Gå til innhold

Får ikke startet windows etter å ha prøvd å starte i sikkermodus -hjelp!

Anbefalte innlegg

I går la jeg inn en post under Antivirusprogrammer og datasikkerhet, da jeg ville kjøre en malware cleaner i sikker modus, men ikke fikk det til. Saken var at jeg hadde fått en varsel om en trojaner. Da jeg skulle prøve å fjerne denne fikk jeg ikke startet i sikker modus (tappet F8 under oppstart og valgte sikker modus, men fikk beskjed om at en feil hindret sikker modus i å starte), så jeg kjørte cleaneren i "vanlig" windows, og den fjernet 2 infiserte filer.

Vel, for å komme til saken: jeg fikk et tips om at jeg kunne starte i sikker modus ved å gå til msconfig, og inn på BOOT.INI-baren, for deretter å reboote PCn. Så skulle den starte i sikker modus, og når jeg var ferdig skulle jeg gå tilbake og fjerne avhukingen fra safemode. Jeg gjorde det første, dvs kom så langt som til å trykke reboot, men jeg det som skulle skje skjedde ikke. Får ikke startet i sikker modus, ikke kjøre windows på vanlig måte, ingen av alternativene fungerer. Kommer bare tilbake til samme skjermbilde, der jeg blir bedt om å velge hvordan jeg vil starte windows.

Meldingen er:" Vi beklager det intrufne, men Windows startet ikke uten feil. Dette kan være forårsaket av en nylig foretatt maskin eller programvareendring. Velg siste fungerende konfigurasjon for å gå tilbake til de siste fungerende innstillingene hvis manskinen har sluttet å svare..." osv. Men altså: jeg får ikke startet windows på noen av de måtene som foreslås..

Mitt spørsmål er: hva skal jeg gjøre for å rette opp i dette? Kan jeg gå inn noe sted på setup eller lignende å fjerne avhukingen på safemode? For det er vel kanskje den som gjør at jeg ikke får startet windows nå?

Hvis noen kan gi meg en steg for steg fremgangsmåte for å ordne opp blir jeg uendelig glad, sitter nå på en lånt mac og vil veldig veldig gjerne heller bruke min egen PC... har forresten windows xp, hvis det er av betydning. På forhånd takk for tips eller hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...