Gå til innhold

Står mellom Olympus E-510 og Nikon D40x (begge dobbelkit) - eller burde jeg vurdere et annet kamera?

Anbefalte innlegg

Har lest side etter side med tester og anbefalinger, men blir ikke klok på hva jeg burde satse på.

Canon sitt EOS400D ble ikke aktuelt pga. en del høyere pris. (mindre igjen for pengene)

Kom derfor fram til Olympus E-510 og Nikon D40x som begge finnes i dobbel zoomkit nå for tiden. (D40x - E-510)

Noen som kan fortelle meg hvilken av disse som har de beste objektivene? Etter hva jeg har skjønt er funksjonene ellers ikke så mye å diskutere. Det ene har live-view, mens det andre har en annen fordel.

Takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var omtrent i samme situasjon selv. Vurderte E-510 mot enten D40x, D80 eller Canon 400D.

Valget mitt ble E-510 dobbelt-kit pga:

- Har ikke lest annet enn positivt om kit-objektivene til Olympus.

- Live-view, som du nevner.

- Bildebrikkerens (som fungerer bra iht. tester).

- Bildestabilisator.

Zoomområdene og lysstyrken er veldig like på disse settene. Og ingen av kit'ene kan sies å være ett dårlig valg.

Hvilken annen fordel har forresten det "andre" ?

Lenke til kommentar

D40x vil ha en fordel i en noe bedre ytelse på høy ISO. Noe du ofte kan utjevne med den ganske gode bildestabiliseringen på E-510.

E-510 er i mine øyne også et langt bedre kamera å gripe i, det er meget individuelt, så det bør du prøve. Ellers må jeg si meg helt enig med Fotopilotens oppsummering. Spesielt optikken er god, jeg har selv E-400 og har brukt 14-42-objektivet lenge. Det har aldri skuffet meg optisk.

Jeg ville valgt E-510 over D40x hver eneste dag. Men det er basert på hva jeg prioriterer, for deg kan det stille seg annerledes.

Lenke til kommentar

Olympus E-510, helt klart. Det finnes dårlig med rimelig optikk til D40x og bruktmarkedet er også dårlig. Så da kan du like gjerne velge E-510 som jo har både støvfri sensor og innebygget bildestabilisator. Det siste vil du sette stor pris på med dobbeltkitet'et ditt - full tele med og uten stabilisering er som dag og natt!

Lenke til kommentar

Nå fremkommer det ikke av expert sitt tilbud hvilken 55-200mm de selger sammen med D40x, men dersom det er 55-200mm VR, er det jo stabilisering i objektivet. Dette har i flere tester blitt fremhevet som mer effektivt enn stabilisering i huset.

Jeg har selv D40, og synes det er et flott kamera. Jeg har dog null erfaring med Olympus sine kamera, så jeg kan nok ikke komme med noen bastant anbefaling i noen retning.

Lenke til kommentar
Nå fremkommer det ikke av expert sitt tilbud hvilken 55-200mm de selger sammen med D40x, men dersom det er 55-200mm VR, er det jo stabilisering i objektivet. Dette har i flere tester blitt fremhevet som mer effektivt enn stabilisering i huset.

Tja, mer effektivt er det kanskje sett mot E-510. Det eksisterer likevel andre kamerahus med IS som er mer effektiv.

Ellers er det lille du vinner på objektivbasert IS kanskje ikke verd så mye når du faktisk får stabilisert alt av optikk på E-510?

Du vil kanskje merke stor forskjell om du bruker lange teleobjektiv, men for 'mannen i gata', altså en normal bruker, syns jeg ikke vi skal legge så stor vekt på forskjellene.

Lenke til kommentar

Såklart. E510 stabiliserer med ca 3-4 stops (altså kan du bruke 8-16 ganger så lang lukkertid). De beste stabiliserings-systemene i objektivene går vel nærmere 5 stops, mener jeg å ha lest. Du betaler altså ekstra hver gang for den ekstra stop'en når du kjøper VR/IS-linser sammenlignet med Sony/Pentax/Olympus-kameraer. Dessuten har jeg stabilsering på mitt 50mm f/2. Lykke til med å finne et slikt objektiv til CaNikon!

Ser dere forresten tegninga?

Nikon og Canon tjener seg rike på VR/IS og er dermed uvillige til å bygge inn dette i kameraene. Mens outsiderne bygger det inn, fordi de ønsker å gi kundene et best mulig kamera og håper på å spise markedsandeler på den måten.

Lenke til kommentar

Har ikke oversikt over alle tester av billedstabilisering, men tviler på att objektivbaserert IS nødvendigvis er bedre enn kamerahusbasert IS.

I siste nummer av bladet Digitalfoto testet de forskjellige IS-systemer fra Canon/Nikon (IS i objektiv) og Pentax/Olympus/Sony (IS i hus).

Olympus E-510 kom best ut og Nikon D40X kom dårligst ut. Er litt i tvil om kvaliteten til selve testen, men den gir nok en brukbar sammenligning.

Hovedgrunnen til å velge Nikon eller Canon virker å være at en har objektiver fra før av.

Da blir det ett dilemma at en må bytte hele objektivparken for å få IS.

