.

Men jeg har også prøvd America's Army og der var jeg inne i over en time uten noen problemer :wow:

 

1,5GB RAM = 2x256 + 2x512. To og to brikker er av samme merke og begge er PC3200 brikker. Har hatt disse i noen år nå uten problemer...

 

Når det gjelder dette med bildet så har jeg tatt med kamera fordi det vanskelig lar seg gjøre å bruke maskinen på noen måte etter en kræsj.

 

Det kan faktisk hende at lyden kommer litt tilbake og skjermbildet kan også endre seg noe.

Som du sikkert så ut ifra bildet så bruker jeg to skjermer og en gang det hang seg her idag så mistet jeg faktisk signalet helt til den ene skjermen.

 

Nå skal det sies at jeg ikke har forsket for mye på hva som skjer etter en kræsj.. jeg har mer eller mindre bare kasta meg på restart-knappen i frykt for at hele riggen går i lufta

 

Jeg kan jo teste litt mer rundt hva som skjer når det går til H.. det er jo bare å starte opp cod4 det :roll:

Ellers så har jeg jo faktisk et ATI X800XL-kort liggende som jeg kanskje kunne prøvd å hive inn. Er bare så mye mas å bytte grafikkort.. *urk*

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn

Oh! Tror faktisk jeg klarte å alt+tab'e meg ut av cod4 og karre til meg en feilmelding før alt låste seg. Her er det jeg har funnet i administrative tools > event viewer

The driver nv4_disp for the display device \Device\Video0 got stuck in an infinite loop. This usually indicates a problem with the device itself or with the device driver programming the hardware incorrectly. Please check with your hardware device vendor for any driver updates.

Liker ikke helt delen med "This usually indicates a problem with the device itself...", for jeg ser ikke helt noen grunn til at driveren bare tar kvelden. Jeg har ikke gjort noe som helst med den på gudene vet hvor lenge, men jeg kan jo prøve å laste ned en ny...

 

Og dette er nesten for godt til å ikke filmes! Det låser seg faktisk momentant når jeg spawner i cod4 nå... altså da jeg for første gang blir utsatt for 3D. Har lagt ved en filmsnutt... se og le

 

Jaja.. neste steg: Avinstaller og legg inn nye drivere, men det gidder jeg ikke før imårra. Nå er det senga for min del...

faen.mov

Endret av Slettet-IHWlGMJn
Lenke til kommentar
Liker ikke helt delen med "This usually indicates a problem with the device itself...", for jeg ser ikke helt noen grunn til at driveren bare tar kvelden. Jeg har ikke gjort noe som helst med den på gudene vet hvor lenge, men jeg kan jo prøve å laste ned en ny...

 

Da er det nok på tide å oppdatere driveren :) Så får du håpe at det bare er det.

 

Selv om skjermkortet fungerer godt med enkelte programmer, så er det andre og nyere (bl.a spill) som gjør at driveren må fornyes.

Det kan være måten spillet er laget/bygd opp på, som gjør at eldre drivere fører til at kortet ikke helt klarer å lese av data skikkelig. Det ble en klumpete setning :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn
Selv om skjermkortet fungerer godt med enkelte programmer, så er det andre og nyere (bl.a spill) som gjør at driveren må fornyes.

Det kan være måten spillet er laget/bygd opp på, som gjør at eldre drivere fører til at kortet ikke helt klarer å lese av data skikkelig. Det ble en klumpete setning :p

Joa, men fortsatt skeptisk siden jeg har spillt cod4 med det samme oppsettet(Uten problemer) siden det ble gitt ut, sånn ca

Anyhow.. er jo verdt forsøket..

Endret av Slettet-IHWlGMJn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn

Næh.. ser ut til at kortet har dødd helt nå :( Mistet signal til ene skjermen selv når jeg var i windows...

Nå bruker jeg X800XL-kortet mitt...

 

Kan det være at jeg burde teste PSU'n min for feil? For om det er noe annet ved maskinen som har forårsaket døden til 7800'n så er det vel sannsynligvis PSU'n.. eller?

 

Hvordan kan jeg egentlig få testet den? Må den stå i maskinen ved testing(Altså med alle strømkrevende komponenter tilplugget)?

Endret av Slettet-IHWlGMJn
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-IHWlGMJn

F!tte... nå fikk jeg nesten samme feilen med X800XL-kortet.

 

CoD hang seg på nøyaktig samme måte bortsett fra at jeg ikke fikk masse fargeflimmer...

 

Kan det være noe med hovedkortet mitt da??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...