Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

endre vekt og kosthold

steinrawr

Anbefalte innlegg

hei.

jeg er ganske overvektig og ønsker å endre kosthold og holdning slik at jeg ikke legger mer på meg, og kommer i bedre form, med tanke på hvordan utfallet kan bli i fremtiden. problemet er at jeg ikke vet helt hva jeg må gjøre.. hva burde jeg f.eks. spise? hvor ofte burde jeg trene for å gå litt ned i vekt. hva slags aktiviteter hjelper, har dere noen personlige anbefalninger eller "experience"...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du tilgang på treningsstudio?

Kutt ca 500 kalorier fra kosten hver dag

Og beveg deg for 500 kalorier mer hver dag.

Dette vil utgjøre i underkant av en kg i uka.

Kutte 500 kcal fa kosten betyr ca 1 måltid eller forandre på råvarene som for eks bytte ut kjøttdeig med karbonadedeig osv.

Bevege seg 500 kcal er maks 1,5 time og vektløfting er å anbefale her selv om gå,jogge,svømme og sykle osv også gjør susen.

Lenke til kommentar
Har du tilgang på treningsstudio?

Kutt ca 500 kalorier fra kosten hver dag

Og beveg deg for 500 kalorier mer hver dag.

Dette vil utgjøre i underkant av en kg i uka.

Kutte 500 kcal fa kosten betyr ca 1 måltid eller forandre på råvarene som for eks bytte ut kjøttdeig med karbonadedeig osv.

Bevege seg 500 kcal er maks 1,5 time og vektløfting er å anbefale her selv om gå,jogge,svømme og sykle osv også gjør susen.

treningsstudio er ikke aktuelt ettersom jeg ikke har økonomi til dette. så det jeg hadde tenkt var Turer i skogen kanskje, armhevinger, situps, kanskje vektløfting med vannbøtter eller noe =) jeg vil kommet til å bruke det som er tilgjengelig hjemme, kanskje strekke meg til å kjøpe et manualsett eller noe slikt.

hva tilsvarer 500 kalorier? er det nok å droppe smør på brødskivene, og kanskje ha annet enn pølse på dem, agurk, tomat? steke i mindre fett. spise litt oftere i stedet for mye?!

så om jeg går/jogger en tur hver dag, og i tillegg tar noen situps, pushups og pullups vil jeg stå i en grei posisjon til å endre vekten og livssituasjonen min?

Endret av EMiRo
Lenke til kommentar

Dropp mye mat med fett og sukker. Spis frukt hvis du har søtsug.

Grovbrød, magert pålegg (kylling, mager skinkeost, lett gulost osv). I tillegg er makrell i tomat veldig sunt og godt, så det kan du spise med god samvittighet.

Ting som sier seg selv er jo å velge sukkerfri brus istedenfor vanlig cola o.l.

Viktig å røre på seg også. Har du ikke penger til treningstudio er det ikke verre enn å gå seg en tur.

I tillegg må du drikke mye vann =) Minst 2 liter rent vann om dagen.

Lenke til kommentar

Hvis du skal ned i vekt er det gunstig å ikke spise så mye karbohydrater (noen fjerner de helt fra kosten, men da går de vel fort opp i vekt igjen når de begynner å spise karbohydrater igjen). Driver selv og legger om kosten, mitt tips er å ikke ta alt på en gang hvis du føler at du har lett for å gi opp (det har jeg gjort før). Angående å kutte 500 kcal fra maten i uken, så er det hvis du går i null med kaloriinntak og -forbruk. Om du ligger 1000 kcal i overskudd allerede vil du fortsatt gå opp i vekt om du fjerner 500 kcal, men ikke like fort.

Mine top gear top tips, som har funket for meg:

1. Spis frokost når du våkner, havregryn funker for min del (klarer ikke å spise tørt brød om morgenen).

2.1 Styr unna farseprodukter (kjøttdeig, pølser osv), det anbefales vel ikke å spise det oftere enn 2 ganger i uken (mulig det bare var snakk om kjøttdeig her). Spis evt karbonadedeig eller kyllingkjøttdeig i stedet for vanlig kjøttdeig.

2.2. Styr unna ferdigpizza, dressing, hamburgere osv til daglig.

2.3. Ikke spis smågodt, chips osv.

3. Ikke drikk brus eller saft eller iste, personlig drikker jeg kun vann og har ingen savn etter noe annet (lenger ;) )

4. Prøv å få i deg minst mulig mettet fett, fett må man ha, men det er det umettede fettet har kroppen bruk for.

5. Spis når du er sulten, men hvis det ikke er på tide med et måltid kan du spise noe frukt eller en gulrot.

6. Les om kosthold på www.iform.no, MEN ikke ta alt som står der ordrett, for artiklene motsier seg selv en del innimellom og det er en del å sette seg inn i. Jeg tror de bygger på litt forskjellige teorier, men grunnbudskapet er som oftest det samme.

7. Når du får er helvetes sug etter noe digg/jævli usunt, skriv alt ned på en lapp som du hiver på slutten av uken. Det prøvde jeg for 3 uker siden, fikk en helt full lapp første uken, en ting på lappen andre uken og nå i uke tre har jeg ikke skrevet lapp! Gikk veldig fort!