Lenke til kommentar

Objektivbasert IS skal i teorien være bedre siden sensorbasert IS må kunne fungere med objektiver fra 7mm til 600mm (EFL: 14-1200) for å ta Olympus som et ekstremt tilfelle. Dersom du baserer deg på objektivbasert IS vil du kunne tilpasse IS til hvert enkelt objektiv, hver enkelt brennvidde. Det er i alle fall i prinsippet enklere enn å lage noe som skal fungere i ett brennviddespenn som det overnevnte. Men OM dette faktisk gir noen merkbare forskjeller andre steder enn i en testrigg, det er jeg mer i tvil om.

Om man skal fremheve fordelene med objektivbasert fremfor sensorbasert er det eneste virkelig gode ankepunktet i dag at du ser stabiliseringen i søkeren med objektivbasert IS, det gjør du ikke med sensorbasert. Men for å ha det sagt, en person jeg har snakket med gjorde en shoot med både E-3 og Canon 5D, med tilsvarende optikk, stabilisert optikk i 5Ds tilfelle. Han klarte på jevn basis i den situasjonen han prøvde dette i å få skarpere bilder med E-3 og IS enn med 5D og objektivbasert IS. Det er mange mulige variabler i den veldig uformelle testen vi snakker om her, men at sensorbasert IS er i ferd med å bli god nok, det er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Objektivbasert IS skal i teorien være bedre siden sensorbasert IS må kunne fungere med objektiver fra 7mm til 600mm (EFL: 14-1200) for å ta Olympus som et ekstremt tilfelle.

Sensorbasert IS justeres basert på brennvidde, enten automatisk om objektivet kan si ifra om brennvidde, eller ved at man stiller inn manuelt på kameraet. Den blir altså tilpasset objektivet, akkurat som objektiver med innebygget IS har IS tilpasset brennvidden.

Det hadde vært flott med referanser til teori som sier at sensorbasert IS skal være dårligere enn stabilisert zoomobjektiv.

Lenke til kommentar

Ut i fra det jeg vet om optikk, elektronikk og mekanikk, så virker det som en vanskeligere oppgave å lage IS i objektivene enn i huset. Men ingeniørene er tydeligvis gode nok til å få begge delene til.

Jeg tror det er svært vanskelig å sammenligne ordentlig da sannsynligvis de to systemene takler forskjellige typer bevegelse best.

Lenke til kommentar
Det hadde vært flott med referanser til teori som sier at sensorbasert IS skal være dårligere enn stabilisert zoomobjektiv.

Har ikke så mye teori akkurat, jeg har bare lest dette.

Konklusjon: "So far, lens-based IS has the lead, with one Nikon VR lens logging a 3- to 4-stop improvement (a few big tele zooms barely reached".

Videre sier Pop photo også selvfølgelig: "But photographers on a budget will find it hard to overlook the expense added to each IS lens that you purchase. And those looking for their first DSLR might be happier with the smaller, one-time, IS premium and universal compatibility that sensor-shift systems deliver."

Uansett, jeg er sikker på at denne tråden nå har sporet såpass heftig av at trådstarter ikke akkurat er blitt så mye klokere ang. sitt opprinnelige spørsmål...

Lenke til kommentar
Objektivbasert IS skal i teorien være bedre siden sensorbasert IS må kunne fungere med objektiver fra 7mm til 600mm (EFL: 14-1200) for å ta Olympus som et ekstremt tilfelle.

Sensorbasert IS justeres basert på brennvidde, enten automatisk om objektivet kan si ifra om brennvidde, eller ved at man stiller inn manuelt på kameraet. Den blir altså tilpasset objektivet, akkurat som objektiver med innebygget IS har IS tilpasset brennvidden.

Joda, det er vel også poenget mitt. Sensorbasert IS vil være en noe vanskeligere operasjon rent teoretisk siden en komponent må kunne stabilisere alle slags objektiv, ikke bare ett. Forestill deg å lage en bil som er veldig rask. Så forestiller du deg å bygge en bil som er rask, komfortabel, trygg, ikke slipper ut masse klimagasser, er billig og har plass til syv mennesker. Uten sammenligning forøvrig.

Poenget er at sensorbasert IS kan lide fordi det må tilpasse seg så mange forskjellige objektiver, mens objektivbasert IS kan tilpasses hvert enkelt objektiv.

Lenke til kommentar

Tja.. E-510 kom tidlig i sommeren som var om jeg husker rett, så det er neppe en erstatter rett rundt hjørnet. Men det er et stort steg mellom E-3 og E-510 som noen mener skal fylles. Uansett - slikt blir som regel annonsert et par måneder i forveien og det har ikke blitt annonsert. Så du må vente leeenge på oppfølgeren.

Lenke til kommentar

Det ryktes om hele tre nye modeller fra Olympus på CMA.

Merk; ryktes. Selv har jeg liten tro på 3 modeller. Men det er kanskje tenkelig med en oppfølger til kult-modellen E-330, da med en bedre gjennomført versjon av LiveView A enn på nevnte modell. Det kan bli spennende. Men det vil trolig ende opp med å være en nisjemodell, så jeg har mer tro på noe som fyller mellomrommet mellom E-3 og E-510. Dog, det hadde vært veldig morsomt om Olympus hadde dyttet ut en oppgradert modell av E-3 med høyere seriehastighet. Det ville gjøre det til ikke bare et godt kamera for sport; men et ekstremt godt kamera for sport.

Men mtp. trolig lansering av nye modeller fra Nikon, Canon, Sony og Pentax/Samsung tror jeg ikke vi skal se bort fra at spesielt E-510 falller noe i pris.

Time will show.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...