Gå til innhold

Kautokeino-opprøret! Hva mener du? Jeg mener stryk!

Arsenal_RULES

Anbefalte innlegg

Personlig kan jeg ikke forstå hvor alle de gode anmeldelsene blir hentet fra? Har vi kanskje ikke sett samme film? For filmen jeg så, fortjente ikke en 4 en gang. Er det bare patriotene i anmelderne som nekter å se realitetene i øynene, filmen var nesten på grense til møkka kjedelig! Det er nesten morsomt å lese noe av anmeldelsene. Jeg tror det var VG-anmeldelsen. Var nesten som jeg kunne føle at anmelderen egentlig hadde lyst til å gi filmen en 3 istedenfor en 4. Men turte rett og slett ikke. Han nærmest beklaget seg for at han ikke ga den 5. Tragisk!

Jeg prøvde lenge å være positiv. En mann foran meg forlot kinosalen, det fristet å følge i hans fotspor, for å si det sånn. Filmen kunne vært bra som en historisk læretime av noe slag, men nå skal jo en ikke glemme at folk vil underholdes! Det gjør ingenting om historien ikke følger sannheten til prikke. Opprøret? Jeg ser for meg i hvert fall 100 stykker som gjør opprør. Ikke 6... Kan nesten ikke kalles for et opprør en gang. Filmen er jo latterlig, greit nok, flott filmet. Men hva faen! Historien er møkka kjedelig.

Det var på en måte slik at jeg tenkte, greit, samene er sur for spritsalget, presten og fengslingen, men so what! Dette holder ikke!

EDIT: dette ble skrevet i sinne, og mulig filmen modnes litt i hodet mitt etter hvert...

Endret av Arsenal_RULES
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
At ingen har kommet med noen meninger, vil dette si at ingen har sett den? Greit, litt dum innledning. Men kom'an people! :)

jeg skal se den neste uke sammen med kjæresten min, som elsker norske filmer.

*gleder seg usannsynlig hardt*

edit: kommer med en tilbakemelding om hva jeg synes når jeg har sett den.

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar

Jeg så den, og likte den svært godt. Den kunne vært klippet litt hardere, og fått en annen tittel, men elers syns jeg det var en topp film. Kunne kanskje også tjent litt på å satse på høyere aldersgrense enn 11 år, litt mer blod og litt mindre "film for å se i norsktimene"-følelse hadde gjort seg. Ellers syns jeg skuespillet var bra, settingen fantastisk og historien mer enn grei nok. At det var en tid hvor samene nærmest ble sett på som dyr, og statstilsatte hadde altfor mye makt er en ting som ikke bør glemmes. Jeg ville gitt filmen 8/10, selvom karakteren er noe farget av at filmen er norsk.

Lenke til kommentar

Filmen var absolutt ingen Bay- eller Tarantino-film, det er jeg helt enig i. At dette automatisk skal gjøre filmen dårlig, er jeg ikke enig i. Uavhengig av nasjonalitet mener jeg filmen er over gjennomsnittet, og film handler om VELDIG mye mer en bare underholdning.

Lenke til kommentar

Jeg så den, og likte den svært godt.

Når det gjelder opprøret, så er det ikke den lille kampen der de brenner ned Kramboden. Det er hele perioden når samene begynte å holde seg unna kirken, og holde egne religiøse møter. Dettte var så vidt jeg vet imot loven, og ble sett på som et opprør. Når deg gjelder drapene, så ble mange flere rein slaktet, og mange flere samer drept enn det som vises i filmen. Gaup sa i et interviu at de måtte kutte ned på volden for å gjøre filmen spiselig for nordmenn flest. Det er vikrig og huske at undertrykkelsen av samene nesten ikke nevnes i norsk skole, og derfor vet mannen i gata lite om hva som faktisk skjedde.

Edit: Jeg ser nå at Wikipedia har en annen verion en den jeg har hørt.

Endret av Kjelkeskrekk
Lenke til kommentar
Filmen var absolutt ingen Bay- eller Tarantino-film, det er jeg helt enig i.

At det ikke er en Bay-film er da vel bare positivt?

Uansett, jeg kommer nok til å se filmen før eller senere. Jeg har ingen spesielle forventninger til den, men den kan kanskje funke greit som en kilde for å oppnå en bedre forståelse av hva Kautokeino-opprøret gikk ut på.

Lenke til kommentar

Syns filmen var svært god. Selve historien er engasjerende og godt fortalt. Veldig fint at den er så konsentrert - den handler kun om opprøret og ikke selve samelivet. Gode skuespillere, herlig musikk av Boine og et bra foto. Viktig film.

5/6

Vi vant i alle fall slaget over svenskene denne vinteren når det kom til episke filmer. Arn var en skikkelig 2'er.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Hah, artig anmeldelse. Du minner meg litt om flere av de jeg så den med, som ble veldig frustrert over lav bodycount.