8. På lørdag er alt lov, bare du ikke overdriver så mye at det du har tjent inn i ukedagene blir oppbrukt igjen =)

Endret av LoCDoG
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

takk for god respons, det har hjulpet!

jeg finner ting jeg kunne tenkt meg å gjøre, men jeg klarer ikke legge meg rutiner som er bra.

f.eks prøver jeg å kutte ned på smør og pålegg når jeg spiser, men det er liksom en "innebygd" funskjon som gjør at jeg automatisk henter dette frem og glemmer meg av.

har dere noen tips som kan gjøre det enklere å omstille seg.

jeg kunne f.eks tenkt meg å spise mer frukt, finne flere aktiviteter, og ha noe å sysle med ute.

nåværende status er opp kloken 6 hver morgen, og jogger en ca 3km tur, og prøver så godt jeg kan å spise regelmessig og mat med mindre kalorier og høyt energinivå.

jeg sykler også så ofte jeg kan til jobb, og går istedet for å ta buss over mindre avstander.

godter og chips holder jeg meg hallveis unna, klarer ikke stoppe helt, men kutter drastisk ned på dette. overdriver ikke når jeg spiser.

Lenke til kommentar

Noter ned alt du spiser og regn ut antall kalorier du får i deg. Dette høres gørrkjedelig ut, men det er nok det beste tipset du kan få for og få kostholdet ditt på rett kjør. Regner med du spiser mye av det samme hver dag så etterhvert vil du lære deg sånn ca hvor mye kalorier det er i de forskjellige måltidene. Og du vil nok få noen overraskelser underveis på hvor usunn noen ting faktisk er.. :wee:

Råder deg også til og invistere i en billig kjøkkenvekt så du lettere kan sjekke hvor mye du spiser og regne ut antall kalorier. Jeg kjøpte min for knappe 170,- og du får det sikkert enda billigere enn det, så det har du råd til.

Lenke til kommentar
Noter ned alt du spiser og regn ut antall kalorier du får i deg. Dette høres gørrkjedelig ut, men det er nok det beste tipset du kan få for og få kostholdet ditt på rett kjør. Regner med du spiser mye av det samme hver dag så etterhvert vil du lære deg sånn ca hvor mye kalorier det er i de forskjellige måltidene. Og du vil nok få noen overraskelser underveis på hvor usunn noen ting faktisk er.. :wee:

Råder deg også til og invistere i en billig kjøkkenvekt så du lettere kan sjekke hvor mye du spiser og regne ut antall kalorier. Jeg kjøpte min for knappe 170,- og du får det sikkert enda billigere enn det, så det har du råd til.

Da mener du regne ut kalorier etter hva som står på pakken, og hvor mye jeg tar på?

"ellers er det vel å endre kostholdet gradvis."

ja, er i hovedsak det jeg prøver. hver dag i uka var ikke helt det jeg mente, jeg jogger kanskje ikke fullt så mye som 3 km heller, men jeg jogger 4-5 dager i uka, og går tur i helgene.

men om noen har tips til andre ting jeg kan bruke for å trimme tar jeg gjerne i mot!

selv tenkte jeg å starte å hoppe tau :)

Lenke til kommentar

Jeg kan anbefale å kjøpe en boksesekk og hansker....eller lage det selt....ta en gammel madderass å knytt sammen i en runn "ball"

"lek at du er i bokseringen",.,det er gøy og utrolig bra trening for alle muskler i kroppen,.,.,hvis du jogger i tillegg,.,. så er dette det ultimate treningstipset!!!:D

Det er noe du begynner å svette drit fort av,.,.,og da sier det seg selv at det brenner mye kalorier

Endret av d0ffen_k
Lenke til kommentar
takk for god respons, det har hjulpet!

jeg finner ting jeg kunne tenkt meg å gjøre, men jeg klarer ikke legge meg rutiner som er bra.

f.eks prøver jeg å kutte ned på smør og pålegg når jeg spiser, men det er liksom en "innebygd" funskjon som gjør at jeg automatisk henter dette frem og glemmer meg av.

Heng en lapp på kjøleskapet (inni kjøleskapet) med ein liten påminnelse kanskje :)

Kanskje også inni alle skapene der du finn mat til vanlig, slik at du ser den med ein gong du opnar skapet og skal finna fram maten!

Har du stor hage kan du jo skaffa deg eit lite prosjekt i den som kanskje kan trenge litt arbeid. Vanlig hagearbeid, lage dam, fikse på altanen eller eit eller anna som held deg i aktivitet. Spesielt no som det er vår er det heilt vanlig med litt arbeid ute! Gjer at du får brukt ein del kaloriar. Men for all del ikkje stopp opp med joggina.

Bra at du har starta å gå i stadenfor å ta buss og sykler til jobb og slikt! :thumbup:

Absolutt ein bra start det! :)

Endret av avRack
Lenke til kommentar
Prøver selv å gå litt ned i vekt, men går nå ikke helt som planlagt. Det gamle gode liv er for fristende

ja, man må nesten slutte å kjøpe godter og potetgull f.eks, for å klare å holde seg unna det. så nå har jeg bedt resten av folket i huset om å gjemme det litt bort. ;) slik at jeg ikke ser det i hvertfall. det gode gamle livet er ikke minst litt dyrere, enn det er nå, så å spare penger er også en liten motivasjon. jeg kjøpte mye mat ute, og det ble gjerne med ekstra pålegg, men nå er det bare hjemmelaga matpakke med grovbrød og litt godt pålegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...