Gå til innhold

Begynne å bruke kreatin ?


Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg er en gutt på 18 år som har trent styrke i ca 7-8 måneder nå, jeg har selvsagt merket fremgang på styrken, men har ikke akkurat sett så store forandringer utvendig. Jeg er ca 189 cm høy og veier 73kg. Jeg er også litt utålmodig av meg og vil gjerne se større forandringer utvendig og merke dem litt raskere. Jeg har hørt om kreatin og det er veldig mange som sier det er veldig bra, men når jeg har søkt litt rundt på nettet etter det er jeg bare blitt forvirret. På proteinfabrikken.no selges det uendlig mange forskjellige typer og jeg har ikke helt fått med meg om det skal taes til faste tider hver dag eller om det kun skal taes før, under og etter trening.

Jeg hadde satt pris på om noen kunne anbefale meg en type kreatin jeg kan begynne å bruke som gir gode resultater og gjerne fortelle meg litt om hvordan man bruker det. Jeg har lest flere steder om hvordan det virker, så det er ikke veldig interessant, jeg er egentlig mest interessert i å vite hvordan man skal bruke det og om man får gode resultater av det. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp kreatin monohydrat fra dem du finner billigst.

 

Du vil gå opp 1-2kg ja pga væske men det gjør bare at du kan yte noen % mer og dermed få bedre resultater og ikke pga kreatinen i seg selv.

 

Selv tror jeg problemet ditt ligger i samme området som 99% av alle uten resultater. Du spiser forlite.

Du må ha et kalorioverskudd for å bygge noe som tilsvarer minimum

2600kalorier for deg.

Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg finne ut hvor mye kalorier det er i maten jeg spiser da?

Se på etiketten på maten du spiser, legg det sammen. Det er vanligvis oppgitt for hver 100ml/100g. Hvis jeg ikke tar feil...

 

Finnes mange fine kalkulatorer der ute.

 

Aha, hvor mye kalorier må jeg få i meg når jeg driver og bygger? Veier rundt 80kg.

Lenke til kommentar
Kjøp kreatin monohydrat fra dem du finner billigst.

 

Du vil gå opp 1-2kg ja pga væske men det gjør bare at du kan yte noen % mer og dermed få bedre resultater og ikke pga kreatinen i seg selv.

 

Selv tror jeg problemet ditt ligger i samme området som 99% av alle uten resultater. Du spiser forlite.

Du må ha et kalorioverskudd for å bygge noe som tilsvarer minimum

2600kalorier for deg.

 

Okay, takk skal du ha :)

Men når skal man bruke kreatin, kun de dagene man trener eller hver dag?

Lenke til kommentar

Nei, kreatin hele året uten om når du deffer.

Kreatin er ikke hokkus pokkus, spis en laks til middag og du har fått i deg kreatin.

 

Nei, dagen etter du har trent bygger fortsatt musklene seg opp og trenger nok kcal.

Som småpirk kan man kutte kaloriene man ville ha brukt på trening

foreksempel 3000kcal på treningsdager og 2700 på treningsfrie

Men det vil ikke ha en stor betydning da kroppen ikke er stabil og den kan forbrenne over 1000 kcal mer fra dag til dag med likt aktivitetsnivå.

Lenke til kommentar
Nei, kreatin hele året uten om når du deffer.

Kreatin er ikke hokkus pokkus, spis en laks til middag og du har fått i deg kreatin.

 

Nei, dagen etter du har trent bygger fortsatt musklene seg opp og trenger nok kcal.

Som småpirk kan man kutte kaloriene man ville ha brukt på trening

foreksempel 3000kcal på treningsdager og 2700 på treningsfrie

Men det vil ikke ha en stor betydning da kroppen ikke er stabil og den kan forbrenne over 1000 kcal mer fra dag til dag med likt aktivitetsnivå.

 

Har fått i meg sånn ca. 1800 kalorier hver dag :p Kanskje derfor jeg ikke har fått så veldig gode resultater. Nå er riktignok ikke middagen og pålegg/smør regnet med, men mangler vel fortsatt en del. til 3000 kcal.

Kommer aldri til og klare og spise mer enn det jeg gjør doh, spiser allerede 6 måltider om dagen =/

Endret av -Eriksen
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar War! :)

 

Bare et spørsmål til, på diverse nettbutikker som selger Kreatin Monohydrat, så står det at jeg burde kombinere det med D-Ribose og d-Pintol, er det noe du anbefaler, og hvordan skal jeg eventuelt gå frem?

 

På proteinfabrikken stod det forresten

Anbefalt bruk: Oppladingsfase; ta 5 gram kreatin 4 ganger om dagen i 5 dager. Vedlikeholdsfase: ta 5 gram kreatin 3 ganger pr dag fra dag 6.

 

Betyr det at man skal trene i 5 dager og så ta det rolig i 6 dager? Eller funker det hvis man tar det 4 ganger om dagen og så bare trene som normalt (2-3 ganger i uken).

Endret av Madock
Lenke til kommentar

Stikk tilbake til butikken du kjøpte kreatinet. De har ofte ekstra skjeer liggende.

 

Og ja, du skal ha langt mer de første 5 dagene, deretter en jevn mengde. Den jevne mengden (jeg holdt meg en dose daglig over tid) tar du uansett om du har treningsdag eller treningsfri. Det er uansett anbefalt å ha pause i inntaket hver annen måned. Kreatinet er dessuten en ekstra belastning på nyrene dine.

Lenke til kommentar

D-Ribose har ikke den effekten den lovet så flere og flere produsenter kutter den ut.

D-Pintol finnes i TN ATP kreatin Pro Series , tipper den er billigere en egen d-pintol.

D-pintol øker insulinfølsomheten.

Hvor mye glukose som opptas i cellen ved en gitt mengde insulin bestemmes av insulinfølsomheten.

Lenke til kommentar
En teskje = 5 gram

 

da har jeg tatt sånn ca riktig mengde.

 

 

men hvor mye mer skal man ta de første dagene?

skal jeg ta HVER dag, selv om jeg ikke trener(både protein og kreatin), tenkte å hoppe over det i helger da jeg ofte er borte hele helgen, og det er bare pes å dra med dunkene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...