Filmen er for øvrig fantastisk, uten tvil den beste norske filmen jeg har sett (ikke at det sier så mye). Historien er engasjerende og lærerik, prestasjonene er utenomjordiske, eller i det minste utenomnorske, og jeg kunne fint sittet litt lenger med filmen og nytt verket til den eneste norske regissøren som virker til å vite hva han driver med. Dette er filmen jeg kommer til å vise frem hvis en utlending spør meg hvordan norsk film er - noe som er like greit, da Veiviseren-VHSen min er litt utslitt.

Lenke til kommentar

Dette er en film som handler om mer enn å underholde! Det er viktigheten av å bringe fram en historie som så få i norge vet nok om. Den kunne godt ha vart en time lengere synes jeg, føler at det er mye som mangler. Likevel er det hvordan Nils Gaup har klart å bringe frem historien som er bra, vinklingen med Elen er fantastisk og forklarer godt hvorfor noe er utelatt mens annet er større vektlagt.

Historien utenom filmen (etter hva jeg har lært..):

35 samer gjore opprør, tanken bak var nok aldri å drepe. Lensmannen og handelsmannen ble drept, og presten mishandlet. Dette er fortalt som en ganske grotesk historie, men det har aldri vært fokuset. Hvem og hva som skjedde i forhold til opprøret er uvesentlig i forhold til hva som har skjedd før og hvordan samene ble behandlet.

Brennevin handel, lensmann med dårlig rykte (som startet med urovekkende oppførsel), grensene ble stengt mellom norge og finland/russland (vinterbeitene ble borte)++.

Tidligere var Kautokeino bare besøkt av prester, i gjevnemellomrom (betyr ikke at det ikke bodde andre nordmenn i området). I mellom tiden har de selv måtte jobbe med den nye troen og hvordan de tolket læstadiansk kristendom. Det ble etterhvert sendt opp en lite klok prest som ble værende.

Mye av dette får vi jo sett i filmen..

Andre ting som ikke blir nevnt er kanskje hvordan de som gjore opprør også samtidig gikk mot de andre samene i nærmiljøet. De hadde sin egen overbevisning om å være det utvalgte folk, og mange samer mente de gikk for langt.

over 20 personer ble dømt, også Elen ble dømt til døden (men benådiget med livsvarig straffearbeid..)

3 personer døde før eller under rettsaken, en person ble drept når han ble fraktet fra kautokeino til rettsaken i Alta, av nordmenn som fraktet ham.

Mye kunne vært annerledes i filmen om Kautokeino opprøret, men jeg tror nok det beste er slik Nils Gaup har valg vise historien. Dette viser at det ikke nødvendigvis skal være underholdende (i form av ekte "300" stil), men dokumenterende uten å være en oppramsende film som først forklarer hva en same er før vi kommer til poenget..

Vinklingen er bra og kunne umulig vært gjort bedre. Hadde det blitt lagt til mer "fiction" på hadde ikke filmen vært troverdig for mange som kjenner til historien. Det hadde heller ikke vært rettferdig for etterkommerne av slekta. Hendelsen har vært fortiet og forbundet med skam i lokalsamfunnet, etterkommerne har måtte lide under dette og mange følte seg stemplet som "morderslekta". Først i 1997 ble hodeskallene gitt tilbake til familen, noe slektningene jobbet hardt og lenge for.

Det er en ekte film om et folk som burde få mer forståelse og respekt fra uvitende nordmenn.

Lenke til kommentar

Jeg syns filmen var ok. Jeg lærte en del om samer, jeg merket at jeg ikke kunne så mye som jeg trodde. Det var hvertfall super alternativ undervisning (som det så fint heter). Jeg så den med skolen, ja, og det påvirket nok en del folk før de så den. "Årh. Skal vi se den med skolen, da må den være kjedelig." Jeg ble nok kanskje ltit påvirket jeg også, selv om jeg prøvde å la være. Filmer blir kjedeligere enn det de er, hvis man går inn i kinosalen med den holdningen.

Lenke til kommentar
Hadde det blitt lagt til mer "fiction" på hadde ikke filmen vært troverdig for mange som kjenner til historien. Det hadde heller ikke vært rettferdig for etterkommerne av slekta. Hendelsen har vært fortiet og forbundet med skam i lokalsamfunnet, etterkommerne har måtte lide under dette og mange følte seg stemplet som "morderslekta". Først i 1997 ble hodeskallene gitt tilbake til familen, noe slektningene jobbet hardt og lenge for.

Det er en ekte film om et folk som burde få mer forståelse og respekt fra uvitende nordmenn.

Ja, du overbeviste meg litt der ja. Men endrer ikke min meningen om filmen, men fikk likevel litt mer forståelse i hvert fall.

Dette blir garantert filmen alle ser på skolen om 5-6 år, og kanskje om 20-30. Trøsten er at de får se den på DVD-kvalitet eller bedre, mens vi måtte slite oss gjennom gamle Beta og VHS-opptak fra TV.

Problemet blir nok det samme for dem om ti år. De vil se en dvdfilm og tenke, omg. Dette er crap. For å si det på en "hip" måte:)

Endret av Arsenal_RULES
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...