kjottboller Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 (endret) Rasisme i arbeidslivet Hei! Jeg er en skoleelev som har fått i oppgave, sammen med noen andre medelever, å finne ut mer om rasisme i arbeidslivet. Jeg er den i gruppen som har som oppgave å se nærmere på hvilken måte enkeltindivider av annen etnisk bakgrunn blir behandlet annerledes i jobbsammenheng – og hvorfor? Hvis du tilfeldigvis er av en annen etnisk bakgrunn enn den hvite (med mindre du er hvit i huden og har opplevd å bli behandlet rasistisk av noen av forskjellig etnisk bakgrunn enn deg selv), hadde vi satt veldig stor pris på om du tok deg tid til å svare på noen enkle og raske spørsmål. Du trenger ikke å ha opplevd noe stort i sammenheng med rasisme i arbeidslivet, for husk at for oss er få svar bedre enn ingen svar. Svar raskest mulig. På forhånd, takk! "Har du noen gang blitt behandlet annerledes i jobbsammenheng grunnet din kulturbakgrunn og/eller rasebakgrunn? Om forrige spørsmål appellerer til deg, fortell litt om hvor og når dette fant sted. Hvordan fikk denne behandlingen deg til å føle deg? Har denne behandlingen hatt noe negativ eller positiv innvirkning på deg i senere tid? Hvorfor tror du at noen av annen utenlandsk bakgrunn, rasebakgrunn eller kulturbakgrunn i noen tilfeller blir behandlet annerledes i jobbsammenheng? Om du kjenner noen som har opplevd dette, fortell kort om deres opplevelser." Endret 22. januar 2008 av kjottboller Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 (endret) Hva med etnisk norske som blir utsatt for rasisme telles ikke det? "Har du noen gang blitt behandlet annerledes i jobbsammenheng grunnet din kulturbakgrunn og/eller rasebakgrunn? Har aldri opplevd eller observert rasisme mot innvandrere. Hvorfor tror du at noen av annen utenlandsk bakgrunn, rasebakgrunn eller kulturbakgrunn i noen tilfeller blir behandlet annerledes i jobbsammenheng? Aldri opplevd det. Hvilken kommentar har du til innvandrerkvotering i jobbsammenheng? At innvandrere skal få seg jobb pga hudfargen sin og ikke dyktigheten er rasisme mot etniske norske. Hvilke tiltak tror du kan bedre innvandrernes posisjon i arbeidslivet?" Like regler for begge parter, ikke gi innvandrere særbehandling for å praktisere religioner, bruke hijab i uniformsjobber eller kvotere dem inn pga hudfargen sin. Det fører bare til splittelser og forskjellsbehandling noe som bare fører til rasisme og misunnelse. Endret 21. januar 2008 av Myagos Lenke til kommentar
kjottboller Skrevet 21. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2008 Hva med etnisk norske som blir utsatt for rasisme telles ikke det? For det første, tusen takk for at du tok deg tid til å svare på spørsmålene For det andre, etnisk norske som blir utsatt for rasisme i arbeidslivet teller. At det ikke er tatt med er grunnet dårlige formuleringer og uvitenskap. Nok en gang, tusen takk. Forresten, kjenner du noen som har blitt utsatt for rasisme i jobbsammenheng grunnet deres rase? Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 (endret) Har ikke selv opplevd rasisme selv, men jeg kjenner etniske norske som har opplevd rasisme på arbeidsplassen. Har ikke lyst til å gå dypere inn i den saken med tanke på at jeg ikke har fått tillatelse fra personen det gjelder. PS: Bare hyggelig! Synes det er trist at det blir satt så stor fokus på rasisme mot innvandrere når det er mange etniske norske som sliter med det samme problemet også. Endret 21. januar 2008 av Myagos Lenke til kommentar
kjottboller Skrevet 21. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2008 (endret) PS: Bare hyggelig! Synes det er trist at det blir satt så stor fokus på rasisme mot innvandrere når det er mange etniske norske som sliter med det samme problemet også. Jeg skjønner at du ikke kan gå ut med slik informasjon, men det hadde vært fint om du kunne snakket med han/hun/dem det gjelder. For det er ikke noe bindene, om du forstår utrykket, med tanke på at det skal lekke ut noe konfidensiell informasjon. Det er bare for bruk i en skoleartikkel, og det hadde vært fint å ha en som har opplevd det på nært hold som kilde. Uavhengig av om kilden ønsker å bli anonym eller ikke. Uansett, jeg er helt enig på det punktet om rasisme mot innvandrere og etnisk norske. Takk Endret 21. januar 2008 av kjottboller Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 (endret) dessverre har jeg ikke så god kontakt med den personen lengere, men jeg synes fortsatt ikke det er riktig å gi ut slik informasjon uten personens godkjenning. Kan dessverre ikke hjelpe deg der, men du finner sikkert andre som har opplevd noe av det samme. Edit : Personen ble verbalt mobbet av utenlandske kollegar med ord som kan fremstås som rasisme. Det skal ha gjort hverdagen vansklig for personen. Endret 21. januar 2008 av Myagos Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 At det ikke er tatt med er grunnet dårlige formuleringer og uvitenskap Av dere eller læreren? Lenke til kommentar
kjottboller Skrevet 21. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2008 At det ikke er tatt med er grunnet dårlige formuleringer og uvitenskap Av dere eller læreren? En blanding av begge. Vi står for de dårlige formuleringene, mens læreren står for uvitenskapen ved å ikke veilede oss nok i formuleringsprossessen. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Sånn går det. Håper likevel jeg har hjulpet dere med oppgavene, men nå begynner det å bli sent så jeg får ikke skrevet mere idag. Lykke til. Lenke til kommentar
kjottboller Skrevet 21. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2008 Sånn går det. Håper likevel jeg har hjulpet dere med oppgavene, men nå begynner det å bli sent så jeg får ikke skrevet mere idag. Lykke til. Tusen hjertelig takk for hjelpen! Ikke nøl med å besøke dette emnet igjen. Du er høyst velkommen Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Rase? jeg trodde vi alle var av menneskerasen. Lenke til kommentar
kjottboller Skrevet 22. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2008 Rase? jeg trodde vi alle var av menneskerasen. Jeg håper du forstår spørsmålet vårt. Selvfølgelig er vi alle en del av menneskerasen, men vi vil komme frem til hvordan enkelte deler av denne menneskerasen blir behandlet ulikt i jobbsammenheng. Håper du kan hjelpe. Takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